23 mio. kroner til hjerteforskning

Ved årets uddeling støtter Hjerteforeningen hjerteforskningen med 21.898.000 kroner, og Børnehjertefonden støtter forskning i børnehjerter med 1.250.000 kroner

Hjerteforeningen og Børnehjertefonden har uddelt 23 mio. kroner til hjerteforskning, og i alt 29 forskningsprojekter modtager penge til deres forskning. Børnehjertefonden støtter tre, og Hjerteforeningen uddeler støtte til 26 forskningsprojekter.

Den største enkeltbevilling fra Hjerteforeningen i år er på 3 millioner til projektet ”Kan tidlig operation før udvikling af symptomer hos patienter med svær hovedpulsåreklapforsnævring bedre langtidsprognosen?” Bag projektet står lektor Jordi Dahl fra Odense Universitetshospital. Han undersøger, om patienter med svær forsnævring af hovedpulsåreklappen (aortastenose) har gavn af en operation, allerede før symptomerne optræder, og om en tidlig operation kan bedre langtidsoverlevelsen hos patienterne. Svær forsnævring af hovedpulsåreklappen er den hyppigste klapsygdom i den vestlige verden.

Akutområdet, rehabilitering og kvinders hjerter
Ved årets uddeling har Hjerteforeningen fokus på akutområdet/hjertestop, rehabilitering og kvinders hjerter.

På akut-/hjertestopområdet modtager tre forskere i alt tre millioner kroner til at finde viden, der kan øge overlevelsen ved hjertestop samt udvikle behandlingen efter hjertestop og af akut hjertesvigt. Forskning i kvinders hjerter modtager i alt to millioner kroner i støtte, og tre projekter, der beskæftiger sig med den mest optimale rehabilitering efter hjertesygdom, modtager i alt 3.718.000 kroner.

Derudover uddeler Hjerteforeningen 13,2 mio. kroner i frie midler til forskning i hjerte-kar-sygdomme.

Børnehjertefonden uddeler 1,25 millioner kroner
Tre projekter modtager støtte fra Børnehjertefonden. De bevilgede midler støtter forskning i medfødte hjertefejl i aortaklappen og sygdomme i hovedpulsåren. Et andet projekt indhenter viden til grundforskning om processerne i medfødte misdannelser i hjertet, og endelig støttes et projekt, der skaber ny viden om det nyfødte barns hjertediagram samt dets påvirkning af biokemiske og fødselsrelaterede faktorer. Ph.d.-projektet er en integreret del af Copenhagen Baby Heart Studiet (CBHS).

Hjerteforeningen er en stor privat bidragsyder til forskning i Danmark. Hjerteforeningen og Børnehjertefonden uddeler hvert år millioner til forskningen.