25 år med hjælp til verdens udsatte

Den 18. november er det 25 år siden, at Mission Øst begyndte i en garage i Birkerød. I dag rækkes nødhjælp og udviklingshjælp til hundredtusinder af katastroferamte og fattige familier i otte lande mod øst.

Kim og René Hartzner stiftede hjælpeorganisationen Mission Øst i november 1991.

For 25 år siden begyndte et omfattende arbejde, der årligt hjælper flere hundredtusinder af nødlidende i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan.
Jubilæet markeres med en reception fredag den 18. november kl. 12-18 i Vartov tæt ved Rådhuspladsen i København.

Mission Øst begyndte i René Hartzners garage i 1991, hvor far og søn bl.a. samlede medicin og hospitalsudstyr og kørte det i lastbil efter lastbil til et forarmet Østeuropa efter Sovjetunionens fald. Året efter sendte de hele fem beredskabshospitaler med store transport-fly til Rusland og Armenien.

Siden er det gået slag i slag, og organisationen er vokset til at kunne reagere hurtigt og fleksibelt på katastrofer og krige som den, der udfolder sig i og omkring Mosul og lige nu sender hundredtusinder på flugt. Samtidig arbejder Mission Øst langsigtet med bæredygtig udvikling til nogle af verdens mest udsatte befolkningsgrupper.

Gennem 25 års rivende udvikling er ekspertisen vokset inden for vand, sanitet, hygiejne og såkaldt psykosocial støtte til krigsofre. Samtidig er den oprindelige glød bevaret. Over 250 dedikerede medarbejdere og flere hundrede i forskellige partnerorganisationer arbejder helt fra hjertet af Europa til de mest afsidesliggende og svært tilgængelige områder med at hjælpe sårbare befolkninger til at komme ud af krise og fattigdom.

– Det handler om hjælp til mennesker i en så dyb nød, at vi bliver rystet, når vi prøver at sætte os i deres sted. Når vi erkender den nød, kan vi formidle mere end vand, mad, tøj og sæbe. Vi formidler også kærlighed, nærvær og fremfor alt håb for en bedre fremtid. Så kan en ramt familie leve videre på og genopbygge deres tilværelse, forklarer generalsekretær Kim Hartzner.

– Hjertevarm nødhjælp bliver ikke kun overlevelse, men en vitaminindsprøjtning til et bedre liv, fastslår han.

I det krigshærgede Irak får tusindvis af fordrevne fra bl.a. Mosul overlevelsespakker med førstehjælpsudstyr, hygiejneartikler, tæpper og kogegrej. Børn og unge kvinder får i seks centre hjælp til at håndtere  traumer efter overgreb.

I det skrøbelige Afghanistan får befolkningen træning i agerbrug. I Tadsjikistan får børn og unge med handicap genoptræning og adgang til skole og arbejde. Og den jordskælvsramte befolkning i Nepal får genetableret vand og sanitet. Alt dette gør Mission Øst i tæt samarbejde med de lokale samfund, organisationer og offentlige myndigheder.

– Verdens nød bliver nok ikke mindre de næste 25 år. Men med hjælp fra gavmilde danskere kan vi lindre lidelse og afskaffe ekstrem fattigdom i nogle af verdens brændpunkter. Og det er vi taknemmelige for, slutter Kim Hartzner.

Mission Østs 25 års jubilæum markeres i Store sal på Vartov, Farvergade 27, opgang H, 1. sal, 1463 København K tæt ved Rådhuspladsen kl. 12-18.Alle er velkomne, og tilmelding sker på www.miseast.org/jubilee.

Kontakt for et interview med generalsekretær Kim Hartzner:
Svend Løbner, pressekoordinator, mobil 28 707 703, e-mail: press@missioneast.org

Kim og René Hartzner stiftede hjælpeorganisationen Mission Øst i november 1991.
Armenien 1994 - René Hartzner overrækker nødhjælpspakke til videre uddeling fra en butik i byen Kafan.
Armenien 1992 - Transportfly med beredskabshospital sendes af sted fra Værløse til Sisian i Armenien.
Irak 2014 - Børn er mærkede for livet efter krigens rædsler. Men hjælpen fra Kim Hartzner og Mission Øst viser, at nogen tænker på dem.

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Østeuropa og Asien. Vi hjælper mennesker i nød uanset race, religion og politisk ståsted. Mission Øst er grundlagt i Danmark og gennemfører projekter direkte eller sammen med lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, de norske, amerikanske og tyske udenrigsministerier samt EU og FN.