30 borgmestre og Landdistrikternes Fællesråd i fælles opråb til partier bag uddannelsesaftale: Hold fast!

I et åbent brev til partierne bag uddannelsesaftalen, skriver 30 borgmestre og Landdistrikternes Fællesråd under på deres opbakning til aftalen om flere uddannelser i hele landet. Læs brevet i sin fulde længde herunder.

Kære partier bag uddannelsesaftale: Hold fast!

Kort inden sommerferien sidste år blev en historisk uddannelsesaftale forhandlet på plads. Et bredt politisk flertal gik sammen om dét, der i fremtiden skal sikre bedre uddannelsesmuligheder for unge i hele landet. Aftalen gik i korte træk ud på at rykke op til 10 procent af uddannelsespladserne på universiteter og professionshøjskoler i de fire største byer til andre steder i landet.

Den aftale bakker vi op om.

For spredt over hele landet bor unge, der står foran afgørende valg. Med en drøm om at blive dyrlæge, pædagog eller ingeniør, om man så er vokset op i Thisted eller i Køge.

Men deres valgmuligheder er blevet indskrænket. I dag er omkring 80 procent af de videregående uddannelser centreret omkring de fire største byer. Antallet af kommuner, der huser korte og mellemlange videregående uddannelser er skrumpet med mere end en fjerdedel i løbet af de seneste 20 år.

Uddannelser er bindeleddet mellem medarbejder og virksomheder. Mellem viden og faglighed. Udbuddet af uddannelser og kompetenceniveauet lokalt er stærkt forbundet. Derfor har tidligere tiders centraliseringsøvelse været hård – for den skærer både uddannelsespladser og kompetencer væk fra et område.

Men nu er det på tide, at vi vender udviklingen.

Flere unge skal have mulighed for at tage en uddannelse tættere på, hvor de bor, og virksomheder og offentlige arbejdspladser skal have lettere ved at rekruttere kvalificeret arbejdskraft.

Tiden er nået til, at de politiske ambitioner skal føres i livet. Universiteterne har indsendt deres planer for udflytning af uddannelser, som skal udmønte aftalen. I, Folketingets partier, skal nu træffe den endelige beslutning.

I kommunerne og i Landdistrikternes Fællesråd står vi klar til at skabe gode forhold for de, der vælger at tage en uddannelse uden for de store byer gennem spændende studiemiljøer, billige studieboliger og vid adgang til relevante studiejobs.

Derfor har vi en fælles appel til aftalepartierne bag uddannelsesaftalen:

Hold fast!

Vi bakker op om ambitionen om et Uddannelsesdanmark i balance, og vi vil arbejde for at sikre, at det bliver en succes i alle dele af landet.

Med venlig hilsen,

Steffen Damsgaard, Formand for Landdistrikternes Fællesråd