3F: Bedre balance i EU

3F fremlægger 31 forslag for et lønmodtagernes EU

3F præsenterer i forbindelse med EP-valget i maj en lang række forslag, der skal sikre bedre og fair vilkår i EU for lønmodtagerne.

Målet med 3F’s udspil er at skabe bedre balance, så EU bliver #Fairforalle:

- Vores medlemmer skal mærke, at EU også arbejder for deres interesser. Deres arbejdsliv påvirkes i høj grad af aftaler og regler, der vedtages i fællesskab i EU.

- Der er et stærkt behov for skarpere fokus på lønmodtagernes vilkår og rettigheder. Derfor fremlægger vi 31 konkrete forslag, som de danske kandidater til EP-valget må forholde sig til, siger næstformanden, som er 3F’s EU-politisk ansvarlige.

3F’s forslag skal bl.a. styrke indsatsen imod social dumping. Sikre bedre regler for vikarer og deltidsansatte. Prioritere et bedre arbejdsmiljø. Bekæmpe skattely og skatteunddragelse. Værne om den danske aftalemodel og arbejdsmarkedets parters rolle osv.

- Vi ser alt for mange eksempler på, at kyniske arbejdsgivere udnytter huller i reglerne. Til at presse løn- og arbejdsvilkår, til at unddrage sig fair beskatning og betaling af afgifter og overholdelse af sikkerheds- og arbejdsmiljøregler. Det er ikke fair. Hverken for 3F’s medlemmer eller for de virksomheder, der opfører sig ordentligt og udviser respekt for gældende vilkår og regler.

- Vores udspil viser også over for 3F’s medlemmer, hvorfor det er vigtigt og relevant, at man engagerer sig og stemmer ved EP-valget, siger Tina Christensen.

3F’s næstformand fremhæver flere positive initiativer, som viser, at der i EU-samarbejdet er tegn på et stemningsskifte:

- For en måned siden blev der opnået enighed om en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed, der bl.a. skal bekæmpe social dumping. Direktivet om udstationering er blevet forbedret, og vi har bl.a. også fået et direktiv om arbejdsvilkår, som især skal beskytte lønmodtagere i atypiske ansættelsesvilkår. Så der er rigtige takter på det seneste – men vi er langt fra i mål.

3F’s udspil kommer i kølvandet på, at forbundet for nylig har åbnet eget kontor i Bruxelles for at kunne skrue op for interessevaretagelsen over for EU’s institutioner.

Udspillet kan hentes her: https://bit.ly/2uhSgPy

For yderligere kommentarer kontakt 3F's pressetelefon på 8892 8892

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm