34 fremragende forskningsledere skal forme fremtidens forskning

34 excellente forskningsledere får mulighed for at forfølge forskningsidéer på højt internationalt niveau. – Vi har investeret risikovilligt i de allerdygtigste forskere med vægt på perspektivrig forskning til gavn for Danmarks fremtid, siger bestyrelsesformand Peter Munk Christiansen, Danmarks Frie Forskningsfond.

Danmarks Frie Forskningsfond giver et rygstød på 192 millioner kroner til 34 excellente, yngre forskere med originale idéer og forskningslederambitionerne i top.

Se listen over de 34 DFF: Sapere Aude Forskningsledere og deres forskningsområder

Forskningslederne får mulighed for at lede eget forskerteam og gennemføre forskning på højt internationalt niveau med betydning for fremtiden.

– Vi har investeret risikovilligt i de allerdygtigste forskere med vægt på perspektivrig forskning til gavn for Danmark. Det er løfterige projekter, som er med til at sætte retning for dansk forskning og skabe fundamentet for f.eks. nye kvanteeventyr og meget direkte føjer vigtig viden til samfundsmæssige problemstillinger, siger bestyrelsesformand Peter Munk Christiansen.

Forskningsledere 2018. Bin Yang, Aalborg Universitet, Dorthe Helena Larsen, Kræftens Bekæmpelse, Katrine Strandberg-Larsen, Københavns Universitet, Jevgenijs Ivanovs, Aarhus Universitet

Ny generation af fysikere, dataloger og klimaforskere
Blandt de 34 modtagere tager en ny generation af dygtige talenter fat på at flytte grænserne inden for fysik og brugen af kunstig intelligens.

Anne Ersbaks forskning i anyone-kvantepartikler med usædvanlige egenskaber kan gøre fremtidens kvantecomputere mere robuste og præcise og føjer en ny brik til kvanteforskningen, mens datalog Bin Yang skal udvikle kunstig intelligens og algoritmer, som kan guide biler smartere og grønnere rundt i byen. Forskningen skal ske i samarbejde med transportvirksomheder i Danmark og Norge.

Læs om forskningen: Forskning i anyon-partikler kan bane vejen for kvantecomputer
Læs om forskningen: Kunstig intelligens gør trafikken smartere og grønnere

I et nyt forskningsprojekt skal forskere fra Danmarks Tekniske Universitet og De Nationale Geologiske Undersøgelser for Grønland og Danmark (GEUS) kortlægge, hvordan Grønlands største gletsjer, Jakobshavn Isbræ, har udviklet sig over tid – mere præcist fra år 1900 og frem til i dag.

Forskningen skal bidrage til forståelsen af de globale havstigninger og får den canadiskfødte forsker William Colgan i spidsen.

Læs om forskningen: Hvordan påvirkes havstigninger af Grønlands største gletsjer?

Nye teknologier gør det nemmere at udlede nyt fra store datasæt
Forskningsidéerne bærer præg af analyse af store datasæt med hjælp fra teknologier.

Formand for de forskningsfaglige råd, Annemarie T. Kristensen, siger:

- I alle fem forskningsfaglige råd er vi blevet præsenteret for excellente og originale projekter, herunder en meget spændende tendens til at undersøge store datamængder fra tal til tekst ved brug af big data metoder, machine learning og kunstig intelligens på tværs af meget forskellige forskningsområder. Det drejer sig om analyse af store datasæt fra EU-domstolsafgørelser, over forståelse af forbrugerbeslutninger, grønnere transport, til regnskovsdiversitet, reparationsmekanismer ved cancercelleskader, enkeltcelle sekventering i ikke dyrkbare bakterier for at finde nye antibiotika, over kortlægning af spiseforstyrrelser og deres årsagsforhold hos børn og unge, til mikrobiom analyse og manipulation for at forebygge allergi og astmaudvikling hos børn. Det er fantastisk at se dansk forskning rykke så markant.

Læs om forskningen: 11-årige kaster op og tager afføringsmiddel for at tabe sig
Læs om forskningen: Global ulighed – uacceptabelt eller godt for væksten?

Forskningslederrolle tiltrækker international forskningskapacitet
Målet om at blive forskningsleder tiltrækker desuden international forskningskapacitet til danske universiteter primært fra Europa, men også fra Kina og Canada.

Ud af 34 talenter kommer 13 fra andre lande og får fremover fast tilknytning til et dansk universitet, hvor de skal udfolde forskningsidéer.

Fonden har modtaget 322 ansøgninger, heraf er 34 forskningsledere kommet gennem nåleøjet på baggrund af internationale bedømmelser, faglig bedømmelse i fondens råd og interview i slutfasen.

- Fonden har oplevet stor søgning til excellenceinitiativet Sapere Aude: DFF Forskningsleder de senere år. Det er hensigten, at konkurrenceudsatte forskningskroner skal bidrage til et ekstremt højt fagligt niveau bag nogle virkelig originale idéer, og det er positivt og rigtig godt for Danmark, men der er desværre også kvalificerede projekter, vi ikke kan støtte. Regeringen med forligspartier har afsat penge til Sapere Aude i 2019, og det er den helt rigtige kurs for at kickstarte flere nye områder af høj kvalitet og fortsat sikre forskning i verdensklasse, siger bestyrelsesformand Peter Munk Christiansen.

Bestyrelsesformand, professor Peter Munk Christiansen, Danmarks Frie Forskningsfond, tlf. 3011 5340, E-mail: pmc@ps.au.dk

Pressekonsulent Mette Lynge Hansen, Danmarks Frie Forskningsfond, tlf. 7231 8465, E-mail: met@ufm.dk