2.000 djøfere i staten på vej i konflikt

- Vi ønsker ikke en konflikt. Vi håber fortsat på en forhandlingsmæssig løsning. Men strejkevarslet er et værktøj til at lægge pres på arbejdsgiverne, siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig

De forliste forhandlinger om fornyelsen af de offentlige overenskomster i staten, kommunerne og regionerne har nu ført til, at Akademikernes Centralorganisation (AC) har sendt strejkevarsel til den statslige arbejdsgiver.

Konflikten kan bryde ud den 4. april 2018, med mindre det lykkes at forhandle aftaler på plads med de offentlige arbejdsgivere inden da. Forligsmanden har dog mulighed for at udsætte konflikten i op til 2 x 14 dage for at give mere tid til at nå et forlig.

- For Djøfs vedkommende kommer konflikten i staten til at omfatte knap 2000 medlemmer, og det svarer til ca. 15 pct. af vores offentligt ansatte medlemmer i staten. De øvrige faglige organisationer har udpeget en tilsvarende andel af deres medlemmer, siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig.

Hun understreger, at Djøf ikke ønsker en konflikt.

- Vi håber på og arbejder fortsat benhårdt for en forhandlingsmæssig løsning, som vi altid har gjort. Djøf har ikke været i konflikt med de offentlige arbejdsgivere siden 1969. Strejkevarslet er et værktøj til at lægge pres på de offentlige arbejdsgivere for at nå frem til en fælles løsning.

Samtidig fastslår Sara Vergo, at det ikke er nok med en reallønssikring:

- gVi skal have en reallønsforbedring. Danmark er i opsving, det skal de offentligt ansatte selvfølgelig også have glæde af. Og så skal vi have sikkerhed for vores spisepause. Den skal fremgå eksplicit af overenskomsten. Den usikkerhed de offentlige arbejdsgivere har skabt ved pludselig at definere betalt spisepause som en kutyme, svarer til at vores medlemmer risikerer en lønnedgang på mere end syv pct., hvis man med et pennestrøg vælger at fjerne spisepausen. Det er helt urimeligt.

En liste over de statslige arbejdspladser, der kan risikerer konflikt kan ses her: http://www.ac.dk/media/756300/arbejdspladser-der-er-omfattede-af-akademikerorganisationernes-konfliktvarsel.pdf

For kommuner og regioner sendes et eventuelt strejkevarsel på mandag den 5. marts 2018.

Sara Vergo træffes for yderligere kommentarer på tlf. 31 37 39 20.

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 107.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøfs Trivselsalliance: Universiteter tager hånd om studerendes trivsel og indgår løfte21.3.2024 06:05:17 CET | Pressemeddelelse

Seks universiteter har nu indgået og forpligtet sig på et trivselsløfte, der skal forbedre de studerendes trivsel ved at inddrage trivsel som en del af de faglige aktiviteter. “Hvis vi virkelig skal lykkes med at gøre en forskel, er det vores overbevisning, at trivselsarbejdet skal ind i undervisningen på uddannelserne,” siger Kristian Lauta, formand for Djøfs Trivselsalliance og prorektor på Københavns Universitet.