Køn og kunst indtager billboards i Casablanca

Billboardene viser fotografiske værker af hele 63 kvindelige marokkanske og nordiske samtidskunstnere. På reklametavlerne får kvindelige kunstnere muligheden for at udtrykke sig på deres egne betingelser i et nordafrikansk projekt, der bygger bro mellem forskellige kulturer,
Billboards har en monumental og stærk synlighed i det offentlige rum. Når kunstnernes værker bliver blæst op til 4 x 3 m. vil de skabe nyt liv og bringe anderledes billeder ud i Casablancas gader. Udover at synliggøre de kvindelige kunstneres talent og visioner, præsenterer BILLBOARD FESTIVAL CASABLANCA 2015 historier og billeder på centrale steder, der er helt forskellige fra de reklamer, som dominerer gaderne i mange af verdens byer.
For første gang i Casablancas historie forsynes byrummets billboards med ikke-kommercielle billeder. Festivalen skaber bevidsthed omkring reklamens overtag i byens rum og opmuntrer til offentlig debat omkring kønsspørgsmål. Samtidig formidler den samtidskunst til et større publikum - både kvinder og mænd, unge som gamle. Festivalen gør dermed byen til en mere åben og kreativ by – for alle.
Idéen og konceptet til BILLBOARD FESTIVAL CASABLANCA er udviklet af den danske billedkunstner, Hanne Lise Thomsen, der tidligere har lavet billboardprojekter i København og Malmø og i Ramallah på Vestbredden. Nu er det blevet Casablancas tur. BILLBOARD FESTIVAL CASABLANCA, der kører fra 1. til 15. april er støttet af KVINFO’s minipulje under Det Arabiske Initiativ, Statens Kunstfond, Nordisk Kulturfond, Interkulturelt Center og billboardfirmaet FC COM.
Alle de involverede i BILLBOARD FESTIVAL CASABLANCA 2015 ser frem til at udstille kunst i Casablancas gader, af kvinder fra Marokko og Norden. Håbet er – for nu at citere slutreplikken i filmen Casablanca – at festivalen vil markere “begyndelsen på et smukt venskab”.
Billederne på billboardene kan ses på www.billboardcasablanca.org
Nøgleord
Kontakter
KONTAKT: Mere information, pressebilleder og interview:
Hanne Lise Thomsen: h.l.thomsen@get2net.dk , telefon 41428540
Hind Bensari: hindbensari@gmail.com – på engelsk, fransk eller arabisk
Reda Bajoudi Senior Adviser, Danish Embassy Rabat: redbaj@um.dk – på engelsk, fransk eller arabisk
WEBSITE: billboardcasablanca.org – Her kan downloades oversigtskort som angiver placeringerne af de 63 billboards, lister over kunstere og events og man kan finde links til de enkelte billedkunstnere
Billeder
Links
Information om KVINFO
Følg pressemeddelelser fra KVINFO
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra KVINFO
Erfaren profil på rettigheder nationalt og internationalt bliver ny bestyrelsesleder i KVINFO31.3.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag tager KVINFO afsked med afgående bestyrelsesleder, Camilla Hersom, og byder velkommen til Birgitte Qvist-Sørensen, der fremover vil lede bestyrelsen.
Viden, kultur og fællesskab: KVINFO inviterer til ny 8. marts-fejring7.2.2025 09:04:00 CET | Pressemeddelelse
Mens misinformation og polarisering stiger, har vi mere end nogensinde brug for en samfundsdebat baseret på viden – også når det handler om køn, ligestilling og rettigheder. Derfor sætter KVINFO viden i centrum for årets fejring af kvindernes internationale kampdag på Nørrebro Teater.
Mændenes Internationale Dag: KVINFOs forslag til løsninger på mænd og drenges ligestillingsudfordringer19.11.2024 07:03:00 CET | Pressemeddelelse
Der er stadig mange ligestillingsudfordringer, som særligt påvirker og begrænser drenge og mænd. Her er hvad vi kan gøre ved dem.
Mændenes Internationale Dag 2024: Maskulinitetsidealer under forandring18.11.2024 06:58:00 CET | Pressemeddelelse
Ligestilling, maskulinitetsidealer og mænds rolle i samfundet, i familien og på chefgangene er på dagsordenen, når KVINFO i morgen markerer Mændenes Internationale Dag.
Viden, forståelse og dialog skal skabe fælles handling mod sexisme i musikbranchen23.10.2024 06:23:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt projekt skal dokumentere og arbejde med den strukturelle sexisme i musikbranchen og samle musikere, live-aktører, brancheorganisationer, virksomheder og andre centrale aktører i branchen om at udvikle fælles tiltag mod sexisme
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum