Naturvidenskabernes HusNaturvidenskabernes Hus

24.000 skoleelever arbejder med enzymer, skywalks og larmende maskiner i Naturfagsmaraton

Del

500 skoleelever fra Egedal Kommune danner fortrop for i alt 24.000 jævnaldrende 5.-6. klasseselever, når startskuddet til Naturfagsmaraton lyder den 24. januar i Smørum i Egedal Kommune.

Elever tester styrken på skywalk, de selv har bygget. Opgaven er udviklet sammen med Dansk Byggeri.
Elever tester styrken på skywalk, de selv har bygget. Opgaven er udviklet sammen med Dansk Byggeri.

Hvordan kan enzymer spare energi? Hvordan bygger man en skywalk ud over en klint, så den kan holde? Og hvordan dæmper man støjen fra en larmende maskine på en fabrik?

Det er bare nogle af de spændende udfordringer, som deltagerne i Naturfagsmaraton skal finde kreative svar på, når haller og gymnastiksale i hele landet snart vil give genlyd af fællesskab, sammenhold og glæden ved at opfinde, når Naturfagsmaraton går i gang.  

Den 24. januar lyder startskuddet til Naturfagsmaraton, når konkurrencen officielt begynder i Smørum Kultur- og Idrætscenter.

Spændende opgaver fra danske virksomheder

I år har Naturvidenskabernes Hus samarbejdet med Novozymes, Dansk Byggeri og Dansk Akustisk Selskab om at udvikle tre af de i alt otte opgaver til Naturfagsmaraton.

På tværs af alle aktiviteter samarbejder Naturvidenskabernes Hus med virksomheder og organisationer for at forbinde undervisningen i naturfagene og matematik med virkelige problemstillinger, fortæller direktør i Naturvidenskabernes Hus, Anders Dahlstrup:

”Samtidig med, at de har det sjovt sammen, så oplever eleverne, at kemi, fysik og matematik bliver brugt til fx at udvikle produkter, de kender fra hverdagen. De får også et indblik i de job- og karrieremuligheder, som naturvidenskab og teknologi kan give dem senere i livet. Det er det, som koblingen mellem virksomheder og skoler kan,” siger han.

I opgaven fra Dansk Byggeri kommer eleverne til at arbejde med en opgave, hvor de skal bygge en funktionel model af en skywalk. Underdirektør i Dansk Byggeri, Louise Pihl, mener, at det handler om at få virkeligheden ind i den danske skole:

”I Dansk Byggeri vil vi gerne være med til at skabe begejstring blandt eleverne ved at vise dem, hvad naturfag også kan bruges til. Det handler om at få virkeligheden ind i folkeskolen og vise, hvordan vi i bygge- og anlægsbranchen kan spille ind i de naturvidenskabelige fag. Derudover er det heller ingen hemmelighed, at vi på den lange bane håber, at de elever, der interesserer sig for naturfag, også ser en fremtid i vores branche,” siger hun.

Novozymes: Det er sejt at arbejde med naturvidenskab

Novozymes har leveret de enzymer, som eleverne skal arbejde med i enzymopgaven. Her skal de undersøge, hvordan enzymer og naturens egne løsninger kan bruges til at reducere brugen af kemikalier og spare strøm, fx når vi vasker vores tøj.

”Naturen er fantastisk, og med biologiske løsninger som enzymer, kan vi hjælpe til med at løse nogle af verdens største problemer som forurening og global opvarmning. Jeg håber, at dét vil kunne give eleverne blod på tanden, så de ser hvor sejt det er at arbejde med naturvidenskab,” siger Claus Crone Fuglsang, der er forskningsdirektør i Novozymes.

Den sidste af de tre opgaver har lyd som tema, og den er udarbejdet i samarbejde med Dansk Akustisk Selskab. Eleverne skal arbejde med at dæmpe støj, for lyd er et område, som vi i Danmark er internationalt anerkendte for, påpeger Lars Bramsløw, der er formand i Dansk Akustisk Selskab:

”Lyd påvirker hele vores hverdag, både som tale, fornøjelse og som gene. I Naturfagsmaraton gør vi lyd nærværende for eleverne ved at fokusere på praktisk reduktion af støj fra maskiner. De arbejder også aktivt med lyd og støj gennem kortlægning af støj i bymiljøet og måling på deres egne telefoner. De får dermed en forståelse for, at man med lidt snilde kan indrette sig bedst muligt, selv når det støjer,” siger han.  

Borgmester: Naturfagsmaraton kan rette unges blik mod erhvervslivet

Egedal Kommune er vært for startskuddet til Naturfagsmaraton. Borgmester Karsten Søndergård fortæller, at Naturfagsmaraton er en del af en bredere indsats i kommunen:

”Jeg synes, det er virkelig positivt, at 500 elever fra forskellige skoler i Egedal deltager i Naturfagsmaraton. Science-området er vigtigt for, at flere unge retter blikket mod erhvervsvirksomhederne og ungdomsuddannelserne. I Egedal ønsker vi, at så mange unge som muligt skal have en ungdomsuddannelse. Derfor arbejder vi målrettet med Udeskoler, Naturfagsmaraton og har et tæt samarbejde med vores lokale virksomheder og med Naturvidenskabernes Hus i projektet ”Sammen skaber vi fremtidens skole”, hvilket både er til glæde for elever, lærere, folkeskolen og vores lokale virksomheder”, siger han.

Det er 17. gang, at Naturfagsmaraton bliver afholdt.

Informationer om startskudsarrangement:

Adresse: Smørum Kultur- og Idrætscenter, Hal 1, Flodvej 62, 2765 Smørum

Tidspunkt: 9.30 – 13.00

Deltagende skoler: Bækkegårdsskolen, Balsmoseskolen, Boesagerskolen, Ganløse Skole, Lærkeskolen, Søagerskolen.

Medier er velkomne. Se vedhæftede program. Kontakt kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus ved spørgsmål.

Om Naturfagsmaraton

  • Naturfagsmaraton er landets største naturfagskonkurrence og et undervisningsforløb til 5. og 6. klasse i hele landet.
  • Både elever og lærere får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der har til hensigt at øge elevernes interesse i og motivation for at lære mere om naturfag og teknologi
  • Eleverne skal hjælpe borgerne i den fiktive provinsby Grønby med at løse en række autentiske og spændende udfordringer, som en by i Danmark kan stå over for.
  • Naturfagsmaraton består af otte opgaver, som kan løses enten som en halvmaraton (fem opgaver) eller som en hel maraton (otte opgaver).
  • Fra november 2019 arbejder eleverne med opgaverne hjemme på skolen i 12-20 lektioner.
  • Med opgaverne forbereder eleverne sig til konkurrencedagene, der afvikles fra januar til maj 2020.
  • Her dyster op mod 24 lokale klasser mod hinanden i sportshaller rundt omkring i landet.
  • Over 26.000 elever i hele landet vil deltage i Naturfagsmaratons forskellige koncepter i 2019/2020.
  • Alle opgaver til Naturfagsmaraton tager udgangspunkt i en engineering-didaktik, hvor engineering forstås som ingeniørernes arbejdsmetode. Det er en anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som skal løse et konkret problem eller behov. 
  • Det er Naturvidenskabernes Hus, der afholder Naturfagsmaraton.
  • Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden, Lundbeckfonden, Grundfos og Undervisningsministeriet.

Livet i Grønby danner ramme om Naturfagsmaraton

Grønby er en by med et aktivt erhvervsliv, blomstrende turisme, masser af fritidsaktiviteter for børn og voksne og fokus på en bæredygtig byudvikling.

I opgaverne til Naturfagsmaraton skal eleverne arbejde med at løse nogle af de spændende udfordringer, der er, når man bor i en by, der hele tiden vokser. Opgaverne i årets Naturfagsmaraton er:

  • Grønby Skywalk – Eleverne skal bygge en skywalk fra Grønby Klint.
  • Seje enzymer fra Novozymes – Eleverne skal undersøge, hvordan enzymer i vaskemiddel kan hjælpe os med at bruge færre ressourcer på tøjvask.
  • Dæmp lyden – Eleverne skal hjælpe medarbejderne på Grønby Maskinfabrik med at komme støjgenerne fra en ny maskine til livs.
  • Hit med skraldet – Kan man lave en skraldespand, der kan lokke folk til at smide skraldet i den, i stedet for på jorden?
  • Air Bee Ant Bee – Eleverne undersøger insekter og smådyr og bygger et insekthotel.
  • Ud i naturen – Der skal laves nye vandreruter ved Grønby Skov og omegn.
  • Grønby Strandræs – Hvor langt kan man køre kun med vindens kraft?
  • Mål tiden – Eleverne bliver kloge på tid, årstider, månefaser og bygger deres egen tidsmåler.

Læs mere og se de tre opgaver udviklet sammen med Novozymes, Dansk Byggeri og Dansk Akustisk Selskab.

Se stemningsfilmen fra Naturfagsmaraton sidste sæson.

Nøgleord

Kontakter

Bjørn Kock LærkedahlKommunikationschef

Bjørn er kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus

51194944bkl@nvhus.dk

Billeder

Elever tester styrken på skywalk, de selv har bygget. Opgaven er udviklet sammen med Dansk Byggeri.
Elever tester styrken på skywalk, de selv har bygget. Opgaven er udviklet sammen med Dansk Byggeri.
Download
Det kræver koncentration at arbejde med enzymer fra Novozymes.
Det kræver koncentration at arbejde med enzymer fra Novozymes.
Download
Glade elever til Naturfagsmaraton.
Glade elever til Naturfagsmaraton.
Download
Til Naturfagsmaraton arbejder eleverne med deres egne opfindelser.
Til Naturfagsmaraton arbejder eleverne med deres egne opfindelser.
Download

Links

Information om Naturvidenskabernes Hus

Naturvidenskabernes Hus
P.E. Eriksens Vej 1
8850 Bjerringbro

51194944http://www.nvhus.dk

Naturvidenskabernes Hus er et non-profit videnscenter. Vi bygger bro mellem skoler og virksomheder, udvikler praksisnær undervisningsmateriale, og vi hjælper lærerne med at udvikle inspirerende og anvendelsesorienteret undervisning.

Det er vores mål, at mange flere unge vælger en uddannelse inden for IT, teknologi, naturvidenskab og håndværk til gavn for erhvervslivet, samfundet og en bæredygtig fremtid.

Naturvidenskabernes Hus har tre søjler: Tektanken, Naturfagsmaraton og Besøg i huset.

www.nvhus.dk

Følg pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum