2.000 djøfere i staten på vej i konflikt

- Vi ønsker ikke en konflikt. Vi håber fortsat på en forhandlingsmæssig løsning. Men strejkevarslet er et værktøj til at lægge pres på arbejdsgiverne, siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig

De forliste forhandlinger om fornyelsen af de offentlige overenskomster i staten, kommunerne og regionerne har nu ført til, at Akademikernes Centralorganisation (AC) har sendt strejkevarsel til den statslige arbejdsgiver.

Konflikten kan bryde ud den 4. april 2018, med mindre det lykkes at forhandle aftaler på plads med de offentlige arbejdsgivere inden da. Forligsmanden har dog mulighed for at udsætte konflikten i op til 2 x 14 dage for at give mere tid til at nå et forlig.

- For Djøfs vedkommende kommer konflikten i staten til at omfatte knap 2000 medlemmer, og det svarer til ca. 15 pct. af vores offentligt ansatte medlemmer i staten. De øvrige faglige organisationer har udpeget en tilsvarende andel af deres medlemmer, siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig.

Hun understreger, at Djøf ikke ønsker en konflikt.

- Vi håber på og arbejder fortsat benhårdt for en forhandlingsmæssig løsning, som vi altid har gjort. Djøf har ikke været i konflikt med de offentlige arbejdsgivere siden 1969. Strejkevarslet er et værktøj til at lægge pres på de offentlige arbejdsgivere for at nå frem til en fælles løsning.

Samtidig fastslår Sara Vergo, at det ikke er nok med en reallønssikring:

- gVi skal have en reallønsforbedring. Danmark er i opsving, det skal de offentligt ansatte selvfølgelig også have glæde af. Og så skal vi have sikkerhed for vores spisepause. Den skal fremgå eksplicit af overenskomsten. Den usikkerhed de offentlige arbejdsgivere har skabt ved pludselig at definere betalt spisepause som en kutyme, svarer til at vores medlemmer risikerer en lønnedgang på mere end syv pct., hvis man med et pennestrøg vælger at fjerne spisepausen. Det er helt urimeligt.

En liste over de statslige arbejdspladser, der kan risikerer konflikt kan ses her: http://www.ac.dk/media/756300/arbejdspladser-der-er-omfattede-af-akademikerorganisationernes-konfliktvarsel.pdf

For kommuner og regioner sendes et eventuelt strejkevarsel på mandag den 5. marts 2018.

Sara Vergo træffes for yderligere kommentarer på tlf. 31 37 39 20.