2017 sætter ny rekord: Over 1 mio. krydstogtgæster til Danmark i det nye år

De danske krydstogthavne kan nu ved årets start se frem til et ekstra travlhed i 2017, hvor fem danske byer kommer til at sætte ny rekord i antallet af krydstogtgæster. Ud over at både Skagen, Aarhus, Aalborg, Fredericia og København hver især kan gøre klar til at tage imod et rekordstort antal turister ad søvejen, er der fremgang hos alle etablerede krydstogthavne i Danmark i 2017. Så det er hele Danmark, der samlet set går ind i sin hidtil bedste sæson.

For første gang nogensinde runder det samlede antal krydstogtgæster i Danmark 1 mio., når landets krydstogthavne i 2017 tilsammen får besøg af et krydstogtskib 491 gange. Derudover forventes også mindst 300.000 besætningsmedlemmer, som vil skabe liv og omsætning på de danske havne i det nye år. Det viser en opgørelse fra Cruise Copenhagen Network, der samler de danske krydstogtdestinationer.

Alene i 2016, hvor der i alt kom 866.000 krydstogtgæster på besøg i Danmark, var der en beregnet samfundsøkonomiske effekt af krydstogtturismen på ca. 1,35 mia. kr. Omregnet til beskæftigelse svarer det til, at krydstogtturismen sidste år skabte job til næsten 1.900 danskere.

Fremgang i hele landet
I København, der er landets største krydstogtdestination, bliver der i år sat ny rekord med i alt 850.000 krydstogtturister. Det er en fremgang på 110.000 gæster i forhold til sidste år. Samtidig viser en undersøgelse fra 2016, at krydstogtgæsterne er meget positive overfor København som destination. I undersøgelsen svarer 94 pct. af de gæster, der var her kort tid, at København svarede til – eller oversteg deres forventninger. Hos de krydstogtgæster, der både startede og sluttede deres togt i København, og derfor havde længere tid i byen, var hele 97 pct. meget tilfredse med besøget.

Men også havnene uden for hovedstaden har stor fremgang og runder nu for første gang samlet 200.000 gæster i 2017. Bortset fra Hundested, der stadig er i opstartsfasen som krydstogtdestination, er der fremgang i alle danske krydstogtdestinationer i 2017.

”2017 bliver det absolut bedste år for dansk krydstogtturisme nogensinde. Og vores store styrke i Danmark er et stærkt samarbejde på tværs af brancher og på tværs af hele landet, som er unikt i den internationale krydstogtindustri. Det giver os international gennemslagskraft til gavn for alle, når vi samarbejder om en målrettet indsats over for rederierne, der planlægger turene, og rejseagenterne, der sælger billetterne,” siger Claus Bødker, krydstogtchef i Wonderful Copenhagen, hvor Cruise Copenhagen Network er forankret.

De danske krydstogthavne, der er samlet i Cruise Copenhagen Network hos Wonderful Copenhagen, er: København, Aarhus, Aalborg, Helsingør, Fredericia, Kalundborg, Hundested, Skagen og Rønne (inkl. det øvrige Bornholm).

Head of Corporate Communications
Mail: ufh@woco.dk

Ny rapport: Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer5.5.2018 09:53pressemeddelelse

Selvom Danmark er en lille spiller i den benhårde, globale konkurrence om turister, har hovedstadsregionen en af verdens bedste turismeorganisationer i form af Wonderful Copenhagen. Det fremgår af ny evaluering fra Destination Think!, der som førende, international ekspert i destinationsudvikling og -markedsføring har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører destinationer verden over. Destination Think! har evalueret Wonderful Copenhagen og har udråbt den danske hovedstads turismeorganisation som blandt de fem bedste i verden. Det er særligt tilgangen til markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt strategisk forretningsudvikling, der udløser international top-karakter. Væksten i turismen er primært noget, der sker i storbyer – både globalt og også i Danmark. Her har hovedstadsregionen oplevet en vækst i turismen på 65 pct. siden 2009. Men konkurrencen mellem storbyerne om at tiltrække turisterne og den forretning, der følger med, er stigende. En konkurrence, hvor Købe