315 millioner kroner skal forbedre danskernes arbejdsmiljø

I dag åbner Arbejdstilsynet op for ansøgninger til en ny Arbejdsmiljøpulje, som skal forbedre det fysiske og psykiske arbejdsmiljø i små private virksomheder. ”Vi er utroligt glade for, at puljen nu er en realitet”, siger Morten Skov Christensen, næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) har i flere år skubbet på for tiltag til at løfte danskernes arbejdsmiljø.

Alt for mange danskere bliver hver dag udsat for arbejdsulykker, nedslidning og dårligt psykisk arbejdsmiljø, når de går på arbejde. Det skal en ny arbejdsmiljøpulje på 105 millioner kroner årligt frem mod 2023 nu være med til at rette op på. Puljen er målrettet små private virksomheder med op til 50 ansatte.

”Vi ved at små virksomheder, ofte mangler viden og værktøjer til at forbedre arbejdsmiljøet. Derfor er det også vigtigt at vores arbejdsmiljørepræsentanter har fået et nyt håndfast redskab, hvormed de kan gøre en enorm forskel for mange danskere i deres hverdag ”, Siger Morten Skov Christensen.

Pengene skal ud at arbejde

Sammen med medlemsorganisationerne går FH nu i gang med at få udbredt viden om den nye pulje, så pengene kan komme ud at virke, hvor der er brug for dem.

”Det er kolossalt vigtigt, at vi sammen med arbejdsgiverne får sendt puljen ud at arbejde til gavn for danskerne. Og helst på overarbejde. Vi vil i hvert fald gøre alt, hvad vi kan for at medvirke til at mindske arbejdsulykker, stress og nedslidning,” siger Morten Skov Christensen.

FH havde dog gerne set, at den nye Arbejdsmiljøpulje omfattede alle små virksomheder, herunder offentlige arbejdspladser. Men i første omgang drejer det sig nu om at øge kendskabet til puljen.

Fagbevægelsens Hoveorganisation har nu etableret 17 nye FH-sektioner15.12.2020 22:12:57 CET | Pressemeddelelse

I aften faldt den sidste af i alt 17 nye, lokale sektioner under Fagbevægelsens Hovedorganisation på plads. Hermed er fusionen mellem de to hovedorganisationer LO og FTF tilendebragt. ”Jeg glæder mig til, at vores nye, stærke, tværfaglige sektioner skal ud og være med til at skabe endnu bedre resultater for medlemmerne”, siger Lizette Risgaard, formand for Fagbevægelsens Hoveorganisation.

EU-rapport: Danske lønmodtagere psykisk pressede på jobbet2.11.2020 07:32:54 CET | Pressemeddelelse

Danmark er ét af de lande i Europa, hvor lønmodtagerne oplever det største tidspres på jobbet og hvor flest belastes af arbejdet med mennesker. ”Med den nye bekendtgørelse bliver det tydeligere for arbejdspladserne, hvordan man håndterer problemer med psykisk arbejdsmiljø som noget fælles på arbejdspladsen. Fx ved at skabe sammenhæng mellem opgaver og ressourcer, så man ikke bliver syg af for stort tidspres”, siger FH-næstformand, Morten Skov Christiansen.