30 mia. kr. i feriepenge bestilt

Næsten 1.4 mio. danskere har tirsdag og onsdag været på borger.dk for at bestille udbetaling af deres indefrosne feriepenge. I alt er der bestilt udbetaling af feriepenge for omkring 30 mia. kr. Det svarer til halvdelen af det maksimale beløb, der er til udbetaling.

Der har været overvældende stor interesse for at bestille udbetaling af de indefrosne feriemidler. Mere end 1/3 af lønmodtagerne har allerede bestilt. De første penge står på kontoen senest i morgen, og generelt kommer pengene hurtigt til udbetaling.

I mange tilfælde vil man få pengene, før man får afgørelsesbrevet med beregningen af beløbet. Koncerndirektør i ATP, Anne Kristine Axelsson, forklarer: ”Vi sender i øjeblikket 200.000 breve om dagen. Systemerne kan ikke sende flere breve ad gangen. Derfor får mange først deres afgørelsesbrev i e-Boks om nogle dage. Bankoverførslerne er ofte hurtigere.”

Men hvordan er ATP kommet frem til beløbet, man har fået? Anne Kristine Axelsson siger: ”Beregningen af beløbet er forklaret i afgørelsesbrevet. Hvis man har spørgsmål til beregningen, efter man har fået afgørelsesbrevet, er man velkommen til at ringe til vores kundeservice. ”

ATP modtager i øjeblikket omkring 6.000-7.000 opkald om dagen vedrørende udbetalingen af de indefrosne feriepenge. Det kan give lidt ventetid. Man kan også finde svar på de fleste generelle spørgsmål om udbetalingerne på borger.dk/feriemidler – her kan man fx læse om beregningen og beskatningen.

ATP oplyser, at der lige nu ikke er ventetid på borger.dk. Man har dog helt frem til den 1. december til at bestille sine penge.

• Du kan få udbetalt indefrosne feriemidler svarende til op til 3 uger
  • Beløbet til udbetaling beregnes ud fra registeroplysninger om, hvad man har tjent fra 1. september 2019 til 31. marts 2020
  • Beløbet beregnes som 12,5% af din A-indkomst inkl. AM-bidrag. Derfor kan der være små afvigelser fra det reelt optjente feriepengebeløb
  • Oplys aldrig dit NemID til andre