23 mio. kroner til udvikling af nye digitale sundhedsløsninger

Et stigende antal danske virksomheder og iværksættere arbejder på nye teknologiske løsninger til gavn for vores sundhed, og nu får de et stort boost med 23,4 mio. kr. fra Industriens Fond. Pengene skal bruges til at styrke det danske innovationsmiljø på området og dermed gøre Danmark til et internationalt knudepunkt for Health Tech.

- Danmark har i dag en velfungerende sundhedssektor og nogle af verdens mest innovative virksomheder på området. Men potentialet for at udvikle nye velfærdsløsninger og generere ny vækst er fortsat stort. I det nye projekt sigtes der efter at gøre Danmark endnu mere attraktiv for iværksættere og investorer med fokus på sundhed. Og samtidigt skal talenter, teknologi og ny viden tiltrækkes. På den måde bliver Health Tech Hub Copenhagen og det nye projekt også til et interessant initiativ for den etablerede industri, der får adgang til nye kompetencer og idéer, siger adm. direktør Thomas Hofman-Bang fra Industriens Fond.

Bag initiativet står foreningen Health Tech Hub Copenhagen, som er stiftet sammen med Dansk Industri og som netop har indgået partnerskab med Netcompany og Roche Diagnostics.

- Vi startede hub’en i december 2018, og her 6 måneder senere huser vi allerede 14 startups og oplever stor interesse fra ikke kun danske men også globale investorer. At Industriens Fond har valgt at bakke op om vores initiativ betyder, at vi nu over de næste 4 år kan realisere vores ambitioner, siger direktør og stifter af Health Tech Hub Copenhagen, Jesper Grønbæk.

Health Tech Hub Copenhagen samler iværksættere under ét tag for at skabe et stærkt innovativt miljø med adgang til ekspertviden, matchmaking mellem startups, investorer og etablerede virksomheder samt sparring og rådgivning om blandt andet adgang til kapital og juridisk bistand.

- Satser vi rigtigt i Danmark, kan det danske sundhedsvæsen i samspil med sundhedsindustrien blive et pejlemærke og en inspirationskilde for resten af verden i forhold til at skabe de bedste sundhedsteknologiske løsninger til gavn for patienter – både i Danmark og i udlandet. Bevillingen fra Industriens Fond er en stor håndsrækning til at kunne indfri netop dette, siger direktør Lars Frelle-Petersen, DI.

Health Tech Hub Copenhagen ønsker at samarbejde og samskabe nye løsninger på tværs af offentlige og private aktører – og ikke mindst i samspil med sundhedsvæsenet.

- Vi har store ambitioner om at forbedre sundheden for mennesker over hele verden ved at styrke startups indenfor Health Tech, samle økosystemet og ved at understøtte sundhedsindustrien med innovation og digitalisering, siger Jesper Grønbæk.

Danmark har et særdeles stærkt fundament for innovation indenfor sundhedsteknologi med en sundhedsindustri, der årligt eksporterer for mere end 110 mia. kr. og som beskæftiger cirka 50.000 fuldtidsansatte.

- Danmark har et professionelt sundhedsvæsen og en meget stærk sundhedsindustri. Hvis vi formår at skabe nye innovative løsninger ved at koble iværksætterne sammen med den offentlige sektor og de etablerede virksomheder, kan vi skabe en helt ny dansk styrkeposition med stort potentiale for at skabe vækst og bidrage til at løse verdens sundhedsproblemer, siger Lars Frelle-Petersen.

Faktaboks om Health Tech Hub Copenhagen

Health Tech Hub Copenhagen gik officielt i gang 3. december 2018.

Direktion:         CEO Jesper Grønbæk & Chief Innovation Officer, Valentin Bejan

Beliggenhed:   Pier47 på Langelinie Allé 47, 2100 Kbh. Ø

Website: www.healthtechhub.org

Hub-medlemmer: Cerebriu, Lenus eHealth, TIBA, LifeGuard, Health Innovation Institute, Marigold Innovation, Monsenso, InjuryMap, Tubus One, Apoteka, C-Patient, Walk with Path, Hellomind, GonioVR. I alt huser hub’en således 14 selskaber og ca. 100 personer.

Kontakt:
Health Tech Hub Copenhagen:
Jesper Grønbæk, CEO og stifter af Health Tech Hub Copenhagen: +45 71 99 04 10 / jesper@healthtechhub.org

Dansk Industri:
Lars Frelle Petersen, direktør, DI: +453377 3606, lfp@di.dk
Bo Hjuler, presserådgiver, DI: +45 2328 4912, boh@di.dk

Industriens Fond:
Ole Østrup, formidlingschef, Industriens Fond: 23 80 06 60, oos@industriensfond.dk

Faktaboks om bestyrelsen for Health Tech Hub Copenhagen

• Mette Dyhrberg, CEO & Founder, Mymee, a New York based Health Tech start-up
  • Lars Frelle-Petersen, Direktør, DI
  • Martin Vesterby, M.D, PhD, Director of Inno-X Healthcare, Århus University.
  • Jan Steenhard, Advisor & Investor, Founder and former CEO Falck Healthcare.
  • André Rogaczewski, CEO & Cofounder, Netcompany
  • Anne Kaltoft, adm. Direktør, Hjerteforeningen

Dansk Industri:
Lars Frelle Petersen, direktør, DI: +453377 3606, lfp@di.dk
Bo Hjuler, presserådgiver, DI: +45 2328 4912, boh@di.dk

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet22.2.2020 10:57:31 CETPressemeddelelse

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet Efter at have forhandlet i mere end en måned – og uafbrudt fra torsdag eftermiddag til fredag aften - er 3F Transport og DI nået frem til en aftale om at forny overenskomsterne på transportens område. Dermed er der et gennembrudsforlig på plads på normallønsområdet. Aftalen gælder blandt andet for lastbilchauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere og sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. - Vi har arbejdet intensivt for en aftale, som sikrer ro og konkurrencekraft for virksomhederne og medarbejderne inden for transportområdet de næste tre år. Det har ikke været nemt at nå hertil, men det er lykkes at finde en balance, hvor medarbejderne får nogle klare forbedringer, uden at vi sætter virksomhedernes konkurrenceevne over styr, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Han hæfter sig ved, at aftalen rummer flere mindre – men vigtige – forenklinger og

Invitation til pressemøde: Forlig om nye overenskomster på transportområdet21.2.2020 23:02:37 CETPressemeddelelse

3F Transport og Dansk Industri har fredag aften indgået aftale om nye overenskomster på transportområdet. Aftalen er treårig og rækker frem til 1. marts 2023. Forhandlerne vil præsentere indholdet af de nye overenskomster på et pressemøde i Industriens Hus på Rådhuspladsen lørdag den 22. februar kl. 10.00. Til stede på pressemødet vil være de fem topforhandlere: formand Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen og DI’s viceadm. direktør, Kim Graugaard. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på:

DI og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger20.2.2020 10:00:00 CETPressemeddelelse

Efter længerevarende, intensive forhandlinger mellem DI og 3F Transport har parterne indkaldt deres forhandlingsudvalg i dag torsdag kl. 14.30 med henblik på at forsøge at opnå gennembrudsforlig på Fællesoverenskomsten, der dækker lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Forhandlingerne foregår i Industriens Hus og vil køre uden bagkant. Der er ikke planlagt doorstep-pressemøde før forhandlingerne. Fra 3F Transport er forhandlerne formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen. Fra Dansk Industris føres forhandlingerne af adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Følg os på:

Erfaren topchef bliver direktør for digital mærkningsordning20.2.2020 09:00:41 CETPressemeddelelse

Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk er alle parter bag den nye mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, hvortil Industriens Fond har bevilliget 18 mio. kr. Parterne kan nu løfte sløret for, hvem den nye direktør og drivkraft bag mærket bliver. Mikael Jensen er udnævnt som direktør med virkning fra 1. februar 2020. Mikael er forhenværende adm. direktør for den danske startup virksomhed Momio ApS, som har gjort digital ansvarlighed for børn til deres forretningsgrundlag.