3F: Blå Løkke blæser på lønmodtagerne

Moderaternes forslag om at afskaffe folkepensionen vil være en katastrofe for 3F’erne og danskere med almindelige indkomster.

Lars Løkke Rasmussens forslag om at fjerne folkepensionen og erstatte den med en opsparingsmodel er en kniv i ryggen på almindelige danske lønmodtagere, mener 3F’s forbundsformand Henning Overgaard.

”Løkkes forslag trækker tæppet væk under lønmodtagernes tryghed i alderdommen. Folk med almindelig lønindkomst har ikke en chance for at spare op til en værdig pensionisttilværelse, hvis folkepensionen forsvinder. Moderaternes opgør med et af verdens bedste pensionssystemer er uforståeligt og uforklarligt ,” siger Henning Overgaard.

3F’s beregninger viser, at en gennemsnitlig 3F-familie med to voksne og to børn skal spare mellem 5.000 og 7.500 kroner ekstra op hver eneste måned, hvis de skal have en pensionisttilværelse uden folkepension.

”Det er helt galt. Det vil kræve en enorm opsparing og betyde en gigantisk nedgang i 3F’ernes rådighedsbeløb.  Det vil skabe en kolossal ulighed i alderdommen, fordi mange ikke har råd til at spare så meget op. Når det samtidig står klart, at den almindelige lønmodtager taber penge på Moderaternes skattereform, hopper kæden fuldstændig af,” siger Henning Overgaard.

3F mener, at folkepensionen er en af de vigtigste dele af det velfærdssamfund, vi danskere med rette er stolte af. Og at Lars Løkkes forslag netop lægger op til et opgør med velfærden.

”Moderaterne har med deres pensionsforslag bekendt kulør som et ultraliberalt parti, der blæser på stigende ulighed og social deroute for de svageste. Løkke er en omvendt Robin Hood, hvilket han også har demonstreret tidligere i sin 40 år lange politiske karriere i Venstre, og det har Danmark ikke brug for lige nu,” siger Henning Overgaard.

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm