3F: Forkerte prioriteringer i åbningstalen

3Fs kommentar til statsminister Lars Løkke Rasmussens åbningstale 2. oktober 2018.

”Statsministerens åbningstale viser med al tydelighed, at regeringen prioriterer forkert på en række afgørende områder. Der bruges mere krudt på at tale for import af udenlandsk arbejdskraft end på danske lønmodtagere. Vi skal have fokus på at få de ca. 100.000 ledige danskere med i bussen, på at skabe praktikpladser til de over 10.000 lærlinge, der ikke kan få fodfæste på arbejdsmarkedet, og på at stoppe udhulingen af vores dagpenge.”

Sådan lyder den overordnede kommentar til statsministerens åbningstale fra Per Christensen, forbundsformand i 3F.  Han savner bl.a. løsninger i forhold til arbejdsmiljø, social dumping, erhvervsuddannelserne, der ikke tiltrækker nok unge, og den vedvarende udhuling af dagpengene.

”Hvis flere skal holde til pensionsalderen, er vi nødt til at satse massivt på bedre arbejdsmiljø og et styrket Arbejdstilsyn. Vi savner permanente løsninger i forhold til social dumping, så vores kollegaer fra udlandet ikke bliver udnyttet som billig arbejdskraft,” siger Per Christensen og fortsætter:

”Den ene hånd skærer i uddannelsessystemet, mens den anden forsøger at vinke flere unge ind på erhvervsuddannelserne. Det hænger desværre ikke sammen. Det samme gælder i den grad vores dagpengesystem, hvor regeringen må tage ansvar for at stoppe dagpengenes værditab og sikre tryghed for lønmodtagerne.”

Klaus Lange, pressechef: 3161 2787

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter