3F: Ankers vigtige bud til dagens politikere og danskere

Ankers ære og lære: Mindre spin, balance i udlændingedebat og folkeligt demokrati - ikke politisk følgagtighed!

Forbundsformand Per Christensen videregav i sin mindetale i Vega, lørdag eftermiddag, Anker Jørgensens klare bud til nutidens politikere og danskere. Som medmenneske, tillidsmand, politiker og statsminister var Anker troværdig, tillidsvækkende og ærlig, uden forbehold. 3Fs formand sagde bl.a.:

-          Anker var i de svære tider danskernes garant for kriseløsninger med en socialt ansvarlig profil.

-          Selv da Anker som statsminister i 1982 præsenterede sin sidste helhedsplan, som var barsk, talte han ikke udenom, men sagde ligeud: Vi tapper vort hjerteblod, men det er nødvendigt!

-          Sådan taler en politiker af mod. Ikke efter munden. Ikke for at lefle. Men for at gå foran. Frem. Fordi man skal gøre det rigtige. Ikke noget spin. Den ægte vare. Det kræver mod, fordi man også blotter sig.

Herefter citerede 3Fs formand Anker Jørgensen selv:

-          Jeg er ikke tilhænger af den metode, hvorefter man ustandselig gemmer sine egne principielle synspunkter i håb om på den måde at vinde nogle stemmer.

Også i den ofte følsomme debat om flygtninge og indvandring til Danmark stod Anker Jørgensen i alle årene – lige fra sin tid som formand for Dansk Arbejdsmands- og Specialarbejderforbund med 1970-udspillet ”Samme vilkår”, over statsministerperioden og til de sidste dage som partiformand – for en klar, realistisk og samtidig humanistisk linje. Per Christensen sagde bl.a.:

-          Anker var ikke i nærheden af at puste til frygten for de fremmede – men han fastholdt gennem mere end tyve år som leder i fagbevægelsen og dansk politik, at Danmark er et lille land.

-          Der skal være en fair balance, og vi skal leve og arbejde sammen på samme vilkår.

3Fs formand understregede i talen for Anker, at de faglige og politiske resultater var store og mange – men helt enestående er Anker Jørgensens personlige eftermæle og virke som rollemodel for os alle, Per Christensen sagde bl.a.:

-          Anker var en fornem repræsentant for dansk demokrati og sand folkelighed.

-          Folkeligt, men aldrig småt. For folket. Men aldrig følgagtig….

-          Vi skylder alle en dybfølt tak til Anker, både som varmt medmenneske og som tillidsmand.

-          Æret være Ankers minde – og den største tak vi kan give hinanden i vores bevægelse er et sidste: Tak, tillidsmand!

For yderligere kommentar(er), kontakt 3Fs pressetelefon 8892 8892.