3F: Handling nu, tak

Det haster med løsning for fleksjobbere og førtidspensionister

3Fs tålmodighed er tyndslidt mht. politisk tøven og manglende handling efter evaluering af førtidspensions- og fleksjobreformen: ”Igennem snart to år har der været drøftelser om nødvendige ændringer. Senest blev forhandlingerne afbrudt pga. folketingsvalget, men nu må det være slut med handlingslammelsen,” siger Ellen K. Lykkegård, som er socialpolitisk ansvarlig i 3F, forud for et åbent samråd i Folketingets Beskæftigelsesudvalg i dag kl. 12, hvor beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard Thomsen skal redegøre for regeringens planer mht. førtidspensions- og fleksjobreformen. ”Det er bl.a. vores syge eller ulykkesramte kolleger, som er i klemme i et system, der straffer med uværdige, årelange ressourceforløb og uvished, absurde eksempler på praktik, hvor sengen skal med på jobbet osv.”

”Det kan f.eks. være Steen, som for fire et halvt år siden var ude for en arbejdsulykke, der endte med piskesmæld, flere diskusprolapser og erhvervsevnetab på 85 procent, anerkendt af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Trods arbejdsprøvninger, undersøgelser og behandlinger kan han ikke gå 500 meter og går ikke uden for en dør uden stærk, smertestillende medicin. Steen har bl.a. været sat til at danse salsa som del af et to-årigt ressourceforløb, som ikke endte med tilkendt førtidspension, men pålæg om nyt ressourceforløb på 2 år med begrundelsen, at ”det ikke kan afvises, at Steen med de rette skånehensyn vil kunne komme tilbage i arbejde” Det er ganske enkelt ikke en værdig behandling for en lønmodtager, som har passet sit arbejde, men er blevet alvorligt ramt af en arbejdsulykke,” siger Ellen K. Lykkegård.

”Det er heller ikke værdigt, at man efter et tilkendelsesforløb ikke kan komme direkte i fleksjob på sin tidligere arbejdsplads, hvor man kender arbejdsrutiner, kolleger mv. I Værdig Reform har vi givet politikerne opskriften på, hvad der er brug for:

- borgeren skal have retskrav på frit at kunne vælge mellem ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, når arbejdsevnen er nedsat til syv timer eller derunder,

- ressourceforløb  må maksimalt have en samlet periode på fem år,

- borgeren skal selv kunne søge om eller klage over ressourceforløb,

- adgangen til fastholdelsesfleksjob lettes, kravet om 12 måneders forudgående ansættelse afskaffes,

- ressourceforløbsydelsen skal være på sygedagpengeniveau, og ingen modregning for indtægter fra arbejdsmarkedspension eller kompensation for mistet erhvervsevne,

- og løn- og arbejdsvilkår for fleksjob fastsættes i samarbejde med de faglige organisationer, siger Ellen K. Lykkegård.

For yderligere kommentarer, kontakt 3Fs pressetelefon 8892 8892

3F Byggegruppen indleder OK20-forhandlingerne9.12.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

I dag indleder 3F Byggegruppen og Dansk Byggeri overenskomstforhandlinger med et fælles pressemøde. Gruppeformand for Byggegruppen, Claus von Elling, glæder sig over, at de to parter sammen åbner OK20: - Vi er i Byggegruppen rigtig glade for, at vi holder fast i, at vi åbner forhandlingerne sammen på den her måde. Det er et positivt og fremadrettet signal. - Vi har på mange måder et godt og stærkt samarbejde baseret på gensidig respekt. Og respekt for det, vi sammen skal forhandle os frem til – nemlig en ny aftale for bygningsfolk på det danske arbejdsmarked. Vi er heldigvis enige om, at den model, vi er en del af – den danske model – er vigtig og stærk. Claus von Elling understreger, at det ikke bliver nemme forhandlinger, men at han håber på en god aftale til sine medlemmer: - Vi oplever et arbejdsmarked, der i stigende grad er presset af udfordringer med udenlandsk arbejdskraft. Så for os er det fx vigtigt, at vi denne gang lander en fornuftig og holdbar aftale, der rummer løsninger

3F tager skarpt afstand fra overenskomststridige arbejdsnedlæggelser2.12.2019 11:48:58 CETPressemeddelelse