365discount og kendte organisationer går sammen om opfordring til regeringen: Skær momsen på frugt & grønt

I en henvendelse til Fødevareminister Jacob Jensen opfordrer Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og dagligvarekæden 365discount regeringen til nu at sænke momsen på frisk frugt og grønt.
Det sker på baggrund af et forsøg, 365discount gennemførte i sine godt 300 butikker i forbindelse med Folketingsvalget i oktober 2022. Her sænkede kæden priserne på frugt og grønt med, hvad der svarer til momsen. Samtidig startede 365discount en underskriftsindsamling blandt danskerne for at undersøge, om der var opbakning til differentieret moms.
Resultatet var markant:
- Salget af grønt steg med 44 procent sammenlignet med den tilsvarende periode året før
- Salget af frugt steg med 23 procent
- 14.852 støttede initiativet med lavere moms på frugt og grønt
”Vi kæmper alle for at gøre de sunde varer lettere tilgængelige for flere danskere. En lavere moms på frugt og grønt er en meget enkel måde at gøre det på. Effekten vil være stor, provenutabet beskedent. Vores forsøg viser, at der vil komme et markant større salg af de sunde varer,” siger direktør Thomas Nielsen, 365discount.
I Kræftens Bekæmpelse siger projektchef Peter Dalum:
”Det er et glimrende eksempel på, hvor meget prisen betyder for vores indkøbsvaner. Og lige præcist det at reducere prisen på frugt og grønt er en klar anbefaling fra WHO med henblik på at forebygge overvægt. Fordelen ved differentieret moms er, at det især er de prisfølsomme forbrugere der får ekstra støtte til at træffe et sundere valg. Og som en del af en større pakke vil det bidrage til at udligne noget af den sociale ulighed, som vi ser i indkøbsvanerne.”
I Hjerteforeningen siger chefkonsulent Natasha Selberg:
”Lavere priser på grønne fødevarer gør danskerne mere motiverede for at købe mere frugt og grønt, og der er ingen tvivl om, at det vil være godt for folkesundheden. Derfor er vi også glade for forslaget, som forhåbentlig kan blive til virkelighed. I Hjerteforeningen er vi optagede af, at hvis man skal hjælpe danskerne til en sundere livsstil, så skal vi indrette moms- og afgiftssystemerne således, at det ikke bare bliver billigere at købe sundt, men også dyrere at købe usundt.”
Chefkonsulent i Diabetesforeningen, Signe Riis Andersen:
”Væksten i overvægt og kronisk sygdom er en stille sundhedskatastrofe. Alene type 2-diabetes vil de kommende syv år næsten fordobles til op mod en halv million danskere. Usunde madvaner, er næst efter tobak den risikofaktor, der kan tilskrives flest dødsfald og sygdomme i Danmark. Sund moms kan skubbe danskernes madvaner i en sundere retning, og vi håber, at initiativet vil inspirere til politisk handling, for folkesundhedens skyld.”
Yderligere information:
Direktør Thomas Nielsen, 365discount, 20 95 22 99
Billeder

Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl
Brugser på Langeland vil skabe en af Danmarks største brugsforeninger15.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For at styrke de lokale dagligvarebutikker på Langeland er der afholdt dialogmøder for at samle brugs-butikkerne på øen i én stor brugsforening med fortsat stærk lokal forankring og medejerskab for de enkelte butikker.
Fakta Tyskland holder kæmpe genåbningsfest i Aventoft30.7.2025 14:38:31 CEST | Pressemeddelelse
Opdatering: På grund af højvande genåbner broerne først i løbet af weekenden, men åbningstilbuddene Fakta Spotmarket i Aventoft syd for grænsen gælder fortsat fra fredag morgen
Coop relancerer ikoniske kaffemærker30.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en stolt og mere end 100 år lang historie inden for kaffe, tager Coop nu et stort skridt for at styrke sine kaffebrands og øge salget. Det gælder to af Danmarks mest kendte kaffebrands, Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe. Fælles er, at alle kaffer relanceres med ny og forbedret kvalitet i et nyt design.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum