3F: Forkerte prioriteringer i åbningstalen

3Fs kommentar til statsminister Lars Løkke Rasmussens åbningstale 2. oktober 2018.

”Statsministerens åbningstale viser med al tydelighed, at regeringen prioriterer forkert på en række afgørende områder. Der bruges mere krudt på at tale for import af udenlandsk arbejdskraft end på danske lønmodtagere. Vi skal have fokus på at få de ca. 100.000 ledige danskere med i bussen, på at skabe praktikpladser til de over 10.000 lærlinge, der ikke kan få fodfæste på arbejdsmarkedet, og på at stoppe udhulingen af vores dagpenge.”

Sådan lyder den overordnede kommentar til statsministerens åbningstale fra Per Christensen, forbundsformand i 3F.  Han savner bl.a. løsninger i forhold til arbejdsmiljø, social dumping, erhvervsuddannelserne, der ikke tiltrækker nok unge, og den vedvarende udhuling af dagpengene.

”Hvis flere skal holde til pensionsalderen, er vi nødt til at satse massivt på bedre arbejdsmiljø og et styrket Arbejdstilsyn. Vi savner permanente løsninger i forhold til social dumping, så vores kollegaer fra udlandet ikke bliver udnyttet som billig arbejdskraft,” siger Per Christensen og fortsætter:

”Den ene hånd skærer i uddannelsessystemet, mens den anden forsøger at vinke flere unge ind på erhvervsuddannelserne. Det hænger desværre ikke sammen. Det samme gælder i den grad vores dagpengesystem, hvor regeringen må tage ansvar for at stoppe dagpengenes værditab og sikre tryghed for lønmodtagerne.”

Klaus Lange, pressechef: 3161 2787

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:44Pressemeddelelse

Regeringen og Dansk Folkeparti ændrer nu deres forslag om opholdskravet for at have ret til dagpenge. Det betyder, at man skal have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste 12 år for at opnå retten til dagpenge. - I 3F kan vi hverken kalde denne ændring for en hel eller halv sejr. For det er 100 procent uspiseligt at indføre opholdskrav for at få ret til dagpenge, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3Fs A-kasse. Før ændringsforslaget lagde regeringen og Dansk Folkeparti op til, at man skulle have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste otte år. 3F har flere gange kritiseret regeringen og Dansk Folkeparti for at ville indføre et opholdskrav i dagpengesystemet. - Grundlæggende er vi imod at føre udlændingepolitik gennem vores dagpengesystem, og vi vil fortsætte kampen for, at opholdskravet helt droppes. For det er uretfærdigt, uklogt og unødvendigt, siger Eva Obdrup.

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:30Pressemeddelelse