3. maj åbner tilmeldingen til årets Girls’ Day in Science: “Stor inspiration og nye muligheder”
Tilmeldingen til årets kampagne åbner den 3. maj, hvorefter det er muligt for lærere over hele landet at booke et forløb til piger fra grundskolen og frem til og med gymnasiet. Og Mia Svane Rasmussen, der til daglig går i 8. klasse på Skolen i Midten i Hornsyld, opfordrer så mange som muligt til at deltage.
”Vi besøgte virksomheden Palsgaard i Juelsminde, hvor vi arbejdede med mikroskoper og undersøgte, hvilken effekt emulgatorer har på den sensoriske oplevelse af is. Medarbejderne var virkelig søde, og så var de gode til at fortælle om deres arbejde og de meget forskellige veje dertil. Det var rart at høre, når man selv står over for at skulle vælge en retning og uddannelse. Det var generelt virkelig inspirerende” fortæller Mia Svane Rasmussen, der sammen med de andre piger også var med til at lave frugt-kaviar i bedste molekylær gastronomi-stil.
Stor opbakning til vigtig dagsorden
Der er stor tilslutning til kampagnen, når op mod 140 arrangører til oktober står klar til at invitere pigerne indenfor. Dermed bliver kampagnen større end nogensinde før, men den har heller ikke mistet hverken relevans eller betydning, eftersom der stadig er stor mangel på kvinder inden for IT, teknologi og naturvidenskab. Det har konsekvenser for væksten, den grønne omstilling og en bæredygtig fremtid, - og ikke mindst for diversiteten på uddannelsesinstitutionerne, arbejdspladserne og i de produkter, der udvikles.
Alt det er arrangørerne bevidste om, og det er en af årsagerne til, at opbakningen er så stor. Det er Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus, som står bag kampagnen, glad for:
”Det gør en enorm forskel, når så mange dedikerede arrangører bakker op ved at åbne dørene og vise pigerne muligheder i en fremtid inden for teknologi og naturvidenskab. Kvinder er stadig underrepræsenterede på STEM- uddannelser og virksomheder, og den manglende diversitet får konsekvenser for os alle. På Girls’ Day in Science møder pigerne for en dag medarbejdere, forskere eller studerende, de kan spejle sig i, og de får konkret og praktisk indsigt i, hvordan man kan gøre en forskel med naturvidenskabelige kompetencer,” siger hun.
Opfordring er klar: Meld jer til nu
Alle besøgsmuligheder ligger 3. maj klar og tilgængelig for tilmelding på nvhus.dk, så lærere kan gå direkte ind og booke det forløb, de helst vil på, og Maiken Lykke Lolck opfordrer til at booke et forløb hurtigst muligt:
“Selvom der er ekstra mange pladser, så oplever vi en stor interesse og et ekstra fokus på Girls’ Day in Science i år,” siger hun.
Se udenom formler og bunsenbrændere
Mia Svane Rasmussen er heller ikke i tvivl om, at hun gerne vil deltage igen. Hun fremhæver særligt mødet med medarbejderne hos Palsgaard som en vigtig del af dagen. En af dem var Ida Sejersen, der er mejeringeniør. Hun var med til at sammensætte et program, så pigerne både fik mulighed for at møde civilingeniører og mejeriingeniører, og opleve, hvordan de arbejder med at sikre kvaliteten og smagsoplevelsen af fødevarer.
”Derudover ville jeg gerne vise, at helt ’almindelige’ kvinder sagtens kan tage en naturvidenskabelig uddannelse, og at det langtfra er det samme som at sidde i et fysiklokale i folkeskolen,” siger Ida Sejersen om mødet med pigerne.
Netop mødet mellem piger og rollemodeller over hele landet udgør en vigtig bestanddel af Girls' Day in Sciences DNA, og derudover muligheden for på en dag sammen at arbejde med alt fra rumfart, satellitter, plantebøffer og bubbletea-apps, til afbrænding af biobrændsel, enzymer og kodning. Og det får tusindvis af piger igen mulighed for onsdag den 5. oktober.
Undersøgelser viser, at der skal en særlig indsats til for at nå pigerne, men også for at nedbryde nogle af de fordomme og stereotyper, der stadig præger de unges uddannelsesvalg. En evaluering af kampagnen sidste år tyder på, at Girls’ Day in Science er en af de indsatser, der virker.
Og til spørgsmålet om, hvordan det var at være afsted uden drengene, siger Mia Svane Rasmussen: ”Der ville have været en anden stemning og energi, hvis de havde været med. Men nu var det kun os, og det var anderledes på en god måde.”
Virksomhedsbesøg og tekcases for alle børn og unge hver dag hele året
På kampagnedagen er det også muligt for lærerne at planlægge et besøg hos en virksomhed i lokalområdet for drengene. Naturvidenskabernes Hus faciliterer det landsdækkende virksomhedsnetværk Tektanken og udvikler Tekcases til grundskolen og gymnasiet. Det er undervisningsforløb i bl.a. naturfag, teknologi og matematik, der giver mulighed for at arbejde undersøgende med samfundsrelevante cases i samarbejde med lokale virksomheder. De ligger frit tilgængeligt på nvhus.dk, og kan bookes med besøg på en virksomhed i lokalområdet, som Naturvidenskabernes Hus kan hjælpe med at koordinere. Se mere på: https://www.nvhus.dk/undervisning/opgaver-med-en-virksomhed/
FAKTA
Girls’ Day in Science 2022
Girls’ Day in Science er en årlig landsdækkende kampagnedag, hvor virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner over hele landet åbner dørene for flere tusinde piger fra grundskoler og gymnasier og inviterer indenfor til at arbejde med praktiske og virkelighedsnære aktiviteter indenfor STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics). Pigerne deltager i praktiske og virksomhedsrelaterede workshops, og møder kvindelige medarbejdere og studerende, der fortæller om deres uddannelsesvalg og karrieremuligheder i en verden af IT, teknologi og naturvidenskab.
Når tilmeldingen åbner, er det muligt at se alle arrangører på nvhus.dk/undervisning/girls-day-in-science
Girls Day in Science er i år støttet af Region Hovedstaden og Teknologipagten.
Evaluering af Girls’ Day in Science 2021
På vegne af Naturvidenskabernes Hus og Teknologipagten har Rambøll Management Consulting gennemført en evaluering af Girls’ Day in Science. Her svarer 86% af pigerne blandt andet, at det var en god og lærerig dag. For lærernes vedkommende er det 91%.
74% af pigerne svarer desuden, at de blev inspireret af rollemodellerne på dagen, og 82% af pigerne siger, at de har fået indblik i hverdagen på et sted, der beskæftiger sig med naturvidenskab eller teknologi. 71% siger, at de fik mulighed for at løse spændende opgaver relateret til naturvidenskab eller teknologi.
Læs evalueringen her: https://www.nvhus.dk/nyheder/ny-evaluering-girls-day-in-science-goer-en-positiv-forskel/
Nøgleord
Kontakter
Sara Linderoth BouchetKommunikationschef
Sara er kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus
Maiken Lykke LolckDirektør
Maiken er direktør i Naturvidenskabernes Hus
Billeder
Information om Naturvidenskabernes Hus
Om Naturvidenskabernes Hus
Naturvidenskabernes Hus er et nationalt nonprofit videnscenter, der bygger bro mellem skoler og virksomheder i hele landet og udvikler, udbreder og understøtter praksisnær undervisning, der engagerer børn og unge og inspirerer til STEM- studievalg. Som samfund har vi behov for, at flere unge inspireres til at tage en uddannelse inden for IT, teknologi og naturvidenskab. Det er hovedformålet med det landsdækkende virksomhedsnetværk Tektanken, som faciliteres af Naturvidenskabernes Hus. Gennem netværket gør virksomhederne det muligt for elever i grundskolen og gymnasiet at arbejde praktisk med virksomhedsrelaterede opgaver og møde rollemodeller på faglige virksomhedsbesøg. Foruden de fem kernevirksomheder Danfoss, Grundfos, Novozymes, Coloplast og Haldor Topsøe har mere end 500 virksomheder deltaget i Tektankens aktiviteter. Naturvidenskabernes Hus står bag bl.a. Girls' Day in Science, Naturfagsmaraton og Kloge Hænder.
Læs mere på nvhus.dk
Følg pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus
Naturfagsmaraton i Sønderborg Kommune: Elever skaber morgendagens løsninger23.4.2024 09:11:32 CEST | Pressemeddelelse
Den 25. april 2024 dyster 250 elever fra Sønderborg Kommune om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
Naturfagsmaraton i Billund Kommune: Elever skaber morgendagens løsninger22.4.2024 09:13:03 CEST | Pressemeddelelse
Den 24. april 2024 dyster 400 elever fra Billund Kommune om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
Naturfagsmaraton i Herning Kommune: Elever skaber morgendagens løsninger19.4.2024 10:22:41 CEST | Pressemeddelelse
Den 23. april 2024 dyster 450 elever fra Herning Kommune om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
Naturfagsmaraton i Skanderborg Kommune: Elever skaber morgendagens løsninger19.4.2024 10:13:16 CEST | Pressemeddelelse
Den 22. april 2024 dyster 500 elever fra Skanderborg Kommune om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
Naturfagsmaraton i Fredericia Kommune: Elever skaber morgendagens løsninger16.4.2024 15:54:51 CEST | Pressemeddelelse
Den 18. april 2024 dyster 380 elever fra Fredericia Kommune om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum