3F: Behov for autorisationsordning på asbestarbejde nu!

Selvom brugen af asbest i Danmark blev forbudt i 1985, er det livsfarlige stof at finde i en stor del af vores eksisterende bygningsmasse. Bygningsarbejdere og beboere skal sikres bedre, mener 3F.

Der er behov for en autorisationsordning på alt asbestarbejde nu, mener 3F.

I går d. 18. august kunne DR Kontant dokumentere, hvordan flere virksomheder har brudt arbejdsmiljøloven ved asbestarbejde, og hvilke udfordringer Arbejdstilsynet har med at håndhæve reglerne, når arbejdet med asbest ikke er anmeldt korrekt. Det sker ovenpå flere sager med netop håndteringen af asbest på danske byggepladser.

Konsekvenserne er alvorlige. Ikke blot bliver de ansatte udsat for det livsfarlige materiale, det gør også beboerne i husene, naboerne og de ansatte, der håndterer affald på de kommunale modtagestationer.

- Udsendelsen i går viser tydeligt, hvorfor vi har behov for en autorisationsordning her og nu. Den skal sikre, at sanering af den livsfarlige asbest sker på en måde, der ikke er til fare for hverken bygningsarbejdere eller beboere, som det ellers desværre foregår i dag, siger Claus von Elling, formand for BAT-kartellet.

- Alt for ofte bliver folk i byggebranchen udsat for asbest, fordi der ikke er styr på sagerne. Det kan ikke passe, at vores medlemmer skal gå på arbejde, uden det bliver sikret, at arbejdet med asbest lever op til arbejdsmiljølovgivningen. Desværre må vi bare sande, at vi alt for ofte hører historier fra vores medlemmer om, hvor galt det står til, siger Claus von Elling.

I foråret indgik Regeringen og alle Folketingets partier en ny asbestaftale, der skulle stramme op på arbejdet med asbest. Som led i dette har beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard indkaldt arbejdsmarkedets parter til en drøftelse af muligheden for at indføre en autorisationsordning således, at det bliver lovpligtigt for virksomheder at have en autorisation for at kunne arbejde med asbest.

Arbejdsmarkedets parter drøfter i disse dage, hvorvidt man kan blive enige om en sådan ordning for saneringsarbejdet. Der er endnu ikke fundet enighed mellem dem.

- Vi håber selvfølgelig at arbejdsgiverne er med på, at vi er nødt til at finde en løsning. Det er helt essentielt, at vi sikrer, at man ikke får kræft af at gå på arbejde, også hvis vi vil have flere unge mennesker til at vælge en byggefaglig uddannelse. Derfor er det også meget positivt, at Beskæftigelsesministeren ligger op til netop en autorisationsordning for saneringsarbejdet, siger Claus von Elling.

Omkring 300 danskere dør årligt af asbestrelaterede sygdomme såsom lungehindekræft, og inkubationstiden er omkring 25-30 år, hvorfor konsekvenserne af nutidens arbejde med asbesten tidligst vil kunne ses omkring 2030.

For yderligere information Esther Antreasyan 61 67 20 67 eller 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.