Coop gør det nemmere at sortere emballage med ny mærkning
Flere tusinde dagligvarer får en ny information, der gør det nemt for forbrugerne at sortere deres affald.
Det er Coop, der sætter oplysning om, hvordan hver enkelt emballage sorteres, på alle koncernens egne mærker, som f.eks. Änglamark, Coop, X-tra, C og Smag Forskellen.
Ideen er kommet fra datalogi-studerende Thomas Kjeldsen fra Odense, der sidste år fik en af de største danske miljøpriser, Coop Grøn Idépris.
”Målet er at alle Coops varer skal have kildesorteringsanvisning, så det bliver nemt at sortere sit affald. Vi håber at kunne sætte en standard for hele dagligvarehandlen, så det kommer på alle varer,” siger miljøchef Signe Frese, Coop.
Miljøminister Kirsten Brosbøl har netop fremlagt strategi for affaldsforebyggelse, som skal reducere mængden af affald i Danmark – og på sigt skabe et Danmark uden affald. Emballagerne er et af indsatsområderne.
Ved at skrive på emballagen, hvordan den skal kildesorteres, får forbrugeren oplysning om emballagens materiale og på den måde bliver det lettere at sortere korrekt. Dette øger genanvendelsesgraden, så materialet kan bruges igen, i stedet for at blive brændt af i et forbrændingsanlæg.
I følge en stor forbrugerundersøgelse foretaget af Coop sidste år, mener næsten 95 procent af danskerne at det er vigtigt eller meget vigtigt, at pap, plastik, glas og metal bliver genbrugt. Derudover mener ca. 50 procent af forbrugerne, at bedre kildesorteringsanvisning på emballagen ville hjælpe dem til i højere grad at sortere deres affald.
Det nye mærke er sat på de 100 første Coop varer, og resten kommer i takt med, at der produceres ny emballage.
Coop er også i gang med at udvikle en egentlig emballagestrategi, der skal gøre emballagerne mere bæredygtige og nemmere at genanvende.
Yderligere information: Miljøchef Signe D. Frese, 3091 9246
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.
Coop fjerner skruelåget på seks millioner kartoner med yoghurt7.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop fjerner igen plastlåget på kartoner – denne gang gælder det skruelåget på næsten seks millioner kartoner med yoghurt og ymer fra Coop-serien. Det giver store reduktioner i Coops plastforbrug og CO2-udledning.
Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse
Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os
Coop sætter turbo på udviklingen af Irma-vareserie17.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salget af Irma-varer går godt i Coop. Faktisk så godt, at der bliver solgt næsten 20 procent flere af de 150 Irma-varer, Coop har på hylderne i dag, end dengang disse varer blev solgt i Irmas butikker. Nu vil Coop sætte yderligere skub i Irma-serien ved at introducere 100 nye kvalitetsprodukter samt øge tilgængeligheden af Irma-varerne på tværs af butikker landet over.
Coop i cykeloffensiv: Mustang lanceres i 100 butikker10.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Mustang-cyklerne sælges hovedsageligt i Kvickly og SuperBrugsen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum