250 mio. kr. til forskning inden for hormon- og stofskiftesygdomme

Novo Nordisk Fonden øger sin støtte til forskning inden for endokrinologiske specialer, der ikke beskæftiger sig med diabetes.

Novo Nordisk Fonden har afsat 250 mio. kr. til et nyt program, der skal løfte forskning inden for endokrinologi i Danmark og bidrage til at skabe ny viden om medfødte og erhvervede sygdomme såsom knogleskørhed, skjoldbruskkirtelsygdomme og sygdomme i hypofyse, binyrer og kønsorganer.

Dette skal ske ved at understøtte kliniske forskningssamarbejder inden for de nævnte områder.

Der vil i programmet ikke kunne søges om støtte til forskning i stofskiftesygdommen diabetes, som fonden støtter gennem andre initiativer.

”Ambitionen med det nye program er at løfte den endokrinologiske forskning i Danmark. Vi ønsker at skabe mulighed for øget klinisk samarbejde på tværs af regioner, hospitaler og sygehuse i hele landet. Derigennem ønsker vi at bidrage til styrke forebyggelse og behandling af patienter, der er i risiko for eller har udviklet andre endokrinologiske sygdomme end diabetes,” siger Jannik Hilsted, Head of Patient Care, Novo Nordisk Fonden.

To typer af bevillinger
Programme on Non-Diabetic Endocrinology er delt op i to typer af bevillinger:

• Mindre samarbejdsprojekter over 1-5 år, hvor der kan ansøges om op til 10 mio. kr. per bevilling. Fonden vil årligt uddele op til 25 mio. kr. til mindre samarbejdsprojekter.
  • 5-årige større tematiske samarbejdsprojekter, hvor der kan søges 25 mio. kr. per bevilling. Fonden vil årligt uddele midler til ét tematisk projekt.

I alt vil fonden uddele 250 mio. kr. over fem år.

”Novo Nordisk Fonden har støttet forskning inden for endokrinologi i mere end 90 år, herunder med særligt fokus på diabetes. Med det nye program ønsker vi yderligere at styrke den øvrige del af endokrinologien og at skabe synergi mellem forskningsfelterne til gavn for patienterne,” siger Jannik Hilsted.

Det nye program åbner for ansøgninger ultimo februar 2020.

Christian Mostrup, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 25 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Prismodtager: planter har brug for særlig hjælp til at overleve klimaforandringer21.2.2020 11:45:00 CETPressemeddelelse

Professor Detlef Weigel tildeles Novozymes Prisen 2020 for sit fremragende forskningsbidrag, der har ført til banebrydende ny viden om planters genetiske struktur. Hans arbejde har haft stor indflydelse på udviklingen af innovative bioteknologiske løsninger til forædling af afgrøder og på forståelsen af, hvordan planter tilpasser sig miljøet. Novo Nordisk Fonden uddeler prisen, der er på 3 mio. kr.