Coop Danmark A/S

365discount og kendte organisationer går sammen om opfordring til regeringen: Skær momsen på frugt & grønt

Del
Direktør Thomas Nielsen, 365discount
Direktør Thomas Nielsen, 365discount

I en henvendelse til Fødevareminister Jacob Jensen opfordrer Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og dagligvarekæden 365discount regeringen til nu at sænke momsen på frisk frugt og grønt.

Det sker på baggrund af et forsøg, 365discount gennemførte i sine godt 300 butikker i forbindelse med Folketingsvalget i oktober 2022. Her sænkede kæden priserne på frugt og grønt med, hvad der svarer til momsen. Samtidig startede 365discount en underskriftsindsamling blandt danskerne for at undersøge, om der var opbakning til differentieret moms.

Resultatet var markant:

  • Salget af grønt steg med 44 procent sammenlignet med den tilsvarende periode året før
  • Salget af frugt steg med 23 procent
  • 14.852 støttede initiativet med lavere moms på frugt og grønt

”Vi kæmper alle for at gøre de sunde varer lettere tilgængelige for flere danskere. En lavere moms på frugt og grønt er en meget enkel måde at gøre det på. Effekten vil være stor, provenutabet beskedent. Vores forsøg viser, at der vil komme et markant større salg af de sunde varer,” siger direktør Thomas Nielsen, 365discount.

I Kræftens Bekæmpelse siger projektchef Peter Dalum:

”Det er et glimrende eksempel på, hvor meget prisen betyder for vores indkøbsvaner. Og lige præcist det at reducere prisen på frugt og grønt er en klar anbefaling fra WHO med henblik på at forebygge overvægt. Fordelen ved differentieret moms er, at det især er de prisfølsomme forbrugere der får ekstra støtte til at træffe et sundere valg. Og som en del af en større pakke vil det bidrage til at udligne noget af den sociale ulighed, som vi ser i indkøbsvanerne.”                                                                                                                                                                              

I Hjerteforeningen siger chefkonsulent Natasha Selberg:

”Lavere priser på grønne fødevarer gør danskerne mere motiverede for at købe mere frugt og grønt, og der er ingen tvivl om, at det vil være godt for folkesundheden. Derfor er vi også glade for forslaget, som forhåbentlig kan blive til virkelighed. I Hjerteforeningen er vi optagede af, at hvis man skal hjælpe danskerne til en sundere livsstil, så skal vi indrette moms- og afgiftssystemerne således, at det ikke bare bliver billigere at købe sundt, men også dyrere at købe usundt.”

Chefkonsulent i Diabetesforeningen, Signe Riis Andersen:

”Væksten i overvægt og kronisk sygdom er en stille sundhedskatastrofe. Alene type 2-diabetes vil de kommende syv år næsten fordobles til op mod en halv million danskere. Usunde madvaner, er næst efter tobak den risikofaktor, der kan tilskrives flest dødsfald og sygdomme i Danmark. Sund moms kan skubbe danskernes madvaner i en sundere retning, og vi håber, at initiativet vil inspirere til politisk handling, for folkesundhedens skyld.”

Yderligere information:

Direktør Thomas Nielsen, 365discount, 20 95 22 99

Billeder

Direktør Thomas Nielsen, 365discount
Direktør Thomas Nielsen, 365discount
Download

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Ny direktør for Lobyco19.11.2024 14:00:00 CET | Pressemeddelelse

Lobyco, der siden Coop stiftede det i 2020, er blevet en international succes inden for digital markedsføring i detailhandelen, skifter direktør. Adm. direktør Jan Madsen, der er en af skaberne af selskabet, har valgt at stoppe. Han afløses af Ole Buch, der i dag er Chief Technology Officer (CTO) i selskabet. ”Vi ser et meget stort potentiale i såvel en fortsat international ekspansion samt en fortsat udvikling af vores egen Coop app, som markedets førende digitale kommunikationskanal,” siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen, Coop, der er bestyrelsesformand for Lobyco "Lobyco er et selskab, der i de seneste år har tiltrukket sig international opmærksomhed bl.a. fra en række kunder i flere dele af verden – og vi ser stor værdi i at videreudvikle Lobyco fremover,” siger Thor Skov Jørgensen. Coop appen slår løbende rekorder i brugen, hvor Coop netop har haft over en million transaktioner på én uge på selvbetjeningsplatformen, som kunderne i alle Coops kæder har taget særdeles godt imod.

Kvickly og SuperBrugsen i fornyet samarbejde med Disney om julens store samlealbum24.10.2024 06:50:00 CEST | Pressemeddelelse

Fredag 25. oktober begynder salget af et nyt Disney samlealbum og udlevering af nye samlemærker i samtlige af Coops ca. 300 Kvickly og SuperBrugsen butikker. Igen i år vil man kunne samle hyggelige samlemærker med motiver og scener fra masser af Disneys største film – selv Vaiana 2 som først har premiere til november, har fundet vej til samlemærkerne. For hver 100 kr. man handler i Kvickly og SuperBrugsen frem til og med 23. december, får man en pakke med 3 samlemærker – som kommer i flere former, både med og uden glitter- og hologram-lignende effekt. I det 50 siders farvestrålende samlealbum er der plads til 100 forskellige samlemærker, der er opskrifter og masser af hyggelige opgaver. “Vi så sidste år, hvor mange børnefamilier, der fik en positiv oplevelse med dette hyggelige samleprojekt. Derfor er vi glade for, at det er lykkes igen i år at indgå et samarbejde med Disney,” siger marketingchef Annette Bramsen, Kvickly/SuperBrugsen. “Coops kundefokus og enestående eksekveringsevne va

365discount Hinnerup bygger om og får Normal som nabo8.10.2024 09:03:17 CEST | Pressemeddelelse

365discount på Storegade 20 i Hinnerup bliver bygget om og udvidet til en større og mere tidssvarende butik. Ombygningen er så småt gået i gang, og den forventes af være færdig i slutningen af januar 2025. Butikken vil være lukket for kunder i fjorten dage i begyndelsen af januar. Butikschef Poul Bro Miltersen glæder sig til at slå dørene op til en forandret butik i det nye år, som vil give kunderne en forbedret indkøbsoplevelse. Han siger: ”Vi opgraderer butikkens indretning, og der kommer nyt inventar og nye kølemøbler. Sortimentet bliver udvidet med flere ferskvarer og mere frugt og grønt. Og så kommer der et selvbetjeningsområde, hvor man kan betale med både kort og Coops app.” Normal kommer til byen 365discount i Hinnerup får desuden ny nabo. I forbindelse med ombygningen bliver der plads til en Normal-butik ved siden af butikken, som åbner i løbet af foråret 2025.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye