
PR-Tigeren: De tre vindere er fundet

Og vinderne er…
Hansen Agenda løber med prisen for årets PR Eksekvering med åbningen af klatrecenteret ’Blocs & Walls’. Cases beskrives af juryen som: ”den eminente, grundige og utroligt effektfulde eksekvering af noget så enkelt som en event”.
PR Strategi-prisen går til Kompas Kommunikation for et utraditionelt projekt, nemlig sikringen af flere studerende på Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole ’Konservatorskolen. Juryen udtaler bl.a.: ”De formår at tappe flot ind i strategien og videreudvikle denne. De har i den grad formået at udnytte de interne ressourcer og lade dem bane vejen for sig.”
Den tredje pris går til et bureau-parløb, nemlig Kasters A/S og Rud Pedersen for ‘MeningsMinisteriet’, som er en platform på Folkemødet på Bornholm. Juryen havde her de helt store ord fremme: ”Det er genialt godt set at lave Meningsministeriet. Her formår man virkelig at gøre noget helt nyt.”
’Omdømme er forretningskritisk’
Og PRer et fag, som man har stor respekt for i erhvervslivet.
”Virksomheder og organisationer bør i den grad tage PR såre seriøst, for omdømme er ikke en hygiejne faktor, men derimod noget, som hurtigt kan blive forretningskritisk. Dårligt omdømme kan i værste tilfælde resultere i øget regulering, det har man fx set i den finansielle sektor. Men omvendt kan omdømme også have en meget positiv politisk effekt. Hvis man formår at udnytte et positivt omdømme kan det være med til at forbedre rammevilkårene betragteligt,” forklarer Jens Klarskov, adm. direktør i Dansk Erhverv og medlem af juryen.
På tide med pris til PR-branchen
Jens Otto Kjær Hansen, rektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole – også medlem af juryen – uddyber: ”Det var på tide, at vi fik en pris, der viser, hvad Public Relations rent faktisk er i 2013. Vi hører desværre ofte om dårlige eksempler, der netop viser undtagelsen og skjuler reglen. PR-Tigeren kan være med til at kaste velbegrundet lys over, hvad dygtige mennesker i Public Relations-branchen udretter.”
De shortlistede var:
De shortlistede var resultatet af første runde, hvor juryens medlemmer hver for sig havde afgivet point anonymt og herefter voterede ved den store jurydag d. 12. november, hvor de tre vindere blev fundet.
PR-EKSEKVERINGSPRISEN:
Kommunikationsbureauet Communique for ’Starbucks’
Radius Kommunikation for ’Spies’
Kompas Kommunikation for ’Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole’
Hansen Agenda for ’Københavns Klatrecenter Blocs & Walls’>
PR-STRATEGIPRISEN:
Kompas Kommunikation for ’Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole’
Radius Kommunikation for 'Telenor'
PR-NYTÆNKNINGSPRISEN:
Kasters for ’Meningsministeriet’
Kompas Kommunikation for ’Allévo’
Have Kommunikation for ’Børnehjertefonden’
En stærk jury har afgivet point
Juryen har givet et fagligt, forretningsmæssigt og politisk blik på indsendelserne. Juryen består nemlig af et bredt udsnit af fremtrædende erhvervs- og kommunikationsfolk: Stine Bosse, bestyrelsesformand, Jens Otto Kjær Hansen, rektor Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Anne-Marie Skov, kommunikationsdirektør Carlsberg, Hanne Lindblad, adm. direktør Call Me, Jens Klarskov, adm. direktør Dansk Erhverv, Morten Løkkegaard, medlem af Europaparlamentet og Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør LEAD Agency og jurymedlem i Cannes Lions.
PR-Tigeren er for alle PR-bureauer
Danske PR-bureauer fra hele landet har sendt cases ind til PR-Tigeren i løbet af efteråret. Både bureauer, som er medlem af Public Relations Branchen og bureauer, som ikke er medlem af brancheforeningen.
Prisoverrækkelsen
Vinderne af de tre kategorier, PR Strategi-prisen, PR Eksekverings-prisen og PR Nytænknings-prisen, blev afsløret ved en storslået overrækkelse d. 10. december fra 17-19 hos Dansk Erhverv på Børsen.
Det sagde dommerne:
Hansen Agenda for Blocs & Walls
Juryens vurdering:
”Et projekt, som ikke er så vanvittig høj på valg af aktiviteter, men det er til gengæld utroligt flot, at de har fået historien i Weekendavisen, og ikke mindst, at de har fået et gratis team på 60 mand op at køre. Det er et skønt eksempel på en case for en passionsdrevet branche, og det har man forstået at udnytte ved at inddrage en række aktører, fx borgmestre m.m. Den praktiske tilgang er rigtig fin – og casen er prisværdigt præcist beskrevet. En flot og en klar kampagne, hvor man har vendt hver en sten, der kan vendes med inddragelse af VIP’s, frivillige m.v. Effekten er utroligt stor. Hansen Agenda vinder kategorien ’PR Eksekvering’ for den eminente, grundige og utroligt effektfulde eksekvering af noget så enkelt som en event.”
Kompas Kommunikation for Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole ’Konservatorskolen
Juryens vurdering:
”Man sad her med en helt klar strategisk udfordring, man skulle vende en udvikling, og man er lykkedes med det. De har lagt sig op af passionen i håndværket og har lavet en god storyline. De har relateret sig til den danske kulturarv, noget som vedrører os alle. De har gjort sig en række overvejelser og har bl.a. også fravalgt nogle PR-værktøjer. Det har været en svær udfordring. De har rykket noget ift. til et lille fags overlevelse. 4.500 YouTube-videoer er altså godt lavet, de har i det hele taget klaret det flot på effektsiden. Kompas Kommunikation fortjener virkelig at vinde PR Strategi-kategorien, fordi de formår at tappe flot ind i strategien og videreudvikle denne. De har i den grad formået at udnytte de interne ressourcer og lade dem bane vejen for sig.”
Kasters A/S og Rud Pedersen for ‘MeningsMinisteriet’
Juryens vurdering:
”Det er genialt godt set at lave Meningsministeriet. Her formår man virkelig at gøre noget helt nyt. De er lykkedes med at udvide deres platform og tænke ud af boksen. De har skabt noget, som de hele tiden videreudvikler. Det er jo nærmest genialt. For PR-bureauet er det virkelig et stærkt koncept. Det giver den enkelte kunde en platform for at komme ud og bruge bureauets kanal. Det eneste problem er måske, at der ikke er tale om en kunde, men om et subbrand. Men det er på den anden siden også det, der er genialt. De har skabt en platform, som mange kunder kan få til rådighed. Kasters A/S og Rud Pedersen er en fortjent vinder af kategorien ’PR Nytænkning’, da de med stor succes har formået at skabe en komplementær-platform, der sikrer dem mersalg år efter år. På den måde får de placeret sig selv i forlængelse af PR-værdikæden.”
Læs mere på http://www.publicrelationsbranchen.dk/pr-tigeren- eller kontakt Anne Køster, sekretariatsleder, Public Relations Branchen, telefon +45 3374 6157 eller amk@danskerhverv.dk
Billeder

Information om Public Relations Branchen
c/o Dansk Erhverv, Børsen
1217 København K
+45 3374 6000http://www.publicrelationsbranchen.dk/
Følg pressemeddelelser fra Public Relations Branchen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.