300 danske iværksættere har fået lån fra Vækstfonden

Vækstfonden har nu ydet lån til mere end 300 danske iværksættere for over 1 mia. kr. Analyse af de 300 virksomheder viser, at det er afgørende for succes, at man kommer hurtigt i gang på markedet og sammensætter en bestyrelse med branchekendskab.

Vækstfonden har siden 2014 kunnet finansiere nystartede virksomheder med et særligt lån til iværksættere. I dag har over 300 iværksættervirksomheder benyttet sig af muligheden og fået en samlet lånefinansiering for over 1 mia. kr.

”Iværksættere er med til at skabe fremtidens vækst og arbejdspladser. Derfor er det vigtigt, at de har adgang til kapital, så de kan udvikle deres forretning, og at den kapital er til rådighed i hele landet. Jeg er rigtig glad for, at iværksættere i hele landet har taget godt imod lånemuligheden,” siger erhvervsminister Brian Mikkelsen.

I Danmark etableres der årligt ca. 30.000 virksomheder, hvoraf kun lidt over halvdelen overlever de første tre år. Men hvad er afgørende for, at iværksættervirksomhederne klarer sig godt? Det peger Vækstfonden nu på, på baggrund af en analyse af de virksomheder, fonden har finansieret.

Fra porteføljen er iværksættervirksomheder kan man se, at de unge virksomheder skal komme hurtigt ud på markedet og få gang i en omsætning, fremfor at bruge lange perioder på at udvikle produktet.

”Det lyder indlysende, at iværksættere, der hurtigt får en omsætning, også klarer sig godt. Men det er faktisk en vigtig pointe til dem, at de skal hurtigt ud på markedet for at få testet produktet og få feedbacken fra de første kunder, i stedet for at blive længe i laboratoriet og forfine produktet,” siger Rolf Kjærgaard, investeringsdirektør i Vækstfonden.

Vækstfonden har analyseret porteføljen af iværksættervirksomheder for at finde mønstre i, hvad der skal til for at klare sig godt som iværksætter.

Fra Vækstfondens analyse står det desuden klart, at ledelseskraften er afgørende. De iværksættere, der tidligere har prøvet at starte en virksomhed op, klarer sig bedre.

”Erfaring betyder meget, når du starter op. Vi ser hos iværksættervirksomhederne – ligesom hos store og etablerede virksomheder – at ledelseskraften er uhyre vigtig. Hvis du har prøvet at starte en virksomhed op før, kender du mange af faldgruberne, og tør måske også satse mere. Det skal selvsagt ikke være hovedløst, men der er ikke grund til at være så bange for at begå fejl undervejs. Fejltrinene kan også være en værdifuld læring,” siger Rolf Kjærgaard fra Vækstfonden.

Fakta

Ca. 30.000 virksomheder etableres hvert år i Danmark. Kun omtrent halvdelene af alle nystartede virksomheder eksisterer efter tre år.

Vækstfonden introducerede et Vækstlån til iværksættere i 2014 og har siden finansieret 301 iværksættervirksomheder med lånet for over 1 mia. kr.

Iværksætteres korte historik kan betyde, at de ikke har sikkerheder nok til at opnå almindelig bankfinansiering, så de kan accelerere væksten i virksomheden.

Vækstlån til iværksættere er et supplement til iværksætterens øvrige finansiering. En forudsætning for lånet er, at iværksætteren opnår mindst 50 procent privat medfinansiering.

Vækstfondens iværksætterportefølje 2014-2017 er spredt i hele landet. 10 procent i Nordjylland, 25 procent i Midtjylland, 16 procent i Syddanmark, 6 procent på Sjælland og 43 procent i Hovedstadsområdet.

Linea Søgaard-Lidell
Senior kommunikationsrådgiver
lsl@vf.dk / 2213 5855

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.300 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 22,5 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2015 tilsammen mere end 63.500 ansatte.

Robotinvestorer etablerer nyt globalt kraftcenter i Odense11.6.2018 08:06pressemeddelelse

Robotinvestorerne Enrico Krog Iversen og Vækstfonden samler nu tre af verdens fremadstormende robotvirksomheder til én ny kraftfuld, danskejet virksomhed. OnRobot bliver navnet på den ambitiøse satsning, som med hovedsæde i Odense vil bidrage til yderligere at styrke Danmarks førerposition i det hurtigt voksende globale marked for robotudstyr. Med en betydelig kapitalindsprøjtning på over 100 mio. kr. forventes OnRobot at blive frontløber inden for udvikling af robotapplikationer.

E-mailen vinder stadig i digital markedsføring7.5.2018 15:27pressemeddelelse

I 1998 sendte Kim Østergaard sit første nyhedsbrev ud via e-mail. Det skulle blive startskuddet til virksomheden eMailPlatform, der bl.a. kan tælle kunder som Silvan, BoConcept, Kop & Kande og Turkish Airlines. Og selvom mange har spået om e-mailens endeligt, er virksomhedsejeren ikke i tvivl: E-mailen kommer til at vinde over de sociale medier i digital markedsføring. Med et Vækstlån fra Vækstfonden skal eMailPlatform nu bredere ud i markedet.

Vækstfondens årsrapport 2017: Finansiering for 2,5 mia. kr. til 804 virksomheder, trecifret millionoverskud for fjerde år i træk26.4.2018 11:04pressemeddelelse

Den stærke efterspørgsel på Vækstfondens produkter forsatte i 2017, og med et overskud på 379 mio. kr. leverede fonden for fjerde år i træk et pænt trecifret millionoverskud. Det vidner om, at Vækstfonden har et særdeles relevant værditilbud både til virksomhederne og de private banker og investorer, lyder vurderingen fra Vækstfondens formand, Claus Gregersen.