Professionshøjskolen MetropolProfessionshøjskolen MetropolProfessionshøjskolen Metropol

2,6 mio. til at sætte affald og bæredygtig tænkning på skoleskemaet

Del
Hvordan bruger vi mindre plastik? Kan skolens affald dække varmebehovet i vinterhalvåret? Nordea-fonden har givet 2,6 millioner kroner til en ny model, hvor skoleelever hjælper hovedstadens virksomheder med konkrete løsninger på affaldsproblemer - projektet hedder NEXT:GrEeN.

Titlen NEXT:GrEeN står for, at de næste generationer har ansvaret for at finde løsninger, der driver samfundet i en mere bæredygtig retning. 

Udviklingsprojektet løber over tre år med start i maj. Det er et samarbejde mellem Professionshøjskolen Metropols Institut for Skole og Læring og ARC, Amager Ressourcecenter.

Grundidéen i NEXT:GrEeN er at sætte entrepreneurskab, bæredygtighed og innovation på skoleskemaet i naturfag på en måde, der engagerer både virksomheden og skolebørnene aktivt i at komme med løsningsforslag til autentiske problemstillinger omkring affaldshåndtering. Hvordan minimerer vi fx forbruget af plastik? Kan skolens samlede affaldsressource forsyne bygningerne med varme i vinterhalvåret? Eller lignende.  

Målet med NEXT:GrEeN er at kaste konkrete ideer og prototyper af sig, som skoleklasserne selv har haft en stor rolle i at udvikle.

NEXT:GrEeN-læringsforløbet er planlagt til at vare 7 uger med forskellige faser fra kickoff-møde mellem skole og virksomhed, over projektarbejdsuger på skolen med fokus på henholdsvis kreative udkast, innovative processer og konkrete løsningsforslag. Det er et mål at udvikle børnenes handlekompetence. Derfor afsluttes forløbene med udstillingerne, hvor 10 udvalgte prototyper bliver vist sammen med 30 posters af andre løsningsforslag. Udstillingerne bliver hjulpet på vej af professionelle formidlere.

Fremtiden kræver nye svar 
Tanken bag modellen for NEXT:GrEeN er at nytænke det klassiske virksomhedsbesøg, hvor eleverne kun ser, men ikke udvikler – og den traditionelle skoleopgave, hvor facit er givet på forhånd, og så i stedet stille skoleelever over for den virkelige verdens udfordringer.

Her skal et NEXT:GrEeN-forløb så vække den naturvidenskabelige interesse og udvikle innovationskompetencer tidligt hos grundskoleeleverne, så de lærer at kunne finde på nye bæredygtige produkter og ideer, der kan bidrage til økonomisk vækst, mener teamet bag NEXT:GrEeN.   

”Kan vi få eleverne til at lege og lære, samtidig med at der kommer konkrete løsningsforslag til reelle affaldsproblemer ud af det her, så er der altså perspektiver i NEXT:GrEeN – og måske fremtidens Haldor Topsøe”, siger Morten Kramer Nielsen, Kommunikationschef på ARC.  Han tilføjer, at ”verdens mest energieffektive affaldsanlæg i Amager Bakke er en optimal kulisse for at udvikle innovative løsninger for udnyttelse af affaldets ressourcer.”

På Metropol får de lærerstuderende glæde af NEXT:GrEeN’s model og resultater, idet det skal omsættes i materiale til læreruddannelsen, som forventes brugt af alle de studerende, der har naturfaglige undervisningsfag på mindst tre årgange på Metropol, dvs. omkring 240 studerende.

 ”Det glæder mig, at vi med bevillingen til projekt NEXT:GrEeN, nu har mulighed for at få viden om, hvordan virksomheder og skoler kan samarbejde på langt mere ambitiøse måder, der inddrager besøgstjenester i virksomheder direkte i undervisningen. Den viden er på længere sigt en stor gevinst for vores lærerstuderende og deres kommende elever, når lærerne tager den viden og erfaring med ud i skolen”, siger Tobias Høygaard Lindeberg, prodekan og ansvarlig for forskning og udvikling på Metropols Samfundsfaglige og Pædagogiske Fakultet

Deltagerplanen for NEXT:GrEeN er, at 60 udskolingsklasser deltager i et læringsforløb, dvs. i alt ca. 1.500 elever fra 7., 8. og 9. klasse.  

Udstillingerne af elevernes bæredygtige løsningsmodeller er planlagt til marts-april 2018 og april – maj 2019.

Nøgleord

Kontakter

Nina Troelsgaard Jensen, projektleder for NEXT:GrEeN på Institut for Skole og Læring, Metropol, nije@phmetropol.dk / 72487252


Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef, ARC, mkn@a-r-c.dk / 3070 9939


Tine Wickers, kommunikationschef, Nordea-Fonden, tw@nordeafonden.dk / 4070 3784

Information om Professionshøjskolen Metropol

Professionshøjskolen Metropol
Professionshøjskolen Metropol



Følg pressemeddelelser fra Professionshøjskolen Metropol

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Professionshøjskolen Metropol

Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge vil give børnene en stemme -  åbningskonference 15. november13.11.2017 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

Mere end 60.000 børn og unge i Danmark har særlige sociale behov. Vi ved allerede en del om, hvad der kendetegner denne gruppe, og om de udfordringer der er ved de eksisterende tilbud på området. Der mangler imidlertid viden om, hvordan man konkret kan arbejde med at styrke den sociale mobilitet for udsatte børn og unge. Derfor har alle landets professionshøjskoler i samarbejde etableret Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge, forkortet NUBU.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye