3F: Handling nu, tak

Det haster med løsning for fleksjobbere og førtidspensionister

3Fs tålmodighed er tyndslidt mht. politisk tøven og manglende handling efter evaluering af førtidspensions- og fleksjobreformen: ”Igennem snart to år har der været drøftelser om nødvendige ændringer. Senest blev forhandlingerne afbrudt pga. folketingsvalget, men nu må det være slut med handlingslammelsen,” siger Ellen K. Lykkegård, som er socialpolitisk ansvarlig i 3F, forud for et åbent samråd i Folketingets Beskæftigelsesudvalg i dag kl. 12, hvor beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard Thomsen skal redegøre for regeringens planer mht. førtidspensions- og fleksjobreformen. ”Det er bl.a. vores syge eller ulykkesramte kolleger, som er i klemme i et system, der straffer med uværdige, årelange ressourceforløb og uvished, absurde eksempler på praktik, hvor sengen skal med på jobbet osv.”

”Det kan f.eks. være Steen, som for fire et halvt år siden var ude for en arbejdsulykke, der endte med piskesmæld, flere diskusprolapser og erhvervsevnetab på 85 procent, anerkendt af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Trods arbejdsprøvninger, undersøgelser og behandlinger kan han ikke gå 500 meter og går ikke uden for en dør uden stærk, smertestillende medicin. Steen har bl.a. været sat til at danse salsa som del af et to-årigt ressourceforløb, som ikke endte med tilkendt førtidspension, men pålæg om nyt ressourceforløb på 2 år med begrundelsen, at ”det ikke kan afvises, at Steen med de rette skånehensyn vil kunne komme tilbage i arbejde” Det er ganske enkelt ikke en værdig behandling for en lønmodtager, som har passet sit arbejde, men er blevet alvorligt ramt af en arbejdsulykke,” siger Ellen K. Lykkegård.

”Det er heller ikke værdigt, at man efter et tilkendelsesforløb ikke kan komme direkte i fleksjob på sin tidligere arbejdsplads, hvor man kender arbejdsrutiner, kolleger mv. I Værdig Reform har vi givet politikerne opskriften på, hvad der er brug for:

- borgeren skal have retskrav på frit at kunne vælge mellem ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, når arbejdsevnen er nedsat til syv timer eller derunder,

- ressourceforløb  må maksimalt have en samlet periode på fem år,

- borgeren skal selv kunne søge om eller klage over ressourceforløb,

- adgangen til fastholdelsesfleksjob lettes, kravet om 12 måneders forudgående ansættelse afskaffes,

- ressourceforløbsydelsen skal være på sygedagpengeniveau, og ingen modregning for indtægter fra arbejdsmarkedspension eller kompensation for mistet erhvervsevne,

- og løn- og arbejdsvilkår for fleksjob fastsættes i samarbejde med de faglige organisationer, siger Ellen K. Lykkegård.

For yderligere kommentarer, kontakt 3Fs pressetelefon 8892 8892

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm