37 krigsveteraner i jobforløb via samarbejde mellem kommuner og eliteidrætsklubber

”Det har kickstartet mit liv,” siger 31-årige Mathias Jokumsen, der er blandt de 37 veteraner, som blev matchet med en arbejdsgiver i efterårets Veteran Match, der nu er gjort op.

Ledige veteraner i job og en styrkelse af landsdækkende idrætstilbud til psykisk og fysisk skadede krigsveteraner.

Sådan lyder resultatet af efterårets Veteran Match, som nu er bogført med flere opløftende facitstreger.

I en fælles national indsats faciliteret af DIF Soldaterprojekt deltog samtlige 3F Superliga-klubber, hele Metal Ligaen og en række udvalgte kommuner i initiativet, der havde til formål at anerkende og hjælpe ledige veteraner videre i livet. Dels via hyldester på sportsarenaer og dels via jobevents, hvor ledige og i mange tilfælde skadede veteraner blev forsøgt matchet med klubbernes erhvervsnetværk.

I alt mødte 82 veteraner op fordelt på seks jobmatch-events landet over, og 45 procent af dem fik et match på dagen. For flere af disse veteraner førte forløbet til en kontrakt med en arbejdsgiver, heriblandt den 31-årige og PTSD-ramte Afghanistan-veteran Mathias Jokumsen, der scorede en stilling hos Global Boiler i Aalborg.

”Det har kickstartet mit liv. Jeg gik fra at være soldat til at være selvstændig, men corona ramte mig hårdt og pludselig havde jeg intet. Veteran Matchen hjalp mig videre, og det har været ’life saving’ for mig,” fortæller Mathias Jokumsen om den nordjyske jobmatch, der blev afviklet i Gigantium af Metal Liga-klubberne Aalborg Pirates og Frederikshavn White Hawks med assistance fra Frederikshavn og Aalborg Kommune.

Det er DIF, som i regi af DIF Soldaterprojekt står bag Veteran Match-konceptet. Her vækker resultatet begejstring og motivation for fremtidige afviklinger.

”I DIF har vi som ambition at bruge idrætten til at gøre en positiv forskel i samfundet. Både på og uden for banen. Derfor er det ekstremt tilfredsstillende, at vi med Veteran Match har formået at omsætte vores vision og ansvar til at hjælpe en gruppe mennesker, der har betalt en høj pris for at hjælpe Danmark,” siger Frans Hammer, næstformand i DIF og medlem af styregruppen bag Veteran Match.

400.000 kroner til idrætstilbud for veteraner

Udover beskæftigelsesindsatsen i Veteran Match 2021 bortauktionerede de deltagende klubber spillertrøjer til gavn for DIF Soldaterprojekts arbejde med særlige idrætstilbud målrettet skadede veteraner.

I alt blev der indsamlet godt 400.000 kroner, hvoraf Superliga-klubben FC Midtjyllands trøjesalg indbragte knap 28.000 kroner sideløbende med afviklingen af jobmatch og hyldest på MCH Arena.

”I FC Midtjylland finder vi det helt naturligt at tage et socialt ansvar. Derfor har vi etableret en selvstændig enhed (FCM Samfund), og med deltagelsen i Veteran Match har vi kunnet bruge platformen til også at hjælpe de mennesker, som yder den ultimative indsats for os alle sammen. Det gør vi dels ved at hædre dem, give dem oplevelser omkring fodbolden – og ikke mindst formidle kontakt til vores mange erhvervspartnere, mhb. på at skabe et jobmatch,” udtaler Preben Rokkjær, Marketing- & Support Direktør i FCM og medlem af styregruppen bag Veteran Match.

Overblik: Her blev veteranerne matchet

København (Parken): 20 ud af 30 tilmeldte veteraner.
Aalborg (Aalborg Portland Park): 6 ud af 11 tilmeldte veteraner.
Herning (MCH Arena): 4 ud af 12 tilmeldte veteraner.
Viborg (Energi Viborg Arena): 4 ud af 8 tilmeldte veteraner.
Vejle (Vejle Stadion): 3 ud af 9 tilmeldte veteraner.
Odense (Ewii Park): 0 ud af 12 tilmeldte veteraner.
(Obs: Flere fremmødte i Odense var i job, men interesserede i at afprøve formatet)
Randers (Cepheus Park): Her blev der afviklet en åben jobmesse.

Fakta om Veteran Match 2021

Bag Veteran Match 2021 stod DIF, samtlige hold i Metal Ligaen, alle klubber fra 3F Superliga, Esbjerg fra NordicBet Liga samt en række kommuner. Som de eneste håndboldklubber deltog Ajax København og København Håndbold også som arrangører af en matchday-hyldest.

Formålet med Veteran Match er at hylde de danske soldaterveteraner og skabe gode rammer for at få dem ud på arbejdsmarkedet. Ambitionen er, at Veteran Match bliver en fast tilbagevendende begivenhed – over hele landet og i flere sportsgrene.

Følgende kommuner deltog i jobmatchen:

Aalborg, Frederiksberg, Frederikshavn, Herning, Ikast-Brande, København, Odense, Randers, Vejle, Viborg.

For udtalelser:
Frans Hammer, næstformand i DIF: ffh@dif.dk / 20 84 85 52

Øvrige henvendelser:
Johan Lyngholm-Bjerge, kommunikationskonsulent i DIF: jlb@dif.dk / 40 55 55 59

Fotos er til fri redaktionel brug.
Billedtekst 1: Veteran Mathias Jokumsen. Kreditering: Privat
Billedtekst 2: Veteraner til jobmatch i Herning. Kreditering: DIF
Billedtekst 3: Veteraner i aktion under jobmatch-event i Viborg. Kreditering: DIF

partnerfrise