3F har modtaget påbud om arbejdsmiljø

3F’s hovedkontor i København har modtaget påbud på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø i ledelsessekretariatet. Det er dybt beklageligt, og vi må nu vise, hvordan den slags situationer skal løses, siger 3F´s næstformand Tina Christensen.

Arbejdstilsynet har givet påbud til ledelsessekretariatet i 3F’s forbundshus. Det beklager 3F’s næstformand Tina Christensen dybt:

- Det er vi ekstremt kede af. Det er jo pinligt, at vi ikke så signalerne i tide. Vi tager Arbejdstilsynets påbud meget alvorligt og har lavet en omfattende plan for at få problemerne løst effektivt, siger hun.

- Der er ingen undskyldning for at overse problemer med arbejdsmiljø, som vi har et særligt ansvar for at passe på. Nu skal vi lave en god og varig løsning for de berørte medarbejdere, så problemet ikke opstår igen, siger Tina Christensen.

Hun peger på, at sekretariatet, der betjener den politiske ledelse, er fyldt med medarbejdere, der brænder for at gøre en forskel for medlemmerne. Og at et travlt år har slidt hårdt på arbejdsmiljøet:

- 2017 var et vildt år for 3F. Vi fik stoppet endnu et angreb på pensionsalderen, havde en massiv indsats ved kommunalvalget og fik en aftale med regeringen, der sikrer et betydeligt uddannelsesløft til vores medlemmer. Vi lå vandrette det meste af året og reagerede ikke tilstrækkeligt hurtigt på faresignalerne, siger næstformanden, som er ansvarlig for HR i 3F.

Planen for at løse problemerne bliver sat i værk øjeblikkeligt:

- Vi kommer til at lave omfattende forandringer og har hyret en professionel arbejdsmiljøcoach. Vi har lært utroligt meget. Selv om der altid vil være drøn på i en politisk ledet organisation, har vi fået et vigtigt wake-up call. Hvis vi skal yde det bedste for vores medlemmer, skal vi også selv være psykisk fit for fight og et godt foregangseksempel, siger Tina Christensen.

Yderligere henvendelser, kontakt pressetelefonen 88 92 88 92