3F: Dagpengemodtagere må skære lægeordineret medicin væk

Når du går fra et lønnet arbejde til en dagligdag på dagpenge, kan det have store konsekvenser. I særligt slemme tilfælde er konsekvensen, at dagpengemodtagere må skære på lægeordineret medicin. Det viser en ny undersøgelse fra 3F.

Lånet i banken bliver ikke betalt, forbruget tager et dyk, og de sociale aktiviteter sættes på vågeblus, når du går fra et lønnet arbejde til dagpenge. Det er en virkelighed, alt for mange dagpengemodtagere møder.

Det viser en medlemsundersøgelse, som 3F har foretaget blandt 1.367 ledige 3F’ere, der var på dagpenge i august måned 2018. De ledige i undersøgelsen bliver spurgt, hvilke konsekvenser det har at være på dagpenge.

Seks procent af de ledige 3F’ere påpeger, at de har været nødsaget til at skære ned på lægeordineret medicin. 13 procent svarer, at de har været tvunget til at skære på børnenes fritidsaktiviteter. 12 procent har måtte standse betalinger på lån eller omlægge lån.

De nye tal vækker stor bekymring i 3F, hvor forbundsformand Per Christensen ser en klar sammenhæng til den dalende dagpengedækning:

- Hvert år falder dagpengene i forhold til lønnen i værdi. Der er ikke noget ualmindeligt i, at alle bliver økonomisk påvirket, når de går fra et lønnet job til dagpengesatsen, men når folk nu er tvunget til at skære ned på lægeordineret medicin og deres børns fritidsaktiviteter, er der noget helt galt.

Vi skal have et fleksibelt arbejdsmarked

I 1995 fik den gennemsnitlige LO-arbejder med maksimal dagpengesats dækket 61 pct. af sin løn. I dag er dækningen faldet til knap 54 pct., og i de kommende år vil dækningen falde til godt 50 pct.

Det svarer til, at dagpengene i dag er 2.500 kroner mindre værd (om måneden) før skat end i 1995. Og at dagpengene bliver forringet med yderligere 1.300 kr. om måneden før skat frem mod 2025 i forhold til lønningerne.

Per Christensen advarer om, at den dalende dagpengedækning har konsekvenser.

- Politikerne må vågne op, for tiden er inde til at stoppe forringelserne af dagpengene. Hvis lønmodtagerne ikke er sikret en ordentlig og fair kompensation ved ledighed, må vi som fagforeninger sikre vores medlemmer på en anden måde – for eksempel i forhold til længere opsigelsesvarsler og større tryghed i ansættelsen. Det vil ikke mindst gøre virksomhederne mindre fleksible, men også føre til færre skatteindtægter og flere på overførelsesindkomster, siger 3F-formanden og fortsætter:

- Vi skal værne om vores flexicuritymodel, så vi kan blive ved med at have et fleksibelt og konkurrencedygtigt arbejdsmarked. Det har vi ikke så længe, politikerne gambler med dagpengesystemet.

For yderligere info, kontakt 3F pressetelefon på 88 92 88 92