210 nye job hver eneste dag i august

Antallet af lønmodtagere har aldrig været større. I august kom 6.500 flere i arbejde, og beskæftigelsen slår nu danmarksrekord. I bygge- og anlægsbranchen var jobvæksten dog beskeden.

I august var der 2.760.000 personer med lønmodtagerjob, viser Danmarks Statistiks sæsonkorrigerede lønmodtagerbeskæftigelse.

- Aldrig i Danmarkshistorien har der været flere lønmodtagere i job, og jobfremgangen fortsatte i august med overraskende voldsom fart. Selv om presset på arbejdsmarkedet er taget til gennem 2018 bliver netop arbejdsmarkedet ved at levere varen som den vigtigste vækstmotor i dansk økonomi, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Befolkningstallet stiger

En medvirkende forklaring til beskæftigelsesrekorden er, at befolkningstallet også stiger. I øjeblikket er cirka 71 procent af alle 16-64 årige i job. Det betyder, at der stadig er stykke op til den højeste beskæftigelsesfrekvens nogensinde, som var 71,9 procent af de 16-64 årige i februar 2008.

- Den gode nyhed i dansk økonomi er, at arbejdsstyrken stiger nogenlunde ligeså meget som beskæftigelsen, og at der flyttes mange fra passiv til aktiv forsørgelse. Men selvfølgelig varer opsvinget ikke evigt, og derfor bør de gode tider og solskinsvejret i dansk økonomi bruges til at trimme arbejdsmarkedet og skattesystemet til yderligere fremgang, siger Bo Sandberg.

Moderat vækst i jobvæksten i byggeriet

Bygge- og anlægsbranchen er stadig i vækst, men i 2018 er fremgangen mere moderat end på resten af det private arbejdsmarked. I august var der lige som i de foregående måneder en beskeden jobvækst på ca. 400 lønmodtagere.

- Selv om trenden fortsat peger opad, bliver det fremover i et roligere tempo. Dels kan udfordringerne med at tiltrække medarbejdere nu virkelig mærkes, og dels vokser byggekranerne trods alt ikke – efter mere end fem års fremgang - ind i himlen, siger Dansk Byggeris cheføkonom.

Dansk Byggeri efterlyser derfor reformer, der får endnu flere i arbejde.

- Men det er vigtigt at understrege, at reformer jo bestemt ikke altid behøver at være med pisk, de kan også være med gulerod. Fx kan der være god musik i at give yderligere skattemæssigt incitament til at få seniorerne til at blive længere tid på arbejdsmarkedet i forbindelse med finanslovsforhandlingerne. Det er også underbelyst, at rettidig omhu med investeringer i infrastrukturen øger arbejdsudbuddet. Spilder man mindre tid i trafikken kan en del af tiden jo bruges på at arbejde mere, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02