300 Coop-butikker donerer julemad til udsatte familier

Flere tusinde familier over hele Danmark får nu en håndsrækning i form af gratis julemad.

Det er foreningen Stop Spild Lokalt og Coop, som for 3. år i træk har et samarbejde, hvor Stop Spild Lokalt henter overskudsvarer i ca. 300 af Coops butikker.  Det er først og fremmest de butikker i Kvickly og SuperBrugsen, der holder lukket i juledagene, og dermed har mange varer, som ikke kan holde sig, til de åbner igen efter jul.

Stop Spild Lokalt har oaser i det meste af Danmark og omfordeler overskudsvarer til mennesker med få ressourcer, og hjælper dem på den måde med at få en god jul. Foreningen blev stiftet for tre år siden af den dengang kun 17-årige Rasmus Erichsen. Han har siden organiseret flere tusinde frivillige over hele landet, der hjælper med at hente overskudsvarerne i butikker og dele det ud til de udsatte medborgere.

”Den danske befolkning har fået flere arbejdsløse, flere deprimerede og ensomme hen over de seneste mange måneder og den danske økonomi hos de private bløder mange steder.  Derfor kommer Stop Spild Lokalt igen til undsætning med den populære juleuddeling. Vi regner i år med, at endnu flere har behov for hjælpen, hvilket også er det, som vi oplever i vores Madoaser på daglig basis. Derfor er vi virkelig glade for, at vi igen i år kan lave et stort samarbejde med Coop for at undgå madspild og hjælpe en masse mennesker med at få en god jul,” siger Rasmus Erichsen

I Coop er man glad for samarbejdet, da Indsatsen mod madspild er en del af Coops Ansvarlighedsstrategi Tid til at handle:

”Stop Spild Lokalt er en god samarbejdspartner for os, når det gælder donation af mad. Det at de er så bredt til stede over hele landet gør, at vi kan støtte lokalt i de områder, hvor vi har butikker. Det betyder meget for os, at støtte de nærmiljøer, vi er en del af. Samtidig undgår vi at køre langt rundt med varerne og belaste klimaet,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

Udover Kvickly og SuperBrugsen deltager nogle af de butikker i Fakta, som ikke holder åbent i juledagene, også.

Yderligere information:

Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, 3091 9246, Signe.frese@coop.dk

Rasmus Erichsen, 71 13 05 40, stopspildlokalt@gmail.com

Fakta:
Både Kvickly’er, SuperBrugser samt de Fakta-butikker, der holder helligdagslukket, donerer i år mad til Stop Spild Lokalt.
Maden hentes af frivillige, der derefter gennemgår maden og udleverer den på lokale udleveringssteder
For information om uddelingssteder samt behov for frivillige, gå ind på Stop Spild Lokalt på Facebook.

Irma kommet hjem til Kartoffelrækkerne15.1.2021 00:05:00 CETPressemeddelelse

Det har været et længe næret ønske hos såvel Irma som kunderne i Kartoffelrækkerne på Østerbro i København at få en Irma lige der. Lige før jul opstod muligheden, og på rekordtid er der opbygget en lille Irma på Øster Farimagsgade 28. Den slog i al stilfærdighed dørene op 7. januar, men er fra starten nærmest blevet løbet over ende. Nu er butikken blevet fyldt op igen og er klar med alle de klassiske Irma-varer i den 117 kvm. store butik. Det er den 8. butik, som Irma har på Østerbro. ”Irma og Østerbro har altid passet godt sammen, og intet sted i bydelen er der langt til den nærmeste butik. Alligevel har vi drømt om at få en butik ved Kartoffelrækkerne, og vi har gennem årene fået talrige opfordringer til at åbne der. Derfor er det dejligt at se, at kunderne har taget så godt imod os her,” siger konst. kædedirektør Rikke Wolff, Irma. Butikken ledes af Daniél Ingvardtsen, der også har ansvaret for to andre Irma-butikker i det centrale København, nemlig Irma i Illum (der i øjeblikket er

Irma fordobler salg af varer fra små leverandører5.1.2021 05:00:00 CETPressemeddelelse

Under Corona-krisen er de mindste producenter af både drikke- og fødevarer blevet hårdt ramt, da restauranter og cafeer blev lukket. Men i København har kunderne bakket dem kraftigt op. Således har Irma i to forskellige kampagner fordoblet salget af varer fra sine mindste leverandører. I foråret indledte kæden kampagnen #Tænksmåt, hvor man bl.a. lavede nogle hjælpepakker med varer fra en række af de små producenter. Dem blev der solgt over 700 af. I den anden Corona-bølge åbnede Irma Bar22, hvor man solgte drikkevarer fra producenter, der ikke længere havde salg til cafeer og restauranter. Det medførte også en stigning på 100 procent. En af dem, der har nydt godt af begge kampagner, er Bybi. "Bybi handler i stor grad om fællesskaber. Trods vi ikke har kunne afvikle events, markeder og invitere indenfor i Bybi, har vi alligevel mærket fællesskabsånden mere end nogensinde før. Vi vil gerne sige stor tak til Irma og Irmas kunder for at nyde honning og andre lækkerier fra Bybi. Kampagnerne