3F: Fornuftigt at droppe besparelse på erhvervsskoler

I forbindelse med forhandlingerne om næste års finanslov er regeringen og Dansk Folkeparti blevet enige om at droppe det såkaldte omprioriteringsbidrag for erhvervsskolerne. Det er fornuftigt, lyder det fra 3F.

- Aftalen om at afvikle omprioriteringsbidraget på erhvervsskolerne allerede fra næste år er en klog beslutning. Der har alt for længe været usikkerhed i skolernes økonomi, og det har ikke gjort det lettere at tiltrække især de unge til erhvervsuddannelserne. En sund og bæredygtig økonomi er en forudsætning for et geografisk og fagligt forsvarligt udbud af erhvervsuddannelser, siger Søren Heisel, forbundssekretær i 3F.

Han advarer dog mod at tro, at den hellige gral dermed er velforvaret. Fjernelsen af omprioriteringsbidraget er fornuftigt, men der skal mere til:

- Vi står stadig og mangler ca. 70.000 faglærte i 2025, og den udfordring løses ikke alene ved, at de massive forringelser, som skolerne i kraft af omprioriteringsbidraget stod over for, nu er fjernet. Det er et langt sejt træk at få vendt udviklingen, således at de unge i større tal søger mod erhvervsuddannelserne, som er kendetegnet ved, at beskæftigelsesudsigterne er rigtig gode, siger forbundssekretær Søren Heisel og tilføjer:

- Det handler også om, at respekten for håndværksfagene i den brede del af befolkningen genskabes.

Forbundssekretæren mener, at fjernelse af omprioriteringsbidraget har været en forudsætning for, at de politiske forhandlinger, der pt. pågår, og som har til formål at styrke tilgangen til erhvervsuddannelserne, kan komme videre ad et spor, så der rent faktisk er tale om et løft af erhvervsuddannelserne, og ikke at hunden skal spise sin egen hale.

For yderligere info, kontakt pressetelefonen 88 92 88 92

3F: Opholdskravet skal væk20.12.2018 10:58Pressemeddelelse

- Jeg glæder mig over, at der er blødt op for lovforslaget, så det trods alt rammer færre, end det oprindeligt ville have gjort. Forløbet har vist, at det nytter noget at kæmpe mod forringelserne, og det vil vi fortsætte med at gøre. Opholdskravet er dog stadig et meget voldsomt og unødvendigt indgreb. I 3F vil vi fortsat arbejde for at rydde det helt af bordet, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3F. Regeringen og Dansk Folkeparti har netop vedtaget en ny lov om opholdskrav i dagpengesystemet. Det betyder, at man skal have opholdt sig i mindst syv ud af de seneste 12 år i Danmark eller et andet EU-/EØS-land for at opretholde retten til dagpenge. Undervejs har regeringen modereret deres lovforslag, så lempelserne nu vil ramme omkring 8.000 personer i modsætning til de knap 11.000 personer, der stod til at blive ramt af regeringens og Dansk Folkepartis oprindelige lovforslag. - Jeg finder det særdeles problematisk, at lovgivning indføres med tilbagevirkende kraft. Det går ud over retss

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:44Pressemeddelelse

Regeringen og Dansk Folkeparti ændrer nu deres forslag om opholdskravet for at have ret til dagpenge. Det betyder, at man skal have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste 12 år for at opnå retten til dagpenge. - I 3F kan vi hverken kalde denne ændring for en hel eller halv sejr. For det er 100 procent uspiseligt at indføre opholdskrav for at få ret til dagpenge, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3Fs A-kasse. Før ændringsforslaget lagde regeringen og Dansk Folkeparti op til, at man skulle have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste otte år. 3F har flere gange kritiseret regeringen og Dansk Folkeparti for at ville indføre et opholdskrav i dagpengesystemet. - Grundlæggende er vi imod at føre udlændingepolitik gennem vores dagpengesystem, og vi vil fortsætte kampen for, at opholdskravet helt droppes. For det er uretfærdigt, uklogt og unødvendigt, siger Eva Obdrup.