23 mio. kroner til udvikling af nye digitale sundhedsløsninger

Et stigende antal danske virksomheder og iværksættere arbejder på nye teknologiske løsninger til gavn for vores sundhed, og nu får de et stort boost med 23,4 mio. kr. fra Industriens Fond. Pengene skal bruges til at styrke det danske innovationsmiljø på området og dermed gøre Danmark til et internationalt knudepunkt for Health Tech.

- Danmark har i dag en velfungerende sundhedssektor og nogle af verdens mest innovative virksomheder på området. Men potentialet for at udvikle nye velfærdsløsninger og generere ny vækst er fortsat stort. I det nye projekt sigtes der efter at gøre Danmark endnu mere attraktiv for iværksættere og investorer med fokus på sundhed. Og samtidigt skal talenter, teknologi og ny viden tiltrækkes. På den måde bliver Health Tech Hub Copenhagen og det nye projekt også til et interessant initiativ for den etablerede industri, der får adgang til nye kompetencer og idéer, siger adm. direktør Thomas Hofman-Bang fra Industriens Fond.

Bag initiativet står foreningen Health Tech Hub Copenhagen, som er stiftet sammen med Dansk Industri og som netop har indgået partnerskab med Netcompany og Roche Diagnostics.

- Vi startede hub’en i december 2018, og her 6 måneder senere huser vi allerede 14 startups og oplever stor interesse fra ikke kun danske men også globale investorer. At Industriens Fond har valgt at bakke op om vores initiativ betyder, at vi nu over de næste 4 år kan realisere vores ambitioner, siger direktør og stifter af Health Tech Hub Copenhagen, Jesper Grønbæk.

Health Tech Hub Copenhagen samler iværksættere under ét tag for at skabe et stærkt innovativt miljø med adgang til ekspertviden, matchmaking mellem startups, investorer og etablerede virksomheder samt sparring og rådgivning om blandt andet adgang til kapital og juridisk bistand.

- Satser vi rigtigt i Danmark, kan det danske sundhedsvæsen i samspil med sundhedsindustrien blive et pejlemærke og en inspirationskilde for resten af verden i forhold til at skabe de bedste sundhedsteknologiske løsninger til gavn for patienter – både i Danmark og i udlandet. Bevillingen fra Industriens Fond er en stor håndsrækning til at kunne indfri netop dette, siger direktør Lars Frelle-Petersen, DI.

Health Tech Hub Copenhagen ønsker at samarbejde og samskabe nye løsninger på tværs af offentlige og private aktører – og ikke mindst i samspil med sundhedsvæsenet.

- Vi har store ambitioner om at forbedre sundheden for mennesker over hele verden ved at styrke startups indenfor Health Tech, samle økosystemet og ved at understøtte sundhedsindustrien med innovation og digitalisering, siger Jesper Grønbæk.

Danmark har et særdeles stærkt fundament for innovation indenfor sundhedsteknologi med en sundhedsindustri, der årligt eksporterer for mere end 110 mia. kr. og som beskæftiger cirka 50.000 fuldtidsansatte.

- Danmark har et professionelt sundhedsvæsen og en meget stærk sundhedsindustri. Hvis vi formår at skabe nye innovative løsninger ved at koble iværksætterne sammen med den offentlige sektor og de etablerede virksomheder, kan vi skabe en helt ny dansk styrkeposition med stort potentiale for at skabe vækst og bidrage til at løse verdens sundhedsproblemer, siger Lars Frelle-Petersen.

Faktaboks om Health Tech Hub Copenhagen

Health Tech Hub Copenhagen gik officielt i gang 3. december 2018.

Direktion:         CEO Jesper Grønbæk & Chief Innovation Officer, Valentin Bejan

Beliggenhed:   Pier47 på Langelinie Allé 47, 2100 Kbh. Ø

Website: www.healthtechhub.org

Hub-medlemmer: Cerebriu, Lenus eHealth, TIBA, LifeGuard, Health Innovation Institute, Marigold Innovation, Monsenso, InjuryMap, Tubus One, Apoteka, C-Patient, Walk with Path, Hellomind, GonioVR. I alt huser hub’en således 14 selskaber og ca. 100 personer.

Kontakt:
Health Tech Hub Copenhagen:
Jesper Grønbæk, CEO og stifter af Health Tech Hub Copenhagen: +45 71 99 04 10 / jesper@healthtechhub.org

Dansk Industri:
Lars Frelle Petersen, direktør, DI: +453377 3606, lfp@di.dk
Bo Hjuler, presserådgiver, DI: +45 2328 4912, boh@di.dk

Industriens Fond:
Ole Østrup, formidlingschef, Industriens Fond: 23 80 06 60, oos@industriensfond.dk

Faktaboks om bestyrelsen for Health Tech Hub Copenhagen

• Mette Dyhrberg, CEO & Founder, Mymee, a New York based Health Tech start-up
  • Lars Frelle-Petersen, Direktør, DI
  • Martin Vesterby, M.D, PhD, Director of Inno-X Healthcare, Århus University.
  • Jan Steenhard, Advisor & Investor, Founder and former CEO Falck Healthcare.
  • André Rogaczewski, CEO & Cofounder, Netcompany
  • Anne Kaltoft, adm. Direktør, Hjerteforeningen

Dansk Industri:
Lars Frelle Petersen, direktør, DI: +453377 3606, lfp@di.dk
Bo Hjuler, presserådgiver, DI: +45 2328 4912, boh@di.dk

Dansk Energi og DI stifter Erhvervslivets Klimaalliance17.9.2019 15:36:23 CESTPressemeddelelse

Danmark og det globale samfund står over for en inter­national klimakrise, som kræver ekstraordinære svar. Det vil dansk erhvervsliv sætte sig i spidsen for at løse, og vise vejen til, i samarbejde med regeringen, Folketingets partier og resten af det danske samfund. Derfor stifter organisationerne Dansk Energi og Dansk Industri (DI) nu Erhvervslivets Klimaalliance, som hen over de næste to år forpligter sig til at udvikle nye og langsigtede svar på, hvordan vi på tværs af samfundet kan løse klimaudfordringen. - Klimaudfordringen er så gennemgribende, at ingen kan løse den alene. Vi får brug for at udvikle nye og langsigtede svar – på tværs af sektorer, hvis vi skal nå i mål med regeringens ambition, at Danmarks udledning af klimagasser senest i 2030 skal være reduceret med 70 pct. Derfor stifter vi nu Erhvervslivets Klimaalliance, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. De to organisationer glæder sig over regeringens initiativ om klimakontrakter offentliggjort af statsminister

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse 11 nye medlemmer17.9.2019 11:40:55 CESTPressemeddelelse

- President, CEO Henrik Andersen, Vestas Wind Systems A/S - Adm. direktør Nana Bule, Microsoft Danmark ApS - Adm. direktør Allan Christiansen, Lantmännen Schulstad A/S - Senior Vice President Bjarne Foldager, MAN Energy Solutions - CFO for Global Service Poul Hansen, Siemens Gamesa Renewable Energy A/S - Busdirektør Torben Hansen, Arriva Danmark A/S - Adm. direktør Lars Liebst, Tivoli A/S - Adm. direktør Søren Nielsen, William Demant A/S - Adm. direktør Helle Reinevald, Jakobsens A/S - Adm. direktør Britta K. Stenholt, Stark Danmark A/S - Adm. direktør Jørgen Utzon, Coor Service Management A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev genvalgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte adm. direktør Flemming Jensen, DSB som nyt medlem af DI’s forretningsudvalg. Følg os

DI med ny 2030-plan: Vi kan skabe vækst og mindske Danmarks CO2-udledning med op til 70 pct.15.9.2019 21:31:24 CESTPressemeddelelse

DI er klar med en 2030-plan for Danmark, som kan løfte den danske velstand med mindst 110 mia. kr., skabe 120.000 nye job i private virksomheder og gennem godt 150 konkrete forslag bringe Danmark i front på den grønne omstilling. Forslagene er finansieret krone for krone og betyder samtidig, at Danmark kan reducere vores CO2-udledning med mindst 65 pct. - og bane vejen for 70 pct.