28 borgmestre vil have landdistriktsfilter

Borgmestre fra hele landet mener, at Christiansborg glemmer landdistrikterne og bakker op om Landdistrikternes Fællesråds forslag om at der bør indføres et landdistriktsfilter på lovgivningen.

28 borgmestre bakker op om forslaget fra Landdistrikternes Fællesråds formand Steffen Damsgaard, der vil have et landdistriktsfilter.

Et markant flertal af borgmestrene i landdistrikterne vil have Folketinget til at indføre et landdistriktsfilter på lovgivningen. Det viser en rundspørge blandt 34 kommuner, som Landdistrikternes Fællesråd har foretaget.

Hele 28 af de 34 borgmestre mener, at filteret skal gennemføres og i fremtiden tvinge embedsmænd, regeringen og Folketinget til at vurdere de landdistriktsmæssige konsekvenser, inden der tages beslutninger. Filteret vil konkret betyde, at der, før en lov vedtages, skal foretages en konsekvensanalyse, der afsøger lovforslagets konsekvenser for land- og yderområderne.

Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard håber, at politikerne vil tage positivt i mod forslaget.

- Efter årtier med centralisering og skævvridning har vi behov for et langsigtet og vedvarende fokus på udviklingen i landdistrikterne. Med et landdistriktsfilter kan vi sikre, at politikerne får det fulde kendskab til, hvilke konsekvenser et lovforslag kan have, hvis de gennemfører det, siger han.

Han peger blandt andet på besparelserne på uddannelsesområdet, teleforliget og planloven som områder, hvor et landdistriktsfilter ville være relevant.

Christiansborg glemmer landdistrikter

29 af de 34 borgmestre har svaret, at der er eksempler, eller rigtigt mange eksempler på, at politikerne på Christiansborg glemmer at tage hensyn til landdistrikterne, når der bliver vedtaget ny lovgivning.

Steffen Damsgaard mener, at der er god grund til, at så stor en del af borgmestrene i rådets rundspørge er enige.

- De har jo oplevelser i frisk erindring, hvor et filter kunnet have ændret på lovgivningen. Nu vil de bare have, at lovgivningen bliver besluttet på oplyst grundlag, så politikerne enten kan agere anderledes eller i det mindste stå frem med åben pande, når de påfører landdistrikterne negative effekter, siger han.

Lars Løkke Rasmussen er tavs

Før valget i 2015 mente Venstres formand Lars Løkke Rasmussen, at et landdistriktsfilter var en en god ide, som godt kunne indføres. Forskellige medier har igennem den seneste uge forsøgt at få Lars Løkke Rasmussen til at svare på, om han stadig mener det, efter han er blevet statsminister. Han afviser at kommentere.

- Jeg håber, at statsministerens manglende svar skyldes, at han er ved at se på en model for, hvordan man kan implementere en konsekvensanalyse i forhold til landdistrikterne, siger Steffen Damsgaard.

Landdistrikternes Fællesråd har rettet henvendelse til Folketinget for at rejse sagen om et landdistriktsfilter.

Noa Jankovic, pressechef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk