2,4 mia. kr. til dygtige forskningsledere på alle karrierestadier

Novo Nordisk Fonden udvider sit forskningsprogram målrettet forskningsledere på forskellige karrierestadier til at omfatte flere forskningsområder. Der er nu afsat 2,4 mia. kr. til programmet over fem år.

Novo Nordisk Fonden afsatte sidste år 600 mio. kr. til etablering af et nyt forskningslederprogram målrettet de dygtigste og mest talentfulde forskningsledere på alle niveauer inden for det biomedicinske og biovidenskabelige forskningsfelt.

Nu afsætter fonden yderligere 1,8 mia. kr. til programmet, så der i alt er afsat 2,4 mia. kr. over fem år. Samtidig udvides programmet til yderligere tre forskningsfelter, således at der nu uddeles bevillinger inden for følgende fire områder:

• Endokrinologi og metabolismeforskning
  • Bioteknologi-baseret syntese og produktionsforskning
  • Klinisk og translationel forskning
  • Biovidenskab og basal biomedicinsk forskning

For de to førstnævnte fokusområder gælder, at forskningsledere i hele Norden kan søge om støtte. For de to sidstnævnte gælder, at projektet skal være forankret ved en dansk forskningsinstitution, hvor det ene forskningslederprogram er målrettet klinisk aktive læger, og det andet er målrettet fuldtidsforskere. Der åbnes for ansøgninger sidst på året i 2018.

”Formålet med programmet er at understøtte den fortsatte udvikling af topforskere ved at sikre forskerne mulighed for at forfølge ambitiøse og betydningsfulde projekter ved hjælp af en længerevarende bevilling, der kan sikre fokus, kontinuitet og stabilitet i deres arbejde,” siger Niels-Henrik von Holstein-Rathlou, Head of Research and Innovation Grants i Novo Nordisk Fonden.

”Med udvidelsen af programmet vil det fuldt udrullet understøtte op mod 240 forskningsledere over fem år” siger Niels-Henrik von Holstein-Rathlou.

Programmet består af tre forskellige typer af bevillinger målrettet forskningsledere på forskellige karrieretrin:

• Emerging Investigator. Bevillingerne er målrettet unge lovende forskningsledere, der skal til eller er i gang med at etablere deres forskningsgruppe og egen forskningsprofil.
  • Ascending Investigator. Bevillingerne er målrettet dygtige forskningsledere på lektor-niveau til at styrke deres forskningsgruppe og profil.
  • Distinguished Investigator. Bevillingerne er målrettet de excellente professorer på højt internationalt niveau.

Inden for hvert af de fire videnskabelige fokusområder uddeles årligt op til 12 femårige bevillinger på hver op til 10 mio. kr. – fire til hvert karrieretrin.

Yderligere information om de forskellige fokusområder og de individuelle bevillingstyper vil løbende blive opdateret på Novo Nordisk Fondens hjemmeside i løbet af efteråret.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, Novo Nordisk Fonden, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Om Novo Nordisk Fonden

Novo Nordisk Fonden er en dansk erhvervsdrivende fond, hvis historie går tilbage til 1923. Fonden har to hovedformål: 1) at udgøre et stabilt fundament for den erhvervsmæssige og forskningsmæssige virksomhed, som drives af selskaberne i Novo Gruppen; og 2) at yde støtte til videnskabelige, humanitære og sociale formål.

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og samfundets bæredygtighed. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 16 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt forebyggelse og behandling af diabetes. Læs mere på www.novonordiskfonden.dk.

Sammenhængen mellem hjerte og hjerne skal undersøges i stort forskningsprojekt24.9.2018 12:23pressemeddelelse

Hvordan påvirker psyken hjertesygdom? Det er omdrejningspunktet i et nyt stort forskningsprojekt, Heart and Mind, der vil undersøge sammenhængen mellem mentalt helbred og hjertesygdom på baggrund af en bevilling på 7,5 mio. kr. fra Novo Nordisk Fondens Forskningsprogram i sygepleje. Nylig dansk sygeplejeforskning har vist, at hjertepatienter med angst har dobbelt så høj dødelighed som andre hjertepatienter efter et år. Forskningsmæssigt har man dog hidtil haft stort fokus på andre risikofaktorer som motion, kolesterol og rygning, mens psykiske risikofaktorer ikke er blevet undersøgt i samme grad. ”Hvor læger typisk fokuserer på diagnostik og behandling af sygdomme, undersøger sygeplejeforskningen dét at være syg. Nu viser det sig så, at psykiske faktorer kan påvirke hjertesygdomme, og det vil vi undersøge yderligere, ” siger professor Selina Kikkenborg Berg, Hjertecentret Rigshospitalet, Københavns Universitet og forskningsleder på projektet. ”Vi vil desuden undersøge om kognitiv terap

Christine Antorini bliver direktør for Novo Nordisk Fondens nye naturvidenskabelige LIFE-læringscenter for børn og unge1.9.2018 09:00pressemeddelelse

Forhenværende undervisningsminister Christine Antorini bliver direktør for LIFE, et nyt stort nationalt og almennyttigt læringscenter inden for naturvidenskabelige fag, der er finansieret af Novo Nordisk Fonden. LIFE har som mål at løfte undervisningen i naturvidenskabelige fag for børn og unge i hele landet i både grundskolen og ungdomsuddannelserne. Initiativet vil blive et supplement til den almindelige undervisning. En bevilling på 123 mio. kroner dækker opstarten af centret de første to år. Herefter er det hensigten, at bevillinger på op til i alt knapt 1,6 mia. kroner skal finansiere centrets aktiviteter de næste 10 år, samt at LIFE bliver etableret som en selvstændig fond, når etableringsfasen er gennemført. ”Med LIFE vil vi sammen med skolerne inspirere til virkelighedsnær og eksperimenterende naturfagsundervisning i ordets bredeste forstand. Forundringsparathed, skaberglæde og nysgerrighed er omdrejningspunktet for en langsigtet indsats for at styrke STEM-fagene og naturvidens