Coop Danmark A/S

365discount og kendte organisationer går sammen om opfordring til regeringen: Skær momsen på frugt & grønt

Del
Direktør Thomas Nielsen, 365discount
Direktør Thomas Nielsen, 365discount

I en henvendelse til Fødevareminister Jacob Jensen opfordrer Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og dagligvarekæden 365discount regeringen til nu at sænke momsen på frisk frugt og grønt.

Det sker på baggrund af et forsøg, 365discount gennemførte i sine godt 300 butikker i forbindelse med Folketingsvalget i oktober 2022. Her sænkede kæden priserne på frugt og grønt med, hvad der svarer til momsen. Samtidig startede 365discount en underskriftsindsamling blandt danskerne for at undersøge, om der var opbakning til differentieret moms.

Resultatet var markant:

  • Salget af grønt steg med 44 procent sammenlignet med den tilsvarende periode året før
  • Salget af frugt steg med 23 procent
  • 14.852 støttede initiativet med lavere moms på frugt og grønt

”Vi kæmper alle for at gøre de sunde varer lettere tilgængelige for flere danskere. En lavere moms på frugt og grønt er en meget enkel måde at gøre det på. Effekten vil være stor, provenutabet beskedent. Vores forsøg viser, at der vil komme et markant større salg af de sunde varer,” siger direktør Thomas Nielsen, 365discount.

I Kræftens Bekæmpelse siger projektchef Peter Dalum:

”Det er et glimrende eksempel på, hvor meget prisen betyder for vores indkøbsvaner. Og lige præcist det at reducere prisen på frugt og grønt er en klar anbefaling fra WHO med henblik på at forebygge overvægt. Fordelen ved differentieret moms er, at det især er de prisfølsomme forbrugere der får ekstra støtte til at træffe et sundere valg. Og som en del af en større pakke vil det bidrage til at udligne noget af den sociale ulighed, som vi ser i indkøbsvanerne.”                                                                                                                                                                              

I Hjerteforeningen siger chefkonsulent Natasha Selberg:

”Lavere priser på grønne fødevarer gør danskerne mere motiverede for at købe mere frugt og grønt, og der er ingen tvivl om, at det vil være godt for folkesundheden. Derfor er vi også glade for forslaget, som forhåbentlig kan blive til virkelighed. I Hjerteforeningen er vi optagede af, at hvis man skal hjælpe danskerne til en sundere livsstil, så skal vi indrette moms- og afgiftssystemerne således, at det ikke bare bliver billigere at købe sundt, men også dyrere at købe usundt.”

Chefkonsulent i Diabetesforeningen, Signe Riis Andersen:

”Væksten i overvægt og kronisk sygdom er en stille sundhedskatastrofe. Alene type 2-diabetes vil de kommende syv år næsten fordobles til op mod en halv million danskere. Usunde madvaner, er næst efter tobak den risikofaktor, der kan tilskrives flest dødsfald og sygdomme i Danmark. Sund moms kan skubbe danskernes madvaner i en sundere retning, og vi håber, at initiativet vil inspirere til politisk handling, for folkesundhedens skyld.”

Yderligere information:

Direktør Thomas Nielsen, 365discount, 20 95 22 99

Billeder

Direktør Thomas Nielsen, 365discount
Direktør Thomas Nielsen, 365discount
Download

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv

365discount styrker ledelsen med ny salgsdirektør fra konkurrent17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kenn Birkebæk er ansat om ny salgsdirektør i 365discount. Det sker som et led i en strategisk tilpasning, hvor Kenns rolle bliver at optimere og effektivisere butiksdriften i kædens butikker på tværs af landet. Kenn Birkebæk bringer næsten ni års erfaring fra Netto med sig, hvor han senest har varetaget rollen som Group Director. Udskiftningen i ledelsen kommer som svar på behovet for en ny profil i takt med ændringer i strategien og organisationen. Kenn Birkebæk tiltræder 1. maj 2024. "Vi er overbeviste om, at Kenns baggrund og erfaring vil være en værdifuld tilføjelse, der kan bidrage til udviklingen af et velfungerende lederteam, der ikke kun leverer resultater, men også trives og føler sig involverede," udtaler Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. Som følge af dette fratræder hidtidig salgsdirektør Jannich Larsen pr. dags dato. ”Jannich har været en vigtig del af vores implementering og har bidraget betydeligt til 365discounts succeser. Vi er taknemmelige for den tid og det

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye