300 Coop-butikker donerer julemad til udsatte familier
Flere tusinde familier over hele Danmark får nu en håndsrækning i form af gratis julemad.
Det er foreningen Stop Spild Lokalt og Coop, som for 3. år i træk har et samarbejde, hvor Stop Spild Lokalt henter overskudsvarer i ca. 300 af Coops butikker. Det er først og fremmest de butikker i Kvickly og SuperBrugsen, der holder lukket i juledagene, og dermed har mange varer, som ikke kan holde sig, til de åbner igen efter jul.
Stop Spild Lokalt har oaser i det meste af Danmark og omfordeler overskudsvarer til mennesker med få ressourcer, og hjælper dem på den måde med at få en god jul. Foreningen blev stiftet for tre år siden af den dengang kun 17-årige Rasmus Erichsen. Han har siden organiseret flere tusinde frivillige over hele landet, der hjælper med at hente overskudsvarerne i butikker og dele det ud til de udsatte medborgere.
”Den danske befolkning har fået flere arbejdsløse, flere deprimerede og ensomme hen over de seneste mange måneder og den danske økonomi hos de private bløder mange steder. Derfor kommer Stop Spild Lokalt igen til undsætning med den populære juleuddeling. Vi regner i år med, at endnu flere har behov for hjælpen, hvilket også er det, som vi oplever i vores Madoaser på daglig basis. Derfor er vi virkelig glade for, at vi igen i år kan lave et stort samarbejde med Coop for at undgå madspild og hjælpe en masse mennesker med at få en god jul,” siger Rasmus Erichsen
I Coop er man glad for samarbejdet, da Indsatsen mod madspild er en del af Coops Ansvarlighedsstrategi Tid til at handle:
https://ansvarlighed.coop.dk/vores-tilgang/vores-tilgang/
”Stop Spild Lokalt er en god samarbejdspartner for os, når det gælder donation af mad. Det at de er så bredt til stede over hele landet gør, at vi kan støtte lokalt i de områder, hvor vi har butikker. Det betyder meget for os, at støtte de nærmiljøer, vi er en del af. Samtidig undgår vi at køre langt rundt med varerne og belaste klimaet,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.
Udover Kvickly og SuperBrugsen deltager nogle af de butikker i Fakta, som ikke holder åbent i juledagene, også.
Yderligere information:
Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, 3091 9246, Signe.frese@coop.dk
Rasmus Erichsen, 71 13 05 40, stopspildlokalt@gmail.com
Fakta:
Både Kvickly’er, SuperBrugser samt de Fakta-butikker, der holder helligdagslukket, donerer i år mad til Stop Spild Lokalt.
Maden hentes af frivillige, der derefter gennemgår maden og udleverer den på lokale udleveringssteder
For information om uddelingssteder samt behov for frivillige, gå ind på Stop Spild Lokalt på Facebook.
Nøgleord
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum