3F-formand: Tvang er uacceptabelt

3F-formand lægger afstand til brug af trusler, som en medarbejder i Københavns lufthavn blev udsat for

“Det er absolut ikke i orden at udsætte kolleger for trusler, som det desværre er sket. Det er ikke 3Fs måde at arbejde på. Jeg har noteret mig, at den pågældende, der er gået langt over stregen, efterfølgende har valgt at trække sig fra sine hverv i 3F, og at der er tale om en afsluttet personalesag,” siger formand for 3F Kastrup, Henrik Bay-Clausen.

Han henviser til en episode i Københavns lufthavn, der fandt sted i juli måned, som Berlingske skriver om i dag. Berlingske er i besiddelse af en lydoptagelse, hvor en medarbejder bliver presset til at melde sig ind i den lokale klub på arbejdspladsen og i 3F.

“Det er ikke måden, vi gør det på, og det siger sig selv, at lovgivningen skal respekteres. Det her lever ikke op til 3Fs værdier,” siger Henrik Bay-Clausen. .

Han påpeger, at 3F Kastrup har rigtigt mange tillidsvalgte, der hver dag er med til at sikre samarbejdet på arbejdspladserne.

“Det er rigtigt trist, hvis denne sag får lov at skygge for det gode arbejde, der hver dag bliver udført af medlemmernes tillidsvalgte, når de sikrer et godt samarbejde med arbejdsgiverne og et stærkt sammenhold på lønmodtagersiden,” siger Henrik Bay-Clausen.

Kontakt 3Fs pressetelefon 88 92 88 92

Stor ros til udspil om opkvalificering af ufaglærte31.10.2019 13:54:08 CETPressemeddelelse

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard har sammen med en række partier i dag landet en politisk aftale, og der sikrer godt 100 mio. kroner til opkvalificering af ledige og ufaglærte. Det glæder fagforbundet 3F, der organiserer mange ufaglærte i bygge-, transport- og rengøringsbranchen. ”Det er meget positivt, at regeringen og ministeren nu for alvor sætter fokus på opkvalificering af de ledige og ufaglærte,” siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel. ”Det er helt afgørende, at der er attraktive beskæftigelsesordninger, som fremmer mere uddannelse. Det er win-win, når arbejdsmarkedet får de rette kompetencer samtidig med, at både beskæftigede og ledige bliver opkvalificeret.” Han understreger, at opkvalificering er vigtigt for at bevare danske arbejdspladser. ”Det kræver viden og kompetencer at være en del af arbejdsmarkedet. Derfor er det en helt rigtig prioritering at bruge ressourcer på at løfte ufaglærte til et faglært niveau, som der vil være stor efterspørgsel efter i fremtiden,”