3F: Fornuftigt at droppe besparelse på erhvervsskoler

I forbindelse med forhandlingerne om næste års finanslov er regeringen og Dansk Folkeparti blevet enige om at droppe det såkaldte omprioriteringsbidrag for erhvervsskolerne. Det er fornuftigt, lyder det fra 3F.

- Aftalen om at afvikle omprioriteringsbidraget på erhvervsskolerne allerede fra næste år er en klog beslutning. Der har alt for længe været usikkerhed i skolernes økonomi, og det har ikke gjort det lettere at tiltrække især de unge til erhvervsuddannelserne. En sund og bæredygtig økonomi er en forudsætning for et geografisk og fagligt forsvarligt udbud af erhvervsuddannelser, siger Søren Heisel, forbundssekretær i 3F.

Han advarer dog mod at tro, at den hellige gral dermed er velforvaret. Fjernelsen af omprioriteringsbidraget er fornuftigt, men der skal mere til:

- Vi står stadig og mangler ca. 70.000 faglærte i 2025, og den udfordring løses ikke alene ved, at de massive forringelser, som skolerne i kraft af omprioriteringsbidraget stod over for, nu er fjernet. Det er et langt sejt træk at få vendt udviklingen, således at de unge i større tal søger mod erhvervsuddannelserne, som er kendetegnet ved, at beskæftigelsesudsigterne er rigtig gode, siger forbundssekretær Søren Heisel og tilføjer:

- Det handler også om, at respekten for håndværksfagene i den brede del af befolkningen genskabes.

Forbundssekretæren mener, at fjernelse af omprioriteringsbidraget har været en forudsætning for, at de politiske forhandlinger, der pt. pågår, og som har til formål at styrke tilgangen til erhvervsuddannelserne, kan komme videre ad et spor, så der rent faktisk er tale om et løft af erhvervsuddannelserne, og ikke at hunden skal spise sin egen hale.

For yderligere info, kontakt pressetelefonen 88 92 88 92