2020 bød på 50 procent flere bygge- og renoveringsopgaver

I 2020 er der slået flere rekorder i byggeriet. Coronapandemi, feriepenge, tilskud og forhøjet håndværkerfradrag er nogle af de begivenheder, der har sat skub i danskernes byggelyst.

Rekordstor efterspørgsel på håndværkere i 2020.

Knap 70.000 gange i løbet af 2020 er 3byggetilbud.dk blevet kontaktet af en dansker, der ønsker at booke en håndværker. Det er en vækst på 50 procent sammenlignet med antallet af henvendelser, som håndværkerportalen modtog i 2019.

”2020 har været et helt vildt år, hvor efterspørgslen på håndværkere har været massiv. Allerede i foråret – kort efter coronanedlukningen – eksploderede antallet af henvendelser vi modtog. Det har gjort, at vi gennem hele året har kunnet fortælle historier om rekordstor efterspørgsel på håndværkere,” fortæller Maria Carlsen, der er kommunikationschef hos 3byggetilbud.dk.

Historisk år for håndværkerbranchen

Årsagen til at så mange danskere har sat flere renoveringsprojekter i gang i løbet af 2020 er kombinationen af, at håndværkerbranchen er gået fri af restriktioner, og at coronasituationen har tvunget mange danskere til at være meget mere hjemme og skabt lyst til at igangsætte boligprojekter:

”En ny træterrasse, isolering i sommerhuset eller renovering af det gamle badeværelse er klassiske eksempler på projekter, som har erstattet danskernes udlandsrejseplaner,” fortæller Maria Carlsen.

Samtidig har udbetalingen af de indefrosne feriepenge, et nyt energitilskud og nyheden om en fordobling af håndværkerfradraget været med til at sætte skub på efterspørgslen, viser 3byggetilbud.dks data.

Større projekter er blevet sat i gang

Det er ikke kun antallet af henvendelser fra byggelystne danskere, der er steget markant. Også størrelsen på projekterne er steget. Projekter som nyt tag, udskiftning af vinduer eller nyt badeværelse har været i høj kurs. Det fremgår af 3byggetilbud.dks data, at prisen på de projekter, der blev igangsat i 2020 er steget med 28 procent, når man sammenligner med prisen i 2019.

”Flere har ønsket at renovere, og de har sat større projekter i gang. Det er ikke blot fliserne på badeværelset, der skal udskiftes – det er hele badeværelset, der er blevet renoveret, og det afspejler sig i priserne og giver håndværkerne ekstra travlhed,” siger kommunikationschef Maria Carlsen.

Om håndværkerne får lige så travlt i 2021, afhænger af flere faktorer. Hos 3byggetibud.dk er forventningen en vækst på 20 procent i antallet af henvendelser i 2021:

”Lige nu bliver pilen ved med at pege opad. Der er flere feriepenge på vej, håndværkerfradraget er fordoblet i 2021, og der åbnes op for flere puljer med energitilskud, så vi tror på en vækst på 20 procent i 2021. Men det er kun en mavefornemmelse,” slutter Maria Carlsen.

Fakta om 3byggetilbud.dks data fra 2020:

• 3byggetilbud.dk har i peioden 1.1.20- 15.12.20 modtaget 67.825 bygge- og renoveringsopgaver. I samme periode i 2019 modtog håndværkerportalen 45.368 henvendelser. Det er en vækst på 50 %.
  • 60,5 % flere gange har en bygherre meldt tilbage og fortalt, at en opgave er vundet af en håndværker fra 3byggetilbud.dk.
  • Prisen på vundne opgaver er steget med 28 procent.
  • På en skala fra 1-5 stjerner har bygherrerne i gennemsnit evalueret håndværkerne fra 3byggetilbud.dk med 4,46 stjerner.
  • Top 3 brancher med højeste vækst:
    Isolering: 365 % vækst
    Tag: 146 % vækst
    Tømrer: 118 % vækst
  • 20 % af alle opgaver i 2020 er indsendt på en mandag.
  • 63 % af opgaverne er indsendt i arbejdstiden (mellem 8-16).
  • 68 % af opgaverne er indsendt via en mobil enhed (tablet eller telefon).

Presse- og kommunikationschef i AB Gruppen - herunder 3byggetilbud.dk, Andelsportal.dk, Ejerportal.dk og Energihjem.dk

Rekordstor efterspørgsel på håndværkere i 2020.

Boligejere: Hvorfor skal det være koldt at gå grønt?14.12.2020 11:39:40 CETPressemeddelelse

Isolering, varmepumper, ventilation og nye vinduer. I starten af det nye år åbner Energistyrelsen atter op for ansøgninger til tilskudspuljen, der skal fremme energirenoveringer i hjemmet. Denne gang lyder puljen på 375 mio. kroner og hos Energihjem.dk viser tallene, at boligejerne allerede nu gør sig klar til at søge, da det handler om at være hurtigt ude af starthullerne, hvis du ikke vil skuffes med et afslag.