365discount og kendte organisationer går sammen om opfordring til regeringen: Skær momsen på frugt & grønt

I en henvendelse til Fødevareminister Jacob Jensen opfordrer Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og dagligvarekæden 365discount regeringen til nu at sænke momsen på frisk frugt og grønt.
Det sker på baggrund af et forsøg, 365discount gennemførte i sine godt 300 butikker i forbindelse med Folketingsvalget i oktober 2022. Her sænkede kæden priserne på frugt og grønt med, hvad der svarer til momsen. Samtidig startede 365discount en underskriftsindsamling blandt danskerne for at undersøge, om der var opbakning til differentieret moms.
Resultatet var markant:
- Salget af grønt steg med 44 procent sammenlignet med den tilsvarende periode året før
- Salget af frugt steg med 23 procent
- 14.852 støttede initiativet med lavere moms på frugt og grønt
”Vi kæmper alle for at gøre de sunde varer lettere tilgængelige for flere danskere. En lavere moms på frugt og grønt er en meget enkel måde at gøre det på. Effekten vil være stor, provenutabet beskedent. Vores forsøg viser, at der vil komme et markant større salg af de sunde varer,” siger direktør Thomas Nielsen, 365discount.
I Kræftens Bekæmpelse siger projektchef Peter Dalum:
”Det er et glimrende eksempel på, hvor meget prisen betyder for vores indkøbsvaner. Og lige præcist det at reducere prisen på frugt og grønt er en klar anbefaling fra WHO med henblik på at forebygge overvægt. Fordelen ved differentieret moms er, at det især er de prisfølsomme forbrugere der får ekstra støtte til at træffe et sundere valg. Og som en del af en større pakke vil det bidrage til at udligne noget af den sociale ulighed, som vi ser i indkøbsvanerne.”
I Hjerteforeningen siger chefkonsulent Natasha Selberg:
”Lavere priser på grønne fødevarer gør danskerne mere motiverede for at købe mere frugt og grønt, og der er ingen tvivl om, at det vil være godt for folkesundheden. Derfor er vi også glade for forslaget, som forhåbentlig kan blive til virkelighed. I Hjerteforeningen er vi optagede af, at hvis man skal hjælpe danskerne til en sundere livsstil, så skal vi indrette moms- og afgiftssystemerne således, at det ikke bare bliver billigere at købe sundt, men også dyrere at købe usundt.”
Chefkonsulent i Diabetesforeningen, Signe Riis Andersen:
”Væksten i overvægt og kronisk sygdom er en stille sundhedskatastrofe. Alene type 2-diabetes vil de kommende syv år næsten fordobles til op mod en halv million danskere. Usunde madvaner, er næst efter tobak den risikofaktor, der kan tilskrives flest dødsfald og sygdomme i Danmark. Sund moms kan skubbe danskernes madvaner i en sundere retning, og vi håber, at initiativet vil inspirere til politisk handling, for folkesundhedens skyld.”
Yderligere information:
Direktør Thomas Nielsen, 365discount, 20 95 22 99
Billeder

Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop klar til at donere kød efter ny forenkling af regler8.12.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
null
Slut med usikkerheden: Ny modningsmetode sikrer spisemodne avocadoer hver gang i Coops butikker1.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coop er først i Danmark til at gøre brug af en helt ny modningsteknologi, der sammen med kunstig intelligens sikrer, at forbrugeren altid finder spisemodne avocadoer i butikkerne. De nye, spisemodne avocadoer kommer som Irma-produkt fra uge 49.
Coop fjerner låg på creme fraiche og reducerer 15 ton plast20.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coop tager endnu et skridt mod mindre plastaffald i hverdagen. Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie, ”Coop”, produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle plastlåg. Det drejer sig om 4,7 millioner bægre og giver en årlig reduktion på 15 ton plast.
Coop lancerer Irma-kollektion af boligtekstiler10.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nostalgi er navnet på den nye kollektion, der er skabt i krydsfeltet mellem tradition og innovation.
Flere penge tilbage til medlemmerne: Coop investerer millioner i medlemsbonus på frisk frugt og grønt6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coops 2 millioner medlemmer får, fra den 27. januar 2026, en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus, når Coop udbetaler 5 % medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Samtidig kommer Coop med en opfordring: Politikerne bør tage næste skridt og sænke momsen på frugt & grønt. Siden 2022, og i takt med den stigende inflation, har Coop været en aktiv stemme i debatten om at skære momsen på frugt og grønt. Med den nye bonusforhøjelse tager Coop nu selv et skridt for at gøre valget af frisk frugt og grønt mere attraktivt. ”Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket. Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba. I 2022, 2024 og
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
