2017 sætter ny rekord: Over 1 mio. krydstogtgæster til Danmark i det nye år

De danske krydstogthavne kan nu ved årets start se frem til et ekstra travlhed i 2017, hvor fem danske byer kommer til at sætte ny rekord i antallet af krydstogtgæster. Ud over at både Skagen, Aarhus, Aalborg, Fredericia og København hver især kan gøre klar til at tage imod et rekordstort antal turister ad søvejen, er der fremgang hos alle etablerede krydstogthavne i Danmark i 2017. Så det er hele Danmark, der samlet set går ind i sin hidtil bedste sæson.

For første gang nogensinde runder det samlede antal krydstogtgæster i Danmark 1 mio., når landets krydstogthavne i 2017 tilsammen får besøg af et krydstogtskib 491 gange. Derudover forventes også mindst 300.000 besætningsmedlemmer, som vil skabe liv og omsætning på de danske havne i det nye år. Det viser en opgørelse fra Cruise Copenhagen Network, der samler de danske krydstogtdestinationer.

Alene i 2016, hvor der i alt kom 866.000 krydstogtgæster på besøg i Danmark, var der en beregnet samfundsøkonomiske effekt af krydstogtturismen på ca. 1,35 mia. kr. Omregnet til beskæftigelse svarer det til, at krydstogtturismen sidste år skabte job til næsten 1.900 danskere.

Fremgang i hele landet
I København, der er landets største krydstogtdestination, bliver der i år sat ny rekord med i alt 850.000 krydstogtturister. Det er en fremgang på 110.000 gæster i forhold til sidste år. Samtidig viser en undersøgelse fra 2016, at krydstogtgæsterne er meget positive overfor København som destination. I undersøgelsen svarer 94 pct. af de gæster, der var her kort tid, at København svarede til – eller oversteg deres forventninger. Hos de krydstogtgæster, der både startede og sluttede deres togt i København, og derfor havde længere tid i byen, var hele 97 pct. meget tilfredse med besøget.

Men også havnene uden for hovedstaden har stor fremgang og runder nu for første gang samlet 200.000 gæster i 2017. Bortset fra Hundested, der stadig er i opstartsfasen som krydstogtdestination, er der fremgang i alle danske krydstogtdestinationer i 2017.

”2017 bliver det absolut bedste år for dansk krydstogtturisme nogensinde. Og vores store styrke i Danmark er et stærkt samarbejde på tværs af brancher og på tværs af hele landet, som er unikt i den internationale krydstogtindustri. Det giver os international gennemslagskraft til gavn for alle, når vi samarbejder om en målrettet indsats over for rederierne, der planlægger turene, og rejseagenterne, der sælger billetterne,” siger Claus Bødker, krydstogtchef i Wonderful Copenhagen, hvor Cruise Copenhagen Network er forankret.

De danske krydstogthavne, der er samlet i Cruise Copenhagen Network hos Wonderful Copenhagen, er: København, Aarhus, Aalborg, Helsingør, Fredericia, Kalundborg, Hundested, Skagen og Rønne (inkl. det øvrige Bornholm).

Head of Corporate Communications
Mail: ufh@woco.dk

Kommentar fra Wonderful Copenhagen til Københavns Lufthavns udvidelsesplaner16.12.2016 12:01pressemeddelelse

”Det er en virkelig ambitiøs plan, Københavns Lufthavn fremlægger, som vil få stor betydning for den fremtidige vækst – ikke alene i København, men i hele metropolregionen Greater Copenhagen og for hele Danmark. Københavns Lufthavn er porten mellem Danmark og resten af verden. Det er derfor afgørende, at Københavns Lufthavn opretholder sin funktion som nordeuropæisk knudepunkt, som giver os et betydeligt større rutenet og bedre international tilgængelighed – end vores størrelse tilskriver. En fastholdelse af knudepunktsfunktionen og udviklingen af nye ruter fra vigtige markeder og internationale vækstcentre er helt afgørende for, at vi fremover kan skabe vækst og øget beskæftigelse gennem turismen og gennem tiltrækning af talent og investeringer," siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, hvor ruteudviklingsprogrammet Global Connected er forankret.