3F: Fornuftig trepartsaftale

Højere godtgørelse, bedre økonomi for skolerne og stærkere opsøgende arbejde skal give markant løft til voksen- og efteruddannelsen

3Fs formand Per Christensen er tilfreds med resultatet af trepartsforhandlingerne:

- Det er afgørende for vores medlemmer, for virksomhederne og for dansk økonomi, at langt flere deltager i voksen- og efteruddannelse. Jeg er overbevist om, at det bliver resultatet af den fire-årige aftale, vi er blevet enige om.

- En højere godtgørelse for deltagelse i voksen- og efteruddannelse og en bedre økonomi for skolerne samt en stærkere opsøgende indsats og regionalt samarbejde. Det giver efter vores vurdering en øget voksen- og efteruddannelsesaktivitet, og derfor har det været 3Fs prioriterede ønsker, som vi er gået efter og har opnået ved forhandlingsbordet.

- Aftalen neutraliserer de årlige sparekrav til AMU-skolerne gennem en kvalitetspulje, der modsvarer omprioriteringsbidraget, og giver takstforhøjelser for kurserne. Et samlet økonomisk løft i forhold til finanslovsforslaget på over 400 mio. kr. i aftaleperioden.

Per Christensen ser frem til et endnu tættere samarbejde med arbejdsgiverne om en styrket voksen- og efteruddannelsesindsats:

- En del af de kortuddannede danskere har ikke haft et utal af succesoplevelser på skolebænken. Derfor spiller motivationen en stor rolle, når man skal i gang, og her har arbejdsgiverne og kollegerne en væsentlig opgave.

- Dine jobmuligheder i morgen er simpelt hen bedre, hvis du løbende får opdateret din faglige viden og forbedret dine almene læse-, skrive- og it-færdigheder. Derfor er trepartsaftalen vigtig for 3Fs medlemmer, siger forbundsformanden.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon på 8892 8892