3F: Ærgerligt med ufornuftig åbningstale

”Åbningstalen giver ikke løfter om politisk handling, der kan sikre danskernes fremtid,” siger 3Fs formand Per.

”Man vil spare på voksen-, arbejdsmarkeds- og erhvervsuddannelser, og man bremser den grønne omstilling, som bl.a. vil give tusinder af arbejdspladser i landdistrikterne,” siger 3Fs formand Per Christensen i en reaktion på statsminister Lars Løkke Rasmussens åbningstale i Folketinget i dag.

”Mange af 3Fs medlemmer har brug for efteruddannelse for at kunne matche virksomhedernes behov, ikke de lavere offentlige ydelser, som vil trykke mindstelønningerne og skal finansiere skattelettelser til de bedst stillede. Det er ærgerligt og ufornuftigt, at åbningstalen ikke er ambitiøs på Danmarks vegne,” siger Per Christensen, der bemærker, at de bebudede trepartsforhandlinger til foråret ikke bliver nemmere, når regeringen indtil videre ikke har haft øje for de reelle behov på arbejdsmarkedet.

3Fs formand stiller sig helt uforstående over for statsministerens ros til dagpengereformen fra 2010: ”Dén har kostet 60.000 langtidsledige deres ret til dagpenge, hvilket de fleste ansvarlige politikere trods alt har beklaget og undskyldt med forkerte forudsigelser om reformens effekt.”

For yderligere kommentarer, kontakt 3Fs pressetelefon: 8892 8892

Enig hovedbestyrelse i 3F anbefaler et ja til de indgåede forlig3.5.2018 11:41pressemeddelelse

Hovedbestyrelsen i Danmarks største fagforening, 3F, har besluttet, at de bakker op om de overenskomster, der blev forhandlet på plads i Forligsinstitutionen i sidste uge. - Vi fik opfyldt vores to altafgørende krav: At sikre reallønsfremgang for alle vores medlemmer. Og at få en ordning, der garanter, at de offentlige lønninger følger de private. Det er et godt resultat, og jeg er glad for, at hovedbestyrelsen bakker massivt op, siger Ellen K. Lykkegård, der er formand for Den Offentlige Gruppe i 3F. Det var en enig hovedbestyrelse, der torsdag gav deres opbakning til forligene. Udover den samlede stigning i lønrammen på 8,1 procent glæder 3F sig over, at der i overenskomsterne for første gang er åbnet for, at lavtlønnede medarbejdere skal have et særligt lønløft. Det er en vigtig principiel sejr for 3F, der netop organiserer mange lavtlønnede faggrupper, siger Lykkegård. På kommunernes og regionernes område er der desuden sat penge af til at løfte kompetence- og uddannelsesniveauet,