2,4 mia. kr. til dygtige forskningsledere på alle karrierestadier

Novo Nordisk Fonden udvider sit forskningsprogram målrettet forskningsledere på forskellige karrierestadier til at omfatte flere forskningsområder. Der er nu afsat 2,4 mia. kr. til programmet over fem år.

Novo Nordisk Fonden afsatte sidste år 600 mio. kr. til etablering af et nyt forskningslederprogram målrettet de dygtigste og mest talentfulde forskningsledere på alle niveauer inden for det biomedicinske og biovidenskabelige forskningsfelt.

Nu afsætter fonden yderligere 1,8 mia. kr. til programmet, så der i alt er afsat 2,4 mia. kr. over fem år. Samtidig udvides programmet til yderligere tre forskningsfelter, således at der nu uddeles bevillinger inden for følgende fire områder:

• Endokrinologi og metabolismeforskning
  • Bioteknologi-baseret syntese og produktionsforskning
  • Klinisk og translationel forskning
  • Biovidenskab og basal biomedicinsk forskning

For de to førstnævnte fokusområder gælder, at forskningsledere i hele Norden kan søge om støtte. For de to sidstnævnte gælder, at projektet skal være forankret ved en dansk forskningsinstitution, hvor det ene forskningslederprogram er målrettet klinisk aktive læger, og det andet er målrettet fuldtidsforskere. Der åbnes for ansøgninger sidst på året i 2018.

”Formålet med programmet er at understøtte den fortsatte udvikling af topforskere ved at sikre forskerne mulighed for at forfølge ambitiøse og betydningsfulde projekter ved hjælp af en længerevarende bevilling, der kan sikre fokus, kontinuitet og stabilitet i deres arbejde,” siger Niels-Henrik von Holstein-Rathlou, Head of Research and Innovation Grants i Novo Nordisk Fonden.

”Med udvidelsen af programmet vil det fuldt udrullet understøtte op mod 240 forskningsledere over fem år” siger Niels-Henrik von Holstein-Rathlou.

Programmet består af tre forskellige typer af bevillinger målrettet forskningsledere på forskellige karrieretrin:

• Emerging Investigator. Bevillingerne er målrettet unge lovende forskningsledere, der skal til eller er i gang med at etablere deres forskningsgruppe og egen forskningsprofil.
  • Ascending Investigator. Bevillingerne er målrettet dygtige forskningsledere på lektor-niveau til at styrke deres forskningsgruppe og profil.
  • Distinguished Investigator. Bevillingerne er målrettet de excellente professorer på højt internationalt niveau.

Inden for hvert af de fire videnskabelige fokusområder uddeles årligt op til 12 femårige bevillinger på hver op til 10 mio. kr. – fire til hvert karrieretrin.

Yderligere information om de forskellige fokusområder og de individuelle bevillingstyper vil løbende blive opdateret på Novo Nordisk Fondens hjemmeside i løbet af efteråret.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, Novo Nordisk Fonden, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Om Novo Nordisk Fonden

Novo Nordisk Fonden er en dansk erhvervsdrivende fond, hvis historie går tilbage til 1923. Fonden har to hovedformål: 1) at udgøre et stabilt fundament for den erhvervsmæssige og forskningsmæssige virksomhed, som drives af selskaberne i Novo Gruppen; og 2) at yde støtte til videnskabelige, humanitære og sociale formål.

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og samfundets bæredygtighed. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 16 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt forebyggelse og behandling af diabetes. Læs mere på www.novonordiskfonden.dk.

Professor Claus Felby bliver chef for Novo Nordisk Fondens bevillinger til life-science-forskning, der kan fremme bæredygtig udvikling10.1.2019 11:16Pressemeddelelse

Claus Felby, professor ved Københavns Universitet, skal stå i spidsen for Novo Nordisk Fondens bevillinger til life-science-forskning, der har potentiale til at kunne omsættes til nye bioteknologiske løsninger til gavn for mennesker og miljø. Fonden meldte i juni sidste år ud, at den planlægger at firedoble sine årlige udbetalinger frem mod år 2023 og samtidig vil udbrede sin støtte til flere områder. Fonden vil bl.a. støtte forskning, uddannelse og innovation inden for industriel bioteknologi, plante- og fødevarebioteknologi og miljøbioteknologi, som kan forbedre bæredygtigheden i samfundet og bidrage til at reducere vores påvirkning af miljøet. Claus Felby siger: ”Jeg glæder mig meget til at være med til at opbygge fondens nye støtteområde inden for bæredygtighed, som kommer til at blive et markant satsningsområde for Novo Nordisk Fonden i fremtiden. Jeg håber, at jeg med min viden og erfaring på området kan medvirke til, at Novo Nordisk Fonden støtter formål, hvor der kan opnås bane