3F: Behov for hjælpepakke til corona-ramte lønmodtagere

Hjælpepakke til corona-ramte lønmodtagere bør være topprioritet for alle, siger 3Fs forbundsformand.

”Stor ros for, at regeringen løbende og vedholdende holder hånden under det danske arbejdsmarked. Desværre kan vi allerede nu se, at vi i de kommende dage, vil opleve afskedigelser og hjemsendelser,” lyder meldingen fra 3Fs forbundsformand, Per Christensen.

Derfor bør sikring af lønmodtagere, der mister jobbet som følge af corona-krisen, gøres til en absolut topprioritet for os alle, lyder det:

”Nu ser vi for alvor afskedigelser. Det er derfor vigtigt i denne helt særlige situation, at det er fokus på hjælpepakker til de lønmodtagere, der vil komme i knibe.”

Per Christensen peger blandt andet på, at man bør se på muligheden for fx lønkompensation til lønmodtagere, som Dansk Metal har foreslået. Andre muligheder kan være at se på barrierer for at modtage dagpenge.

Et andet problem er, at corona-situationen vil medføre, at de ”i dag ledige”, vil få endnu sværere ved at komme i arbejde.

Man bør derfor kraftigt overveje at indføre en såkaldt død periode, hvor forbrug af dagpenge ikke tæller med i den samlede dagpengeperiode, lyder det

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

3Fs formand: Sådan får ufaglærte og faglærte hjælp13.3.2020 12:38:43 CETPressemeddelelse

3F har i de seneste dage modtaget et overvældende antal henvendelser fra både medlemmer og ikke-medlemmer, der efterspørger hjælp i forbindelse med corona-udbruddet. ”A-kassen arbejder på højtryk og vil sikre udbetalinger af dagpengene til ledige medlemmer. Vi har faglige konsulenter overalt i vores 65 afdelinger, der kan hjælpe vores medlemmer. Overalt afsøger vi de bedst tænkelige løsninger for vores medlemmer, så vi alle sammen kommer bedst igennem den kommende tid,” siger Per Christensen, forbundsformand. Som fagforening er der to hovedhensyn lige nu, slår han fast: ”Vi skal undgå smittespredning, og vi skal som fagforening yde den bedst mulige hjælp og støtte til vores medlemmer. Vi prøver hele tiden at geare vores organisation i takt med udviklingen. Eksempelvis løses rigtig mange opgaver hjemmefra i den kommende tid.” ”Den allerbedste måde, 3F kan hjælpe på, er ved at hjælpe vores medlemmer. Både de mange, der lige nu holder Danmark kørende, og alle de, der er eller bliver ramt