3F: Folketinget må handle hurtigt

Folketinget må gribe ind over for uforståeligt benspænd for ambitiøst bioraffinaderi i Holstebro, der både kan sikre tusindevis af job, grøn omstilling og bane vejen for bio-økonomi i Danmark.

3Fs formand Per Christensen opfordrer Folketinget til at handle hurtigt, gribe ind og redde planerne om et vigtigt bioraffinaderi i Holstebro:

- Både oppositionen, Venstres gruppeformand og de konservatives energiordfører er uforstående over for afslaget til Måbjerg-anlægget. Derfor må der være gode, parlamentariske muligheder for at handle hurtigt og sikre finansieringen.

- Der er tale om et på mange måder vigtigt projekt. Det vil bidrage til den grønne omstilling og sikre tusinder af job-muligheder uden for landets traditionelle vækstcentre – og oveni bane vejen for en lovende dansk satsning på bio-økonomi.

- Det vil være håbløst forkert at betragte Måbjerg-anlægget som et rent lokalt projekt, som de berørte kommuner og forsyningsselskaber skal kunne løfte alene. Staten må – i den ene eller anden form – være garant for, at den grønne omstilling ikke rammes af et nyt tilbageslag.

- De børsnoterede virksomheder DONG og Novozymes har været klar til at investere i projektet, og det dokumenterer projektets kommercielle potentiale.

- Før sommerferien blev man politisk enige om at kræve anden generations biobrændstoffer i benzinen. Det vil sikre et marked for Måbjerg-anlægget, så restprodukter fra jordbruget kan erstatte fossile brændsler.

- Derfor vil det være helt uforståeligt, hvis embedsmænd på Slotsholmen skal spænde ben for et så nyskabende projekt, der skulle omdanne restprodukter til grøn strøm, varme, biogas og anden generations bioethanol.

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm