3F formand: Vores tillidsfolk gør et fremragende stykke arbejde

Formanden for 3F reagerer skarpt på kritik af 3Fs tillidsvalgte. Vi har tusindvis af dygtige tillidsvalgte, og ingen skal betvivle hverken retten til det fri fagforeningsvalg eller 3Fs ret til at organisere.

”Jeg tror helt og fast på et stærkt fællesskab som afgørende fundament for gode løn- og arbejdsvilkår. Det viser hele vores historie os. Ingen kan have to meninger om, at der er frit fagforeningsvalg. Men når borgerlige politikere og medier fortsætter med at drage tvivl om selve retten til at organisere medarbejdere på danske arbejdspladser og bruger en konkret sag til at sværte de tusindvis af dygtige tillidsvalgte og kollegaer, som hver dag gør et fremragende stykke arbejde på 12.000 arbejdspladser, så er vi nødt til at reagere skarpt,” siger forbundsformanden for 3F, Per Christensen.

Der har i medierne været rejst spørgsmål om lovligheden af, at Ekspeditionsarbejdernes Klub i SAS har beskrevet i sine vedtægter, at alle ekspeditionsarbejdere i SAS skal være medlem af klubben, samt at nyansatte senest den første i måneden efter deres ansættelse skal indmelde sig i 3F Kastrup afdeling. Men vedtægterne er ikke i strid med foreningsfrihedsloven – eller som den hedder: Lov om foreningsfrihed på arbejdsmarkedet. Det fastslår en juridisk vurdering af spørgsmålet foretaget af Fagbevægelsens Hovedorganisation for 3F.

’Ekspeditionsarbejdernes vedtægter gælder alene for dem, der er medlemmer af foreningen. Ikke for dem, som måtte vælge at stå udenfor. Hvis et medlem ikke overholder en forenings vedtægter, er den eneste sanktion, at man kan blive ekskluderet fra foreningen. Så en bestemmelse om at ”alle” skal være medlemmer af foreningen og af 3F Kastrup er alene en politisk programerklæring, der siger noget om, hvad der er foreningens formål. Den kan ikke rette sig imod de uorganiserede, som måtte stå uden for foreningen,’ lyder vurderingen.

3F Pressetelefon: 88 92 88 92