3F: Deleøkonomi en sag for arbejdsmarkedets parter

De fremtidige rammer for deleøkonomi skal sættes via den danske arbejdsmarkedsmodel, fastslår 3F i kommentar til regeringens strategi-udspil

Næstformand i 3F Tina Christensen siger i en kommentar til regeringens netop offentliggjorte ”Strategi for vækst gennem deleøkonomi”:

- I 3F hilser vi velkomment, at regeringen vil nedsætte et Partnerskab for fremtidens arbejdsmarked med repræsentation af arbejdsmarkedets parter. Det er også godt, at man i strategien understreger, at ”de fremtidige rammer for deleøkonomien bliver sat via den danske arbejdsmarkedsmodel.”

- På den måde har vi løst udfordringerne på arbejdsmarkedet med stor succes i mere end hundrede år, gennem en tæt dialog og armlægning mellem arbejdsgiverne og lønmodtagerne.

- Regeringen tegner også et præcist billede af, at deleøkonomien i særlig grad kan påvirke ufaglært arbejde, hvor den enkelte selv risikerer at stå med ansvar for arbejdsskadeforsikring, feriepenge, ATP og pension samt forsørgelse under sygdom.

- 3F ønsker, at virksomhederne bag arbejdsplatforme vedkender sig deres arbejdsgiveransvar, og er klar til – sammen med de øvrige LO-forbund – at foretage de nødvendige afgrænsninger i dialog med arbejdsgiverne, som tilsvarende må have en klar forpligtelse til at sikre fair konkurrencevilkår for de virksomheder, som har ordnede forhold med overenskomstvilkår og respekt for gældende love mv.

- Vi kender desværre alt for godt de negative konsekvenser af social dumping og udnyttelse af lønmodtagerne, som ”falske selvstændige,” ”arme-og-ben”-firmaer i årevis har ført med sig uden brug af internettets App-løsninger.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon på 8892 8892.

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:44Pressemeddelelse

Regeringen og Dansk Folkeparti ændrer nu deres forslag om opholdskravet for at have ret til dagpenge. Det betyder, at man skal have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste 12 år for at opnå retten til dagpenge. - I 3F kan vi hverken kalde denne ændring for en hel eller halv sejr. For det er 100 procent uspiseligt at indføre opholdskrav for at få ret til dagpenge, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3Fs A-kasse. Før ændringsforslaget lagde regeringen og Dansk Folkeparti op til, at man skulle have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste otte år. 3F har flere gange kritiseret regeringen og Dansk Folkeparti for at ville indføre et opholdskrav i dagpengesystemet. - Grundlæggende er vi imod at føre udlændingepolitik gennem vores dagpengesystem, og vi vil fortsætte kampen for, at opholdskravet helt droppes. For det er uretfærdigt, uklogt og unødvendigt, siger Eva Obdrup.

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:30Pressemeddelelse