3F: Fornuftigt CO2-udspil fra regeringen

Den grønne omstilling må ikke vende den tunge ende nedad, og der skal investeres massivt i omskoling og efteruddannelse af de medarbejdere, der bliver ramt af de nye tiltag.

Regeringens udspil til en grøn skattereform og indførsel af CO2-afgifter har en fornuftigt og afbalanceret retning, mener 3F’s formand Henning Overgaard.

”3F er klar medspiller i den grønne omstilling. Vi skal være foregangsland, når det gælder klima og miljø de kommende år, og vi bliver nødt til at tage nogle mærkbare skridt for at nå vores ambitiøse klimamål. CO2-afgifter giver en svær balance i forhold udflytning af arbejdspladser og om der kommer en reel klimaeffekt. Regeringens udspil er et fornuftigt svar og det er et nødvendigt skridt mod reduktionsmålet på 70 procent frem mod 2030,” siger Henning Overgaard, formand for 3F.

Henning Overgaard pointerer, at lønmodtagerne ligesom virksomhederne skal omstilles til den grønne fremtid, og at det kræver store investeringer fra politisk side.

”Det vigtigste for mig er, at den grønne omstilling ikke vender den tunge ende nedad. I de kommende politiske forhandlinger må jeg insistere på, at det ikke skal være de laveste indkomster og ganske almindelige lønmodtagere som 3Ferene, der kommer til at betale regningen. Det er afgørende for den folkelige opbakning, at uligheden ikke øges, som det understreges i udspillet,” siger Henning Overgaard.

Henning Overgaard savner klare meldinger på, hvordan regeringen vil adressere indsatsen over for de lønmodtagere, der rammes af de grønne tiltag. Halvdelen af 3F'erne arbejder i de ti mest CO2-intensive danske brancher. De ufaglærte og faglærte er generelt mere udsatte end dem med højere uddannelser, ligesom land er mere udsat end by når det kommer til CO2-omstillingen.

”Det er helt afgørende, at der sættes penge af til efter- og videreuddannelse, som kan være med til at sikre den sociale balance og omstilling for de lønmodtagere, der rammes på beskæftigelsen. Heldigvis medfører den grønne omstilling også mange nye job og her skal vi sikre at lønmodtagerne uddannes og omskoles fra sort til grøn produktion. Jeg forventer, at de politiske forhandlinger sikrer de nødvendige ressourcer til denne indsats i de kommende år,” siger Henning Overgaard.