Danske Spil A/S

27 år med traditionsrig julereklame: Skuespiller bliver stadig genkendt

Del

I 1994 introducerede Danske Spil danskerne for den populære Quick Skrabejulekalender, og en af hovedpersonerne i julereklamen bliver stadig genkendt – selv når han står i kø til coronatest.

Reklamen med den uvorne far, der får en løftet pegefinger af sin datter, kører for 27. år i træk.

I reklamen for Quick Skrabejulekalender ser man Jens Christian Holland, der spiller den skrabelystne far, som i nattens mulm og mørke sniger sig ud for at skrabe julekalenderen. Og selvom reklamen er fra 1994, bliver skuespilleren stadig genkendt.

- Forleden blev jeg ud af det blå spurgt af en poder på et testcenter, om julekalenderen også kommer i år. Det er sjovt, at folk stadig kan genkende mig 27 år efter, reklamen blev vist for første gang på TV. Det siger noget om, hvor god og populær reklamen er, siger Jens Christian Holland.

Jens Christian Holland arbejdede i mange år som skuespiller, men i 2010 skiftede han spor og har siden lavet musicals til børnehaver.

Overvejede at droppe reklamen
Danske Spils marketingafdeling har gennem årene overvejet at markere julen og jagten på de milliongivende juletræer i julekalenderen på en anden måde. Men Danske Spil har valgt at holde fast i den ikoniske reklame, som derfor også kan ses i diverse TV-spots i år.

De fleste danskere kender reklamen, og den er i dag en del af de mange danskeres juletraditioner. Sådan er det også for manden, der har rollen som den uvorne far. Og hans rigtige familie.

- Min mor på 95 år sidder hvert år og venter på den, og det årlige honorar for min medvirken i reklamen har i mange år givet en skiferie til hele familien, siger Jens Christian Holland.

- Men nu er det kun min kone, der tager afsted. Og hun glæder sig, efter corona satte en stopper for det sidste år, fortsætter han.

Hvert år køber Jens Christian Holland selv skrabejulekalenderen til hele familien, men han har endnu til gode at vinde en større gevinst.

- Jeg har aldrig vundet mere end en 50’er. Det regner jeg med at gøre i år, hvor vi også skal prøve den nye store skrabejulekalender.

Fakta om julekalenderen

  • Den første julekalender blev lanceret i 1994. Den blev kaldt ”de voksnes julekalender” og var en pendant til den klassiske børnejulekalender med låger.
  • Det første år solgte den ca. en million eksemplarer. I år er der trykt mere end to millioner julekalendere. De vejer tilsammen 28,308 tons og fylder mere end 70 euro-paller.
  • Undersøgelser viser, at 44 pct. af danskerne over 18 år køber en julekalender (1,9 millioner danskere).
  • 3 ud af 4 skraber et felt ad gangen, viser undersøgelse fra Danske Spil.
  • Den højeste gevinst har altid været 1 million kroner – Der er gevinster fra 50 kroner og opefter – og gevinst gennemsnitligt på hvert tredje lod.
  • Den har altid kostet 50 kroner.
  • Sidste år fik skrabejulekalenderen en storebror, Den Store Julekalender. Den koster 150 kroner og har en topgevinst på 4 millioner kroner.

Information om Danske Spil A/S

Danske Spil A/S
Danske Spil A/S
Korsdalsvej 135
2605 Brøndby

Pressetelefonen: 30 85 17 85https://danskespil.dk/

Følg pressemeddelelser fra Danske Spil A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Spil A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum