20 organisationer til Christiansborg: Ingen børn skal leve i fattigdom i Danmark

Børn tager skade af at vokse op i fattigdom. Derfor bør politikerne sætte kampen mod børnefattigdom øverst på dagsordenen. Sådan lyder opfordringen fra 20 organisationer forud for anbefalingerne fra Ydelseskommissionen.

Antallet af børn, der lever i fattigdom i Danmark, er næsten fordoblet på 20 år. I 2001 levede godt 30.000 børn i fattige familier. De seneste år har antallet ligget omkring 60.000. Det er 60.000 børn, der tumler med voksenbekymringer, ikke har råd til de samme ting som deres kammerater, og som har ringere livsmuligheder, når de vokser op.

- De bliver påvirket af min stress over konstant at være i alarmberedskab for at få det hele til at hænge sammen. De kan sjældent tage nogen med hjem og spise, fordi jeg ikke har nok mad eller penge til mad til andre. Jeg kan ikke betale til klassekasse eller trivselskasse til klasserne, fortæller en mor til Mødrehjælpens rådgivning, mens Red Barnet beretter om familier, der mangler penge til medicin og tøj, og børn, der må undvære børnefødselsdage.

- Familierne holder ikke børnefødselsdage. Mange har aldrig prøvet det. Når de ikke selv kan holde noget, vil forældrene heller ikke sende deres børn til andres fødselsdage. Det giver dem skyldfølelse, fortæller en af Red Barnets frivillige.

Historierne er desværre ikke enestående. Vi oplever hver dag konsekvenserne af, at alt for mange familier har for lidt at leve for, og det har store følger for børnene. Det skal vi som samfund gøre noget ved, og vi opfordrer derfor politikerne til at gribe muligheden, når Ydelseskommissionen om kort tid kommer med sine anbefalinger.

Fire principper mod børnefattigdom

I en ny rundspørge blandt socialrådgivere på børneområdet svarer 9 ud af 10, at lave ydelser til forældrene forringer trivslen hos børnene. Hos Mødrehjælpen oplever 76 procent af forældrene, at deres økonomiske situation giver dem mindre overskud til deres børn.

- Jeg har det bare så dårligt over at se min mor ulykkelig, og jeg vil gøre alt for at se hende glad og hjælpe hende. Men jeg ved ikke, hvad der skal til, når jeg ikke har nogen penge eller noget job, fortæller en 15-årig pige til BørneTelefonen.

Vi ved, at børn, der lever i fattigdom, får kortere uddannelser, lavere indkomster og dårligere tilknytning til arbejdsmarkedet end andre. Vi ved også, at færre af dem får en partner og stifter familie, og vi ved, at fattigdom er en direkte årsag.

Fattigdom er ødelæggende, ikke kun for de fattige familier, men også for samfundet som helhed. Derfor står vi sammen bag fire principper, der skal sikre, at ingen børn i Danmark vokser op i fattigdom.

1. Alle børnefamilier i Danmark skal have et økonomisk råderum, som sikrer, at børnene ikke lever i fattigdom.
  2. Familierne skal kunne bo i almindelige lejeboliger og må ikke presses ud af de store byer.
  3. Børnene skal kunne have et normalt børneliv med fritids- og kulturtilbud.
  4. Der skal indføres en fattigdomsgrænse, som understøtter en politik mod fattigdom.

Kære politikere. Når I om lidt skal forhandle om et nyt ydelsessystem, så husk de 60.000 børn, der vokser op i fattigdom.

Bag opfordringen står følgende organisationer, der er med i netværket ’Børn i fattigdom? Nej tak!’:

3F, BROEN Danmark, BUPL, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Danmarks Lærerforening, DRC Integration/ DRC Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, FOA, Foreningen Grønlandske Børn, Forældrenes Landsorganisation, HK, Kirkens Korshær, Kofoeds Skole, LivaRehab, Mødrehjælpen, Socialpædagogerne og Red Barnet.

Ny analyse fra Red Barnet: Sådan kommer unge i udsatte positioner tilbage i fællesskaberne17.6.2021 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse

Mange unge har lidt et stort knæk i trivslen, mens deres idrætsforeninger, ungdomsskoler og fritidsjobs har været delvist lukkede under coronakrisen. Især unge i udsatte positioner er gledet ud af fællesskaberne i fritiden. Ny analyse fra Red Barnet peger på 10 barrierer, der skal nedbrydes, hvis unge i udsatte positioner skal være en del af fællesskaberne igen og dermed skabe en positiv vej ind i voksenlivet. Analysen bliver lanceret ved en paneldebat på Folkemødet i dag.

Red Barnet og Meyers Madhus giver unge appetit på et fritidsjob3.6.2021 07:02:00 CEST | Pressemeddelelse

Et fritidsjob er en god start på det fremtidige arbejdsliv, men for nogle unge kan der være brug for en ekstra hjælpende hånd til at springe ud i et fritidsjob. Det er de unge, som Red Barnet og Meyers Madhus henvender sig til i en ny fritidsjobindsats, ’Måltid, Fritid, Fremtid’. Indsatsen viser allerede gode resultater i Odense og Aarhus Kommune, og i dag får unge i Aarhus overrakt diplomer.

Red Barnet: Nyt udspil har tiltrængt fokus på bedre beskyttelse af børn mod seksuelle overgreb17.5.2021 12:01:00 CEST | Pressemeddelelse

I dag fremlægger regeringen et nyt udspil, der skal styrke beskyttelsen af børn mod seksuelle overgreb. Justitsminister Nick Hækkerup har netop præsenteret udspillet hos Red Barnet, som længe har arbejdet for en styrkelse af lovgivningen på området og har bidraget med input. Generalsekretær Johanne Schmidt-Nielsen glæder sig over regeringens initiativer, som rummer flere hårdt tiltrængte forbedringer, men peger også på behovet for mere forebyggelse og hjælp til ofre.

Red Barnet: Danmark stjæler barndommen fra syriske flygtningebørn22.4.2021 06:07:00 CEST | Pressemeddelelse

Det risikerer at skabe stor usikkerhed og mistrivsel blandt syriske flygtningebørn, at Danmark vil hjemsende dem til Syrien. Landet er ikke sikkert, og udrejsecentre skader børn. Derfor er det stærkt bekymrende, at foreløbig 70 børn har fået inddraget deres opholdstilladelse. Regeringen bør straks stoppe alle planer om at hjemsende børn til Syrien. Sådan lyder opfordringen fra både Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt-Nielsen, og Save the Children.