2022 bød på mere end 1.000 nystartede virksomheder på Fyn

Helt præcist 1.095 virksomheder trodsede i 2022 usikkerhed, stigende renter og øget inflation. De nye virksomheder bidrager til regionen med arbejdspladser og vækst.
Jacob Christensen Flarup, direktør for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds aktiviteter på Fyn.

Der var stadig gang i iværksætterlysten blandt danskerne i det forgangne år, selvom året var præget af usikkerhed.

Ifølge en opgørelse fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond,blev der oprettet 1.095nye virksomheder på Fyn i 2022. Danmarks Eksport- og Investeringsfond er en sammenlægning af Vækstfonden, DGIF og EKF Danmarks Eksportkredit og er statens finansieringsfond, der arbejder for at sikre virksomheders adgang til risikovillig kapital – og de er dykket ned i CVR-registeret.

Der er tale om et fald i forhold til 2021, hvor der blev stiftet 1.292 nye virksomheder på Fyn.

Iværksætterlyst trods krig, inflation og høje energipriser

Det er blandt andet invasionen af Ukraine i februar, der har betydet højere inflation, stigende renter og øget usikkerhed. Generelt har verdenssituationen haft store konsekvenser for erhvervslivet, og flere brancher har været hårdere ramt end det var tilfældet under covid-19.

Men trods de barske vilkår, er der alligevel en spirende iværksætterlyst blandt fynboerne. Og når 1.095 nye virksomheder trodser markedsvilkårene, er der grund til optimisme. Sådan lyder det fra Jacob Christensen Flarup, der er direktør for Danmarks Eksport- og Investeringsfonds aktiviteter på Fyn:

”Det er et presset marked, vi oplever i øjeblikket, men der er stadig masser af muligheder, og vi skal glæde os over de virksomheder, som stadig tør. Vi oplever, at virksomhederne er blevet modnet over tid, og derfor ser vi ogsåstørre grundighed og påpasselighed. Det er sundt,” siger Jacob Christensen Flarup.

Regionen er tilbage på niveau før dansk erhvervslivs rekordår 2021 og årene før covid-19, som flere brancher kom overraskende positivt igennem. De 1.095 nye virksomheder i 2022 er således over niveauet i 2018 og 2019, hvor der blev stiftet henholdsvis 1.060 og 1.066 nye virksomheder.

Iværksætterlyst skaber lokale arbejdspladser

De mange nystiftede virksomheder på Fyn betyder også flere lokale arbejdspladser. Og hvis vi vil sikre vækst og økonomisk fremgang, så kræver det lokale arbejdspladser i hele Danmark.

”Jeg er stolt af, at vi på Fyn kan være med til at bidrage til vækst i hele landet. Nye, lokale arbejdspladser skaber vækst, innovation og fremgang,” siger Jacob Christensen Flarup.

Et godt eksempel på en aktør, der bidrager til det voksende iværksættermiljø på Fyn, er kontorfællesskabet Co-working Plus. Her har mere end 500 medarbejdere fra 140 forskellige virksomheder deres daglige gang. Kontorfællesskabet skaber de praktiske rammer for både startups og scaleups, så de i stedet kan fokusere på vækst og udvikling af deres virksomhed, mens de har et godt netværk omkring sig.

Odense er øverst på listen

Det er igen i år Odense, der løber med førstepladsen med 507 nye virksomheder. Dernæst kommer Middelfart med 119 nystiftede virksomheder, skarpt forfulgt af Faaborg med 107 nye virksomheder. På en fjerdeplads findes Svendborg med 103 nye virksomheder.

Sådan går det med iværksætteriet i resten af landet

Det er ikke kun i Odense, Middelfart, Faaborg og Svendborg, at iværksætterlysten spirer. Dyk ned i Danmarks Eksport- og Investeringsfonds tal og se, hvordan det er gået i det forgangne år i netop din kommune lige her.

*Data stammer fra CVR-registret og dækker selskabsformerne A/S og ApS. Holdingselskaber er sorteret fra, hvilket er en ændring i metoden i forhold til de forgangne års opgørelser.