20 millioner færre solgte cigaretter i Netto, føtex og Bilka
2. januar 2019
Dugfriske tal fra Danmarks største detailkoncern, Salling Group, viser, at dagligvarekæderne Netto, føtex og Bilka i 2018 solgte markant færre cigaretter efter at have skjult tobakken. Trods flere butikker, flere kunder og højere omsætning solgte Salling Group sidste år 20 millioner cigaretter færre end i 2017.
Det forgange år leverede dermed solid dokumentation for, at unge køber færre cigaretter, når butikkerne gemmer tobakken væk.
Dataindsamling på tværs af Nettos 500 butikker viste allerede i efteråret, at nedgangen i tobakssalget var mest dramatisk i butikker kendetegnet ved mange unge kunder og placeret i nærheden af ungdomsuddannelser, videregående uddannelser og kollegier. På landsplan faldt salget af tobak med ni procent i de første tre måneder efter at Netto som landets første kæde gemte cigaretterne af vejen. I butikker med særligt mange unge kunder var nedgangen i salget op til fire gange så stor.
Siden Netto, føtex og Bilka begyndte at gemme cigaretterne væk i juli 2018, er salget af cigaretter kun gået en vej. Faktisk er nedgangen i salget på 20 millioner cigaretter, svarende til en million pakker. Den udvikling glæder administrerende direktør i Salling Group Per Bank.
- Vi har i Salling Group en klar ambition om, at færre unge begynder at ryge. Derfor har vi gemt cigaretterne væk, og det har givet et fald i salget på ikke mindre end 20 millioner cigaretter. At det så koster penge på bundlinjen, lever vi fint med, fordi vi er med til at gøre en forskel, siger Per Bank.
Ifølge tal fra Kræftens Bekæmpelse og Røgfri Fremtid begynder 40 unge at ryge hver dag, og andelen af de 16-24-årige, der ryger, er stigende.
Ingen grund til nøl i dagligvarebranchen
Meget tyder på, at de unge er enige i, at det nytter noget at gøre tobakken usynlig. I en rapport fra Røgfri Fremtid, ”Ungeundersøgelse 2017”, udgivet i 2018 svarer de unge rygere mellem 14 og 19 år, at det at gøre cigaretterne usynlige i butikkerne er det bedste forslag til at undgå rygning blandt børn og unge.
Flere dagligvarekæder bebudede i fjor, at de har til hensigt at gemme tobakken væk, som det allerede sidste år skete i flere end 600 Netto, føtex og Bilka samt Salling stormagasiner. Men der er endnu ikke udsigt til, at alle landets omtrent 7.500 tobaksudsalgssteder frivilligt tager ansvar. Derfor opfordrer administrerende direktør i Salling Group Per Bank den øvrige detailhandel til at få rullet gardinerne for, så salget af cigaretter ikke bare flytter til nabobutikken.
- Skal vi lykkes med at skabe røgfri generation, skal alle med. Hverken dagligvarebutikker, købmænd eller især kiosker og tankstationer bør vente unødigt med at komme i gang. Ellers sender vi jo bare de unge videre til de steder, hvor det er nemmest at købe cigaretter, og så er vi lige så langt fra en røgfri generation, siger Per Bank.
Tal fra Kræftens Bekæmpelse og Røgfri Fremtid viser, at op mod 15.000 unge hvert år begynder at ryge, og nedgangen i Salling Groups tobakssalg glæder Niels Them Kjær, der er projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse:
- Salling Group er gået forrest og har taget ansvar, og det er meget positivt at se i praksis, hvilken stor effekt det har haft især over for børn og unge, at tobakken er blevet gemt væk. Nu har vi brug for en lovgivning, der sikrer at alle andre butikker også kommer med, siger han.
- - - - -
FAKTABOKS
I Salling Group deler vi en fælles ambition om, at Danmark skal nå en røgfri generation i 2030. Altså et samfund, hvor ingen børn og unge begynder at ryge. Derfor har vi i føtex, Netto, Bilka og i Salling stormagasiner som de første kæder herhjemme gemt cigaretterne væk, så de ikke frister de unge. Dermed har vi fulgt en anbefaling fra Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen og Hjerteforeningen, der har peget på netop dette som det ene tiltag, detailhandlen af egen drift kan rykke på.
Salling Group er medlem af partnerskabet Røgfri Fremtid, som blandt andet Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden står bag.
Nedgang i cigaretsalget
Tallene på cigaretsalget i Netto, føtex og Bilka er fundet ved et dataudtræk på antal solgte pakker cigaretter siden Netto, som den første detailkæde herhjemme, gemte tobakken væk. Tallene dækker perioden fra 1. juli 2018 til udgangen af 2018 og sammenligner med antal solgte pakker cigaretter i den tilsvarende periode i 2017. Det færre antal solgte pakker er ganget med antallet af cigaretter i en pakke; som standard 20 stk.
Om unge og rygning
Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge, og halvdelen af dem, der bliver ved, ender med at dø af det.
Andelen af 16-24-årige, der ryger, er stigende. I 2013 var det 25 pct. i aldersgruppen, der røg dagligt eller lejlighedsvist. I 2017 var det steget til 29 pct.
En international forskningsrapport viser, at personer, der er mere udsat for markedsføring af cigaretter, har 1,6 gange højere chance for at have prøvet at ryge end dem, der ikke har været så eksponeret for markedsføringen.
Kilde: Kræftens Bekæmpelse og Røgfri Fremtid
Om danskernes holdning til skjult tobak
71 procent af danskerne synes godt eller meget godt om, at danske butikker gemmer tobakken.
Med forbehold for statistisk usikkerhed viser besvarelserne en opadgående tendens i støtten til at gemme tobakken væk. I 2012 mente kun 63 procent, at det var en god ide at gemme tobakken, og i 2017 sagde 69 procent af danskerne, at de synes godt om at indføre tobak under disken, ifølge tal fra Sundhedsstyrelsen.
Ni ud af ti forældre til børn, der ikke ryger, svarer, at de ser det som vigtigt eller meget vigtigt, at deres børn ikke begynder at ryge. Blot to procent bekymrer sig ikke om det.
Kilde: Spørgeundersøgelse om cigaretter udført af YouGov for Salling Group i oktober 2018, baseret på svar fra i alt 1023 personer på deres holdning til skjult tobak.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Hæder til Salling Group og ØGO i anerkendt bæredygtighedsundersøgelse8.3.2024 14:10:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group er bedst i sin kategori, mens Nettos varemærke ØGO stryger ind i en samlet top fire i årets Sustainable Brand Index Award™.
Salling Group sætter kurs mod grønnere varetransport4.3.2024 13:52:37 CET | Pressemeddelelse
Transport af varer til Netto, føtex og Bilka skal senest med udgangen af 2040 ske uden fossile brændstoffer. Det vil årligt reducere CO2e-udledningen med knap 50.000 ton, og allerede nu beder Salling Group vognmændene sætte mål for reduktioner.
Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.
Salling Group lancerer omfattende mental sundhedsprogram19.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver tredje kvinde og hver femte mand i alderen 16-24 år har dårligt mentalt helbred og op mod halvdelen af de erhvervsaktive har søvnbesvær. Med 44.000 kollegaer i Danmark påvirker det også hverdagen i Salling Group, som derfor nu lancerer en indsats, der skal understøtte den mentale sundhed. Virksomheden indgår samtidig i et nyt historiske partnerskab.
Salling Group tager stort skridt mod mere bæredygtig IT-drift med SAP og Microsoft18.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group, SAP og Microsoft indgår aftale om langt mere energieffektiv og CO2-besparende it-drift for landets største dagligvarekoncern.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum