20 arabiske kvinder til dansk kommunalvalg

En delegation af kvindelige lokalpolitikere og organisationsfolk fra fire arabiske lande er i Danmark for at følge kommunalvalget og især kigge på vilkårene for kvinder i politik.

Tre af deltagerne til velkomst på KVINFO: Den jordanske aktivist og kandidat Fasel Alsubihat,  Projektkoordinator Wajd Al-Shamayleh fra Jordanian Women's Union og Aicha Ait Alla, der er regionalt valgt medlem af det marokkanske overhus.
Tre af deltagerne til velkomst på KVINFO: Den jordanske aktivist og kandidat Fasel Alsubihat, Projektkoordinator Wajd Al-Shamayleh fra Jordanian Women's Union og Aicha Ait Alla, der er regionalt valgt medlem af det marokkanske overhus.

Dorsaf Hmaied er ingeniør og aktivist, og så stiller hun op til kommunalvalget – ikke i Danmark men i hendes hjemby Kelbia i det nordøstlige Tunesien.

Alligevel er hun at finde på gaderne i København i valgkampens slutspurt. Sammen med 20 andre kvindelige lokalpolitikere og organisationsfolk fra fire arabiske lande er hun nemlig del af en delegation, inviteret af KVINFO, der skal kigge nærmere på det danske kommunalvalg og kvinders indflydelse i lokalpolitik. Et af programpunkterne er at følge med flere københavnske lokalpolitikere på tværs af det politiske spektrum ud på valgkamp på gadeplan.

“Jeg er meget nysgerrig på at lære mere om lokaldemokrati, og hvordan det fungerer i praksis,” siger hun. Tunesien skal afholde sine første frie kommunalvalg efter demokratiets indførsel til marts.

Men Dorsaf Hmaied og de andre deltagere fra Tunesien, Jordan, Marokko og Egypten er ikke bare i Danmark for at blive inspireret af de ting, som fungerer godt. Kommunalpolitik er et af de steder, hvor ligestillingen i Danmark i den grad halter bagefter. Under 30% af kommunalpolitikerne i Danmark er kvinder og blandt borgmestrene er der otte mænd for hver kvinde.

Derfor skal de blandt andet besøge Lejre Kommune og høre om erfaringerne med Kvinderådets "Stem flere kvinder ind”-kampagne, ligesom der er flere oplæg om køn og politik i løbet af besøget. Desuden skal de følge valgaftenen og stemmeoptællingen på Lyngby Rådhus.

”Ved sidste kommunalvalg havde vi en mindre delegation på besøg med stort udbytte, og programmet trækker på erfaringerne fra dengang. I flere af landene er det lokale demokrati stadig under udvikling og samtidig slås de med nogle af de samme udfordringer med kvinders repræsentation, som vi også kender i Danmark. Det giver grundlag for en interessant og lærerig dialog,” siger programrådgiver i KVINFO Helle Marianne Vadmand, der står for arrangementet.

Projektet er finansieret af Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram under Udenrigsministeriet. Man kan læse mere om besøget i en artikel på deres hjemmeside:

Der vil være mulighed for at danske journalister kan møde de besøgende kvinder og få deres indtryk af en dansk valgkamp ved flere lejligheder:

Søndag d. 19/11, eftermiddag, i Lejre kommune, rådhuset i Allerslev. Grethe Nørtoft Saabye (Kons.) fortæller om samarbejdet på tværs af partierne i ”Stem flere kvinder ind”-kampagnen

Mandag d. 20/11 København og Frederiksberg. Deltagerne følger københavnske politikere i deres valgkampsslutspurt på gader og stræder.

8.30-9.30: Uddeling af flyers ved station med Lai Christian Balsig, Venstre, Frederiksberg

10.00-12.00: Muneeza Rosenberg, Feministisk Initiativ, outreach i butikker på Nørrebro.

16:00-17:30: uddeling af flyers med Lai Christian Balsig, Venstre, Frederiksberg

16:00-17:30: Laura Rosenvinge (S), Valby

Tirsdag d. 21/11, valgdagen:

10.00-12.00: Besøg på to valgsteder på Sct Annæ Gymnasium og Rådhushallen, København.

17.00-22.00 – valgdag og stemmeoptælling, Lyngby-Tårbæk Kommune, Rådhuset og Kongevejens Skole.

Hvis man ønsker at møde og tale med nogle af gæsterne og evt. også de danske politikere, der modtager dem, så kontakt presseansvarlig Niels Bak Henriksen på KVINFO, tel 50 76 33 82, mail: niels.bak.henriksen@kvinfo.dk

KVINFO er Danmarks nationale videnscenter om køn og ligestilling.

KVINFOs arbejde i den arabiske verden er finansieret af Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram under Udenrigsministeriet.