2,3 procent mere i løn til lederne i Danmark

Lederne på de private danske virksomheder har det seneste år fået en lønstigning på 2,3 procent. Det viser den nye lønstatistik fra Lederne baseret på lønindberetninger fra 14.894 privatansatte ledere.

Lønstigningen på 2,3 procent fra september 2015 til september 2016 betyder, at en privatansat leder i Danmark nu har en gennemsnitlig månedsløn på 54.864 kroner. I samme periode har forbrugerpriserne været status quo, og det betyder, at lederne i gennemsnit har kunnet glæde sig over en stigning i reallønnen på 2,3 procent.

Lønstigningen er lidt mindre end i 2015, hvor udviklingen blev opgjort til 2,6 procent. Men trods det lille fald mener formanden for Lederne Svend Askær, at der er tale om et tilfredsstillende resultat.

- Jeg hæfter mig især ved, at lønstigningen på 2,3 procent er lig med en tilsvarende stigning i ledernes realløn, og at der er tale om en lidt større reallønsfremgang i år end i 2015. Tallene viser, at virksomhederne i Danmark sætter pris på god ledelse, siger Svend Askær.

Ifølge lønstatistikken har ledere med en mellemlang, videregående uddannelse i bagagen fra 2015 til 2016 fået 2,7 procent mere i løn, mens ledere med en lang, videregående uddannelse gennemsnitligt er steget med 3,1 procent.

- Uddannelse betaler sig for ledere, og lønstatistikken understreger, at der især er rift om de ledere, der har en længere uddannelse som ballast i lederjobbet, siger Svend Askær.

Ledere med en lang, videregående uddannelse, tjener i gennemsnit 74.092 kroner om måneden – mere end 19.000 kroner over gennemsnittet for alle lønstatistikkens respondenter.

Lønstatistikken er gennemført i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.

Yderligere oplysninger:
Svend Askær