Dansk Arbejdsgiverforening 2

3.095 nye praktikpladser i november

Nye tal fra Undervisningsministeriet viser, at der i november 2017 blev oprettet 3.095 nye praktikpladser. Tallene viser samtidig, at der er en tilbagegang i antallet af oprettede praktikpladser i det offentlige, mens det private står for en mindre fremgang.

Undervisningsministeriet har i dag offentliggjort praktikpladstallene for november 2017. Af tallene fremgår det, at:

I 2017 var der frem til november i alt oprettet 39.286 praktikpladser. Det er et fald på 4 pct. sammenlignet med samme periode i 2016.

• Det er primært den offentlige sektor, der står for tilbagegangen. I det private er der oprettet lidt flere praktikpladser end i samme periode 2016. I det offentlige var der 15 procent færre.
  • Der var i november 1.631 elever på hovedforløbet, som ikke var i enten skole- eller virksomhedspraktik. Heraf havde alle med undtagelse af 198 muligheden for at tilvælge skolepraktik og fortsætte deres uddannelsesforløb.
  • Der var i november 6.707 elever i skolepraktik. Det er et fald på 10 procent sammenlignet med samme måned sidste år.

Uddannelses- og integrationschef Jannik Bay:”Vi har brug for, at flere unge søger mod erhvervsuddannelserne, og at flere gennemfører deres uddannelse. Derfor er det godt, at der nu bliver oprettet flere praktikpladser ude på virksomhederne.

Det er kun 198 elever, som helt må sætte deres uddannelse på hold, fordi de hverken kan finde praktik på en virksomhed eller på en skole. Det må siges at være relativt få.

Skolepraktikken er en god håndsrækning til dem, der endnu ikke har fundet en praktikplads på en virksomhed, eller som står mellem to forløb.

Målsætningen er naturligvis, at eleverne kommer i praktik på en virksomhed. Og det gør langt de fleste heldigvis også i dag. Hele 97 procent af eleverne kommer ud på en virksomhed i løbet af deres uddannelse, mens kun 3 procent gennemfører kun med skolepraktik.

Med trepartsaftalten har vi skabt et system, der med både pisk og gulerod giver virksomhederne endnu stærkere incitament til at oprette praktikpladser. Hvis virksomheden har færre elever, end der kan forventes, skal den betale et merbidrag. Hvis virksomheden har flere elever, end der kan forventes, så kan den få en bonus. Den nye ordning er trådt i kraft ved årsskiftet, og den understreger, at både politikere, virksomheder og lønmodtagere har høje ambitioner om flere praktikpladser.”

Jannik Bay

Information om Dansk Arbejdsgiverforening 2