3F Byggegruppens medlemmer stemte JA til OK21 med Dansk Håndværk

Byggegruppens medlemmer har sagt klart ja til den nye overenskomst med Dansk Håndværk, som netop har været til afstemning. Lidt over 35 pct. af de stemmeberettigede medlemmer valgte at bruge deres ret til at stemme om overenskomstfornyelsen. 83,48 pct. har stemt ja og 16,52 stemte nej. Det glæder gruppeformand Claus von Elling:

”Det er dejligt, at så markant stort flertal af vores medlemmer har sagt ja til aftalen. Det er også en god aftale fuld af forbedringer til medlemmerne. Ikke mindst på områder som barsel, ligestilling og uddannelse.”

Den nye OK21-aftale giver blandt andet medlemmerne store forbedringer på barselsområdet. Mødre får med aftalen i hånden mulighed for fuld løn under graviditetsorlov og barsel. Og også kommende fædre kan se frem til forbedringer, idet de fremover får fuld løn i de to ugers fædreorlov.

Claus von Elling er meget glad for den oprustning for kommende forældre:

"Det er en væsentlig forbedring for ligestilling for gravide, fædre og mødre, når de ønsker at gøre brug af deres muligheder for graviditetsorlov, barsel, fædreorlov og forældreorlov. Med denne nye aftale sikres der fuld løn under de forskellige orlovstyper. Tidligere ville gravide kvinder på barsel eller graviditetsorlov og mænd på fædreorlov opleve en stor lønnedgang, når de gik fra på orlov. Det får vi nu udjævnet. Dette initiativ er også tænkt som et led i indsatsen for at få flere kvinder ind i byggebranchen og vil forhåbentlig gøre en forskel, når kvinder fremover skal vælge, om de skal tage en erhvervsuddannelse eller gå en anden vej."

Claus von Elling er også meget tilfreds med, at aftalen rummer initiativer, der skal være med til at styrke indsatsen mod social dumping.

"Vi har oplevet stor samarbejdsvilje fra Dansk Håndværk undervejs i forhandlingerne, også når det handler om at hindre social dumping og dårlige vilkår for både ansatte og virksomheder i byggeriet. Vi er fx enige om en fælles opfordring til, at der indføres ID-kort ved lovgivning, så det omfatter alle i byggebranchen. Og vi er også nået til enighed om en samarbejdsaftale om "fair play byggeri", der sætter rammerne for et fælles ønske om at bekæmpe kriminalitet, menneskehandel, tvangsarbejde, sort arbejde, og organisationsforfølgelse, som vi desværre oplever i stigende grad i byggeriet. Vi er enige om, at kriminalitet ikke hører hjemme i byggebranchen. Og enige om, at vi bør værne om den danske model - ikke mindst den respekt der er for ligeværdighed mellem virksomhed og ansatte."

Med aftalen udvides medarbejdernes mulighed for efteruddannelse og opkvalificering blandt andet ved, at medarbejderne nu har ret til uddannelse ved opsigelse, samt ret til at få en erhvervs- eller kontraktuddannelse inden for det område, virksomheden beskæftiger sig med, hvis medarbejdere har været ansat i virksomheden i 12 måneder.

Den økonomiske ramme er identisk fra forårets private overenskomstforhandlinger, dog med en lille regulering af akkordafsavnstillægget pr. den 1. marts 2023.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

Nyt 3F-center i Korsør12.4.2021 12:06:40 CEST | Pressemeddelelse

Efter afsluttende forhandlinger de seneste dage har Fagforbundet 3F købt Grand Park hotellet i Korsør, der efter ombygning vil slå dørene op som kursus- og konferencecenter omkring årsskiftet 2022/23. ”Vi har gennem længere tid set på mulighederne for at placere et nyt 3F kursus- og konferencecenter på en central placering i Danmark. Det nuværende Hotel Grand Park er med dets rammer og unikke beliggenhed særdeles velegnet,” siger 3F’s formand Per Christensen. Forbundet overtager hotellet fra 1. januar 2022, og selv om sigtet med købet primært er at skabe optimale undervisningsrammer for 3F’s uddannelse af forbundets knap 10.000 tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, så vil det nuværende hotel under den nye ejer også blive drevet kommercielt, bl.a. som konferencecenter: ”Vi vil også tilbyde de velegnede rammer og professionelle faciliteter, bl.a. de konferencemæssige, til eksterne brugere og kunder. Det er vores klare mål at være en stærk partner og bidrage til Korsørs regionale styrke

3F henter ny pressechef fra TV25.3.2021 13:24:48 CET | Pressemeddelelse

Den prisvindende journalist Lasse Ravnø starter 1. april som ny pressechef i 3F efter de seneste fem år at have været del af TV2s undersøgende team, gravergruppen. - Jeg er utrolig glad for at kunne byde Lasse velkommen som en topkvalificeret ny pressechef i 3F, siger kommunikationschef Thomas Hundsbæk. - Når man lytter til dem, der får taletid i medierne, kan man nogle gange få et skævt indtryk af, at alle danskere sidder på kontor eller hjemmearbejder fra deres sommerhuse. Men 3F’s over en kvart million medlemmer befinder sig på et arbejdsmarked, hvor vilkårene, presset og udfordringerne er helt anderledes. Det er afgørende, at vores medlemmers virkelighed også bliver hørt. Det er jeg helt sikker på, at Lasse er den rette til, ligesom han vil sikre, at vi bliver stærkere i den visuelle formidling og på de sociale medier, siger Thomas Hundsbæk. 42-årige Lasse Ravnø har som undersøgende journalist bl.a. dækket en række sager med groft underbetalt udenlandsk arbejdskraft i bygge- og tra