3F: Borgerlige kampråb har undermineret dagpenge

Genskab tilliden! Tungt ansvar hviler på politikerne, advarer 3Fs formand

3Fs formand Per Christensen forlanger handling fra Folketingets partier for at genskabe tilliden til dagpengene:

- Trygheden er tyndslidt mht. dagpenge, og alle lamper lyser rødt. Der hviler et tungt ansvar på politikerne.

- Vores dagpengesystem er en bærende søjle for det danske flexicurity-system, som både politikere, arbejdsgivere og lønmodtagere hidtil har forsvaret og haft stor fordel af. Internationalt har man misundt os det fleksible danske arbejdsmarked med stærk konkurrenceevne for virksomhederne og høj beskæftigelse for lønmodtagerne.

- Men i alt mange år har politikerne lyttet kritikløst til borgerlige kampråb om strammere dagpengeregler for både optjening og dækning, udhuling af dagpengenes kompensationsgrad mv.

- Det seneste initiativ med private lønforsikringer målrettet særlige grupper er dokumentation for, hvad der sker, når man ikke vedligeholder vores dagpengesystem. Udfordringerne er bøjet i neon.

- Det er på høje tid med en politisk kovending, så tilliden til vores dagpenge bliver genskabt.

- Jeg vil minde om, at DIs daværende direktør sidste år også frabad sig yderligere forringelser af dagpengene.

- Her og nu må der luges ud i urimelige hovsaløsninger, som opholdskravet og uforståelige beregningsregler, der forstærker lønmodtagernes utryghed og usikkerhed omkring en ledighedsperiode.

- Vi har fra 3Fs side meget længe argumenteret sagligt og vedholdende for, at politikerne skal stoppe udhulingen af dagpengenes dækningsgrad.

- Vores seneste survey blandt 3Fs tillidsrepræsentanter bekræfter behovet for at styrke dagpengeordningen. I modsat fald kræver tre ud af fire, at arbejdsgiverne skal betale en økonomiske kompensation ved afskedigelser, mens hver anden vil have forlænget opsigelsesvarslerne.

- Væksten i tillægsforsikringer og privatiseringsinitiativer må nu vække de sidste politikere, som ikke har fanget alvoren i 3Fs budskab om at genskabe tilliden til dagpengene!

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 8892 8892

3F Byggegruppen indleder OK20-forhandlingerne9.12.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

I dag indleder 3F Byggegruppen og Dansk Byggeri overenskomstforhandlinger med et fælles pressemøde. Gruppeformand for Byggegruppen, Claus von Elling, glæder sig over, at de to parter sammen åbner OK20: - Vi er i Byggegruppen rigtig glade for, at vi holder fast i, at vi åbner forhandlingerne sammen på den her måde. Det er et positivt og fremadrettet signal. - Vi har på mange måder et godt og stærkt samarbejde baseret på gensidig respekt. Og respekt for det, vi sammen skal forhandle os frem til – nemlig en ny aftale for bygningsfolk på det danske arbejdsmarked. Vi er heldigvis enige om, at den model, vi er en del af – den danske model – er vigtig og stærk. Claus von Elling understreger, at det ikke bliver nemme forhandlinger, men at han håber på en god aftale til sine medlemmer: - Vi oplever et arbejdsmarked, der i stigende grad er presset af udfordringer med udenlandsk arbejdskraft. Så for os er det fx vigtigt, at vi denne gang lander en fornuftig og holdbar aftale, der rummer løsninger

3F tager skarpt afstand fra overenskomststridige arbejdsnedlæggelser2.12.2019 11:48:58 CETPressemeddelelse